svårt att dra på och lägga ner

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Jag skulle nog inte rekommendera att pröva att skrapa knä och liknande på allmänväg, men för att lägga ned rejält brukar jag göra så här:

- sitt rätt, typ en 5-10 cm från tanken, framåtböjd.
- flytta dig, halva rumpan utanför sadeln
- framåt och utåt med skallen (och resten med överkorpen), ha huvudet typ där backspegeln är.
- motstyr, dvs vill du svänga vänster, tryck med höger hand styret rakt fram
- i samma vänster kurva, låt höger arm, dvs ytter armen ligga avslappnad mot tanken.
- ge lite gas genom hela kurvan
- och just det, ut med knät.

tänk dock att inte vara för het på gasen vid nedlägg, för då kan det gå som för mig i helgen, lowsiders gör sig bäst på tv om man säger så. Man känner sig väldigt dum när man ser hojen glida på asfalten intill sig, och man själv prövar på att skrapa röv.

Men mitt tips till dig, gå kurs med en sporthojskurs med SMC, kostar bara lite mer än en vanlig och ger bra mycket mer insikter och tips om hur man ska köra än en vanlig bandag (i alla fall för en nybörjar bankörare som mig). Lycka till.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Bankörning,,,,,,,, och sen, varför måste du skrapa knät i asfalten :va när du skrapat tån i asfalten så kan du börja hänga ut.

Varför är det så livsviktigt att skrapa i knät ??????????

För att det är kul, ser snyggt ut och bara allmänt poshörigt samt att det är förbannat ballt.:yoparty :)
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Du menar väl tryck på ytterfotpinnen, annars blir det lite svårt med motstyrningen... :va


Om du provar att sitta rakt upp i sadeln utan att hålla i styret och samtidigt trycker så mkt du kan på ena fotpinnen så kommer hojen börja luta lite svagt åt samma håll. Detta är alltså en liten hjälp in i svängen men frmförallt kanske för att se till att inte göra tvärtom när man lär sig. Att sen trycka på ytterpinnen gör det visserligen enklare att motstyra då man lättare får extra kraft i trycket på styret men det behövs sällan och så motverkar ju sakerna varandra. Tryck på ytterpinnen är annars bra i utgången för att hjälpa upp hojen om man har ont om grepp i bakändan.

:confused: :confused: :confused:

hur ska du ha det :va

Nu börjar tråden bli så där härligt snurrig som bara en tråd på sporthoj kan bli:D :D
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Nu börjar tråden bli så där härligt snurrig som bara en tråd på sporthoj kan bli

För att snurra till det mer kan tilläggas att tryck på inre fotpinne kan kombineras med tryck av yttre knä mot tanken för bättre effekt. Om sedan gör det med motstyrning i ingången av kurvan så svänger du snabbare och kan köra fortare. :yoparty

Vilket kanske inte var syftet med tråden men. :rolleyes:
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
För att det är kul, ser snyggt ut och bara allmänt poshörigt samt att det är förbannat ballt.:yoparty :)

jag hade superslitna puckar förra sommaren och det impar ju grovt på andra hojåkare:yoparty ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,istället för att t,ex hälsa så kollar man hur slitna puckarna är
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
För det första, ta en SMC-kurs. Nyttigt och förbannat roligt. :tummenupp

Sen ska man ta del hela stegvis.

Ta samma kurva om och om igen och öka succesivt hastigheten.
Se till att ha hastighet och sittställning klar INNAN kurvan.
Kör kurvan både åt höger och vänster.
Stressa inte utan ta det lugnt.
Med träning kommer vana och tillit till greppet.
Rätt som det är skrapar du fotpinnarna.
Då kan du börja hänga ut och sätta ner knäet.

Lycka till!
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Mitt första knäskrap skedde i en rondell, modell större med fin beläggning. Jag drog ett par högfarts repor innan för att få upp tempen i däcken. Detta var år 2000, 21 år + nyinköpt R1. Första jag gjorde efter slipat vänster knäpuck var att hämta mina andra mc polare. Vi hängde vid den där rondellen hela kvällen och mös till ljudet när vi malde ner knäpuckar i asfalten. All trafik fick snällt vänta.
Ja jösses...

Bästa tipset som många redan rek. är bankörning. Det lär bli lite av en "aha" upplevelse och sedan är du såld för evigt. Lovar! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp!
Svänger du undan framhjulet åt vänster så hamnar hojens tyngpunkt till höger om kontaktytorna mot underlaget, och faller alltså åt höger, in i kurvan. När man har fått det nerlägg man vill ha styr man lite åt höger för att jämna ut alla krafter och ligger stabilt i svängen. När du sen ska räta upp och gå ut ur svängen styr du lite mot höger, flyttar in stödpunkterna under hojens tyngpunkt, å då reser den sig :tummenupp
Man måste i princip motstyra en motorcykel om man ska luta omkull den, att man hänger handlar ju inte om att luta omkull hojen med kroppen ;)
Testa att sitta med bara en hand på styret (förslagsvis höger :rolleyes: ) å dra, respektive tryck på styret :tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
klurigaste är ju bedömingen av ingångshastigheten i kurvan.. att vara rädd för att de släpper ligger bara 2a på listan...
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
låter som du råkat ut för grus nårra gånger, då får ja samma känsla...
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf

Skriv ut boken och läs på kvällarna innan du somnar.
Den har varit till stor hjälp för mig och den är skriven av erfarna motorcyklister.
Boken handlar ju tyvärr inte om knäskrap, utan mer om grundläggande teknik.

Det illustreras tydlig i steg för steg anvisningar med exempel på hur du ska träna. Den är ganska roligt skriven också. Prova.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
jag hade superslitna puckar förra sommaren och det impar ju grovt på andra hojåkare:yoparty ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,istället för att t,ex hälsa så kollar man hur slitna puckarna är

Du ser, du svarade typ nästan på din egen fråga:tummenupp
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Jag tycker som en del andra här.....
Att träna nedlägg på vägar som sköts av
Vägverket är INTE att rekommendera...förr eller
senare kommer du då att råka ut för grus eller
spill från andra fordon och då behöver inte
farten vara hög för att det skall släppa....

Nedlägg och liknande skall tränas på bana
tex SMC-kurser. Där vet man i alla fall att
underlaget är ok.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag tycker som en del andra här.....
Att träna nedlägg på vägar som sköts av
Vägverket är INTE att rekommendera...förr eller
senare kommer du då att råka ut för grus eller
spill från andra fordon och då behöver inte
farten vara hög för att det skall släppa....

Nedlägg och liknande skall tränas på bana
tex SMC-kurser. Där vet man i alla fall att
underlaget är ok.

hmms... Håller kanske inte riktigt med, man kan ju inte åka omkring på fina landsvägar o dra garagesvängar i kurvorna bara för att det kan ligga grus på vägen, i sånna fall har man mer eller mindre förlorat hela känslan med att åka hoj på gata.
En sträcka som man rekat på hinder eller grus kan man sedan köra i eget tempo utan att behöva oroa sig för ev grus på vägen, att inte träna nerlägg och skita i att lägga ner på gata låter ju lite farligt?

Sen att VV oftast gör skitjobb kan jag väl hålla med om.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
en del är väldigt lättkörda andra tar lite längre tid att lära sig.

KGK träffar huvet på spiken. :tummenupp

TLR tar ett tag att lära sig att köra och känna sig helt förtrogen med.



Andreas, mitt råd är att INTE försöka hänga ut och försöka knäskrapa etc.

Utan, sitt kvar i sadlen och kör i hastigheter där detta känns komfortabelt. När däcken är varma kan du luta hojen väldigt mycket mer än man tror.
MEN! Tänk på att många här som ger dig goda råd, kör Rad 4or = klent botten tryck och en TLR (som många andra twinnar) kan mycket enkelt (jag vet...) dra loss framhjulet och förpassa dig till diket om du drar på för tidigt och med för mycket nerlägg.
Så, var försiktig med hur tidigt du drar på i en kurva när du fortfarande har kraftig vinkel på hojen.
Om inte någon redan sagt det så öva nerlägg med konstant fart tills det känns tryggt, och sedan gasar du lite tidigare och tidigare. Men det är ingen brådska, kaffet lär vara varmt när du kommer fram även om du drar på 2 sekunder senare ;)


Jag fick min "sporthojs stil" förstörd av att slanga runt på en XR i 2 år och körde min TLR helt fel när jag bytte tillbaka.
Och rådet Skutte gav mig var att sitta kvar i sadeln och köra på. Det var ett mycket bra råd ska jag säga. :tummenupp.
Nu är min körning smidigare, följsammare och mycket säkrare. Som bonus så går det fortare dessutom. :)



Och, som flera tidigare sagt. Bankörning ger mer förtroende för hojen. Enda nackdelen är att det är väldigt(!) lätt att gå över gränsen på bana. Det ligger lixom i konceptet att pressa till gränsen...

:hej
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3093968 Japp!
Svänger du undan framhjulet åt vänster så hamnar hojens tyngpunkt till höger om kontaktytorna mot underlaget, och faller alltså åt höger, in i kurvan. När man har fått det nerlägg man vill ha styr man lite åt höger för att jämna ut alla krafter och ligger stabilt i svängen. När du sen ska räta upp och gå ut ur svängen styr du lite mot höger, flyttar in stödpunkterna under hojens tyngpunkt, å då reser den sig :tummenupp
Man måste i princip motstyra en motorcykel om man ska luta omkull den, att man hänger handlar ju inte om att luta omkull hojen med kroppen ;)
Testa att sitta med bara en hand på styret (förslagsvis höger :rolleyes: ) å dra, respektive tryck på styret :tummenupp
Du inser att du precis bevisat att du inte kan läsa :D

Läs igen vad gearhead har skrivit! :rofl
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top