Svårt att växla upp efter pådrag ZX6R F2

Blomdahl

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
DR600S
Tjena,

Min zx6r från -96 har börjat bete sig underligt i växellådan. Efter lite hårdare acceleration på lägre växlar vill inte nästa växel hoppa i direkt utan jag måste vänta tills varvtalet lagt sig något innan växellådan "greppar", vanligtvis från tvåan till trean. Om jag försöker växla snabbt så är det som om växelpedalen missar på något sätt och vispar i tomma luften. Någon som har en aning vad som kan vara fel? Bytte olja i vintras och har testat att justera kopplingswiren då jag tänkte att den kanske var något hårt spänd.

Tack på förhand,

Blomdahl

Team All In

All In
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
2007 Kawasaki ER-6N
Hallå där, tråkigt när sånt händer.
Jag hade exakt samma problem med min zx9r -99 jag hade innan, förutom att problemet låg mellan trean och fyran.
Jag pratade med min lokala kawasaki verkstad och han trodde med största sannolikhet att det var dreven i växellådan som var slitna.
Anledningen är att motorcyklar oftast dras på som värst med i antingen tvåan eller trean och detta här är ett vanligt fel på gamla ninjor.

Sättet man kan fixa det på att att gå in i växellådan och byta ut slitna delar eller byta hela växellådan.
Oavsett så är det inte billigt om man inte hittar någon som kan göra det svart eller man kan själv.

Lovar inte att detta är problemet men det du beskriver är exakt samma som problemet jag hade och detta är svaren jag fick.

Mitt råd är att först och främst ringa till en kawasaki verkstad och beskriva felet för dom så noga du kan och fråga vad dom tror att det kan bero på.
men om du inte vill betala stora summor så leta efter ett svartjobb eller gör det själv.

Min kawasaki verkstad ville ha minst 10 000kr endast för jobbet.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Kolla att drivpaketet är i bra skick. En sliten kedja, med eventuellt skurna länkar, kan ge väldigt konstiga fenomen i transmission. Det är billigt och enkelt att kolla. Är du det minsta tveksam om kedjan verkligen är dålig så är det betydligt billigare att "Provbyta" drivpaket än att öppna motorn och göra ingrepp.
Finns inga garantier på att det är så.

Blomdahl

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
DR600S
Tack för svaren! Mitt drivpaket är förvisso inte nytt men känns hyfsat fräscht ändå, tror inte problemet sitter där. Fick ett tips på att testa annan olja då kawor tydligen kan vara lite picky där och i ärlighetens namn så fick hon inte den olja hon faktiskt förtjänar vid senaste oljebytet utan plånboken fick vara med och säga sitt dumt nog. Så ny olja ska i denna helg så får vi se om det blir nån bättring, annars river jag isär lådan i vinter.

Trevlig höståkning!!

/Blomdahl

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras