Ja det stämmer att det är designat för att skydda hjälpligt. Det fungerar dessvärre sämre än vad man kan tro.
Har du ett textilställ så prova gärna själv och se om du kan flytta skydden för hand i alla riktningar. Sen föreställer du dig hur mycket mer dom flyttar sig när du glider på mage som en säl i 100+km/h.
Källan på att det bränner fast i huden är en känning på Malmö Brandkår.
EDIT: Såg nu att det inte va det du hängde upp dig på. Nä det kan tänkas att det är lite bättre än mjukiskläder men det fattar ju vilken idiot som helst och inget som skall behöva förklaras. Du tog det alltså ordagrant? Har du Aspergers?
Det fungerar sämre än vad skinn gör och det vet alla men att slänga ut sig att det kommer rivas upp alla gånger och att skydden kommer åka iväg på alla är att ta i. Det som din bekanta berättar för dig är det du frågar efter, du har troligen frågat om textilkläder och han har berättat det som kommer upp i huvudet som kanske är några få pers där antingen skydden rört sig eller att sömmen har gått upp och kläder har smält ihop med huden. Men att jag nu frågat två gånger på källor om att det kommer vara så varenda gång som du säger utan att du ens har tänkt efter på vad du säger, du har hört från människor att någon drog omkull och att kläderna revs upp men du har inget säkert sätt att veta vad som verkligen hänt eftersom att folk som ser det oftast överdriver i efterhand och därför är andra- och tredje-hands återberättelser inga bra källor att basera fakta på. Jag vill se hårt fakta på det du säger men eftersom att du inte kan visa upp det i form av undersökningar, tester eller jämförelser så kan man ta ca 1% av det du säger och resten kan man ta med lastbil salt.
Textil är sämre än läder vet _alla_ och att det finns stor risk att kläder smälter eller bränner in i huden är även också det bevisat om det är för tunt eller att det är tyg som inte ämnar sig för att dra omkull på, dom här två sakerna är det enda som man vet och har bevisat.
På din edit kan jag svara så här, Om du vet att det faktiskt är jävligt mycket bättre (inte lite) att ha textilställ än mjukiskläder så kan du inte ta och slänga ut dig sånt, det är som att jämföra smaken av ett äpple med hur skön en skosula är mot foten. Även om en idiot förstår att det är bättre så så är det inte relevant på något sätt.