Svårt att sälja begagnat helställ?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjäna!

Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av att sälja begagnat skinnställ? Har ett tokfräscht Alpinestars helställ ute för 4000 men stendött. Verkar inte finnas något intresset öht.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Beror kanske på att säsongen är igång eller att man kan köpa sprillans ställ för nästan samma pengar.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ja jag vet inte alls. Kanske är priset något högt, men ändå - är man intresserad så bjuder man väl... Hm, knepigt.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Beror kanske på att säsongen är igång eller att man kan köpa sprillans ställ för nästan samma pengar.
Kollar själv efter ett helställ men inte hittat ngt i rätt storlek men jag har iallafall någorlunda koll på priserna.
Ett helställ som det begärs 4000:- för kommer att bli långvarigt för nuvarande ägare och jag gissar att du kommer att få dra ner det priset ganska ordentligt för att få det sålt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag försökte att GE bort en mcjacka i höstas, men ingen var intresserad. Marknaden för begagnade skydd verkar rätt trög...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är inte alla skinnställ, hjälmar, stövlar osv fruktansvärt fina, aldrig använda och unika, trots att dom är 3 år gamla? :va

Jag tror det kan vara värt en del att slippa mysa runt i någon annans svett faktiskt.

Jag sålde visserligen ett skinnställ för några år sen, jag tror jag fick 1000-1500kr för det, använd 1,5 år. Han vurpade (egentligen satt han bakpå när handledaren körde omkull med hans hoj) några veckor senare och fick ett nytt på försäkringen, för mitt ställs nypris, så han gjorde en vinst på 6-7 papp nånting :tummenupp

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skinnställ är nog den pryl som tappar mest i värde efter första pungsvetten satt sig.

Skrattar alltid åt annonser på blocket när cowboy-frans-ställen säljs för typ 4-5000:- begagnade.

Jag köpte mitt yamaställ för 8000:- nytt, skulle jag kränga det begagnat skulle jag vara glad för 1500:- tråkigt men realistiskt...

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Skinnställ är nog den pryl som tappar mest i värde efter första pungsvetten satt sig.

Skrattar alltid åt annonser på blocket när cowboy-frans-ställen säljs för typ 4-5000:- begagnade.

Jag köpte mitt yamaställ för 8000:- nytt, skulle jag kränga det begagnat skulle jag vara glad för 1500:- tråkigt men realistiskt...

Därför har man ju textil allvädersställl! slipper att det kommer pungsvett från första början :rofl

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Därför har man ju textil allvädersställl! slipper att det kommer pungsvett från första början :rofl

Eller underställ...
JAg har kört med lite av varje som hojställ, och måste nog säga att det som kännts bäst varit läderpyjamasen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Toppskick = 2000kr

Ska nån köpa ett begagnat märkesställ istället för nytt billigt tyskställ så ska köparen känna att det var ett kap.

Totalt ointressant att det kostade 15.000kr för några år sen :)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tror jag gav 4000 för mitt begagnade skinnställ för några år sedan. Då var det ca 1 år gammalt och såg ut som nytt. (nypris 12000) Det ser fortfarande bra ut även om jag slitit det med hälsan :)
Men jag tänker köra med det så länge det håller :banana

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
bild ? storlek osv? =)

såg nu, jag är nog tyvärr för stor! annars jävligt fint ställ, hade nog vart intresserad! =)

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag köpte mitt första ställ begagnat, och fick då med både stövlar och (slitna) handskar i rätt storlek. Alpinestars rakt igenom, och jag gav 1100 kr för hela paketet. Mitt nya ställ som jag köpte till i år åkte jag till Lelles och provade ut, för att sedan pynta 3900 kr för. Flong nytt helställ från Arlen Ness.

4000 kr för ett begagnat ställ kommer du nog aldrig att få. Tyvärr.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Kan bjuda 1500. Skönt med ett extra ställ när man klotat,, vad vägde du och hur lång är du?

Läste annonsen nu stället ska passa budet kvarstår!

raver

Tillbaka i småstaden (gbg)
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
¿en stor gixxe®, liten ktm
Har köp 2 beg skinställ och båda för run 2lax vilket känns som smärtgränsen om det inte är något special.
Och kan tänka mig att många har bacillskräck :7peta

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köper man mc-utrustning kan man skriva av värdet i huvudet. Något vidare försäljningsvärde finns inte. Det enda som är av intresse är att försäkringsbolagen betalar ut ersättning vid förlust/skada eftersom det ändå handlar om en del pengar att ersätta.

Man ska nog ha ett unikt ställ (race rep av något slag) från en välkänd tillverkare och en speciell köpare för att få betalt för ett begagnat skinnställ i dessa tider när folk några knapptryck bort kan köpa ett fabriksnytt ställ som har helt OK design och kvalitet. Detsamma gäller hjälmar.

Ett vanligt skinnställ från välkänd tillverkare får man slumpa bort till ett pris där det är omöjligt för köparen att motstå förtjänsten jämfört med att köpa ett helt nytt eller ett av mindre känt fabrikat. De allra flesta mc-förare där ute på sporthojar är mer eller mindre posörer. När det väl kommer till kritan är de rätt stil och märkesmedvetna har jag noterat.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Köper man mc-utrustning kan man skriva av värdet i huvudet. Något vidare försäljningsvärde finns inte. Det enda som är av intresse är att försäkringsbolagen betalar ut ersättning vid förlust/skada eftersom det ändå handlar om en del pengar att ersätta.

Man ska nog ha ett unikt ställ (race rep av något slag) från en välkänd tillverkare och en speciell köpare för att få betalt för ett begagnat skinnställ i dessa tider när folk några knapptryck bort kan köpa ett fabriksnytt ställ som har helt OK design och kvalitet. Detsamma gäller hjälmar.

Ett vanligt skinnställ från välkänd tillverkare får man slumpa bort till ett pris där det är omöjligt för köparen att motstå förtjänsten jämfört med att köpa ett helt nytt eller ett av mindre känt fabrikat. De allra flesta mc-förare där ute på sporthojar är mer eller mindre posörer. När det väl kommer till kritan är de rätt stil och märkesmedvetna har jag noterat.

Besök en bandag som inte arrangeras av Smc.. Ibland skäms man o folks vägnar :)

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Hoj
CBR600RR
Sålde ett Dainese helställ mitt i förra säsongen. Nypris = 7000:- Använt 5-6 ggr och fick 3700:-. Annonserade endast här på SH. Jag vill minnas att det tog lite tid 1-2 månader innan jag fick det sålt.

Edit: Sålde försten ett likadant ställ året tidigare också då jag köpt för liten storlek. Samma pris om jag minns rätt.

Men som någon sa. Märket på stället är nog inte helt oviktigt på andrahandsmarknaden.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...