Svårväxlad ducati monster

uffebluff

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Halmstad
Hoj
suzuki gsxr750
Har en Ducati monster som blir svårväxlad när den är varm undrar om någon kännertill detta problem,har inte lust att lämmna inden om det är något enkelt.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
uffebluff skrev:
2069241 Har en Ducati monster som blir svårväxlad när den är varm undrar om någon kännertill detta problem,har inte lust att lämmna inden om det är något enkelt.

Kanske är det så att den inte kopplar ur ordentligt när motorn (och kopplingsvätskan) är ordentligt varm. Byt vätskan och lufta kopplingscylindern i sådana fall.
 

Calle^^

Bara ett år kvar!!
Gick med
25 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
No bajk
Har den alltid varit så eller har den blivit sån efter vinterförvaringen.. :confused:
ja fick iaf jobba igång min koppling för den slirade.. å d va ju bara att pumpa me kopplingshantaget en liten stund så va d fixat
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sircastic är nog inne på rätt linje. Hade det problemet ngngång när det var luft i kopplingsslangen och dessutom paj oring i kopplingscylindern.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
uffebluff skrev:
2069241 Har en Ducati monster som blir svårväxlad när den är varm undrar om någon kännertill detta problem,har inte lust att lämmna inden om det är något enkelt.

Håller också med SirCastic. Jag hade exakt samma fel, fast än värre. Det
uppenbarade sig på Kinnekulle i somras, efter några tuffa varv så fick jag dra
koppl.handtaget längre och längre in, till slut körde jag utan koppling och
fick "race-växla".

EDIT: Detta var på min "gamle" 916, fast principen är densamma på samtliga
Duccar med torrkoppling.


Hemma igen skulle jag byta koppl.vätskan (som är bromsvätska), men rev
samtidigt ner slavcylindern (nere vid motorblocket) för kontroll. Där inne
hittade jag smårester av någon konstig massa (gummipackning?) som troligen
varit ivägen för den vanliga vätskan.

Efter rengöring av slaven och ny vätska gick kopplingen åter som en dröm.

Alltså - byt inte bara vätskan, utan kontrollera också slavcylindern. Det
vanligaste felet är att packningen gått åt helvete, det är ett känt fel och
många på Ducceklubben har erfarit detta. Du är väl medlem där? :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top