Svårt att hitta R1 2005-2008

Silverfisken 1

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2023
Hoj
2017 Triumph Street Triple RS
Har under en längre tid funderat på att ''byta ned'' min fina Street triple till en R1 modellår 2005-2008, har förstått det som att dessa årsmodeller är relativt jämna i throttle-response, är roliga att köra och okej att pendla med. Problemet är att det sällan kommer ut någon på blocket eller andra sidor. Varje R1:a jag sett hittils har antingen varit over-priced eller misshandlad av tidigare ägare, ofta en Hassan eller Al-fakiri.
Tar gärna emot tips på hur man finna en R1:a i hyfsat skick

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Har under en längre tid funderat på att ''byta ned'' min fina Street triple till en R1 modellår 2005-2008, har förstått det som att dessa årsmodeller är relativt jämna i throttle-response, är roliga att köra och okej att pendla med. Problemet är att det sällan kommer ut någon på blocket eller andra sidor. Varje R1:a jag sett hittils har antingen varit over-priced eller misshandlad av tidigare ägare, ofta en Hassan eller Al-fakiri.
Byt modell. Kolla på en Ducce istället. Bra ägarhistorik och bra skick :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag skulle inte nödvändigtvis likställa R1 2005-2008. Chassit är förbannat bra och ganska lika mellan de årsmodellerna, men det är också stor skillnad på motor och elektronik.

2004-2006 är i princip samma hoj med undantag av längre svingarm 2006. Den sista femventilsmotorn och tyvärr också den sista relativt elektronikbefriade R1’an. Har katalysator, men inget trams med O2-sensorer och skit. Trimningsvänlig med enkla medel. Schysst Akrapovic eller Termignoni avgassystem och Power Commander räntar bra.

2007 är första fyrventilaren. Mer effekt men tyvärr också mer elektronik och dessutom tramset med fly-by-wire. Vissa driftstörningar med oförklarliga gashäng och ventiler som gick ned sig, kan därför vara bättre att leta efter en 2008.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
R1:04 kan jag gå i god för. Fy fan vilket jävla pulver det var i den motorn. Bekväm hoj med för oss lite längre.

Men jag sålde den 2014 för 34000:-
Nu ligger de flesta rasen på 60k för samma årsmodell vilket inte är så inspirerande ...

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu är detta INTE den årsmodell du frågade efter men jag blev lite sugen själv, ser fin ut.

Men jag har redan en ny sportis så jag ska låta bli att blocket-surfa egentligen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA