Svårväxlad Hayabusa

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min tanke om den har stått länge kanske lamellerna/skivorna klibbat ihop sig. Men det borde släppa när du kört den varm och jobbat lite med kopplingen.

Min förra cross var alltid så när den stått ett tag men blev bra när man kört iväg och den blev varm
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaaaa! En oljetråd!

Håller med om att klibbande lameller ofta är stillestånd i kombination med fel sorts olja. Byt till något som du VET fungerar, tex OKQ8 SBK Racing. Kör motorn varm, häll ut, i med ny rätt olja, kör den varm igen. Då brukar det funka klockers ba.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jaaaa! En oljetråd!

Håller med om att klibbande lameller ofta är stillestånd i kombination med fel sorts olja. Byt till något som du VET fungerar, tex OKQ8 SBK Racing. Kör motorn varm, häll ut, i med ny rätt olja, kör den varm igen. Då brukar det funka klockers ba.

Ha-ha Ja, hur många oljetrådar behöver vi? Och tråden kommer att utvecklas till slut så att rådet är att blinkerslampan vänster fram kan vara boven i dramat :banana
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Många hojar upplevs som svårväxlade om man försöker fisköra. Varva till minst 4000rpm, lägg lite tryck på spaken, dra snabbt ner gasen och växla bestämt. (Precis som du gör när du växlar utan att frikopplat.) Ni som kört gamla BMW vet vad jag menar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tack grabbar. Fan va grymma ni är och ger en massa tips.

När jag körde hem den så upplevde jag så här.

Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.

Känner inte till den så väl, ägt den i 7 dagar.

Ringde till en verkstad och de sa att den skulle köras så släpper det.hmm.

Kör bara, kör!

Att motorn låg kvar på 2500 varv när du växlade var för att lameller och stålskivor fortfarande var ihopklibbade.
Jag har en hoj med Barnett-lameller i. På våren vill den inte frikoppla trots att man varmkör ordentligt med kopplingen indragen. När jag lägger i växeln så hoppar den fram och stannar. Man får rulla lite och lägga i ettan sedan växlar jag till tvåan och åker med kopplingen indragen tills det släpper. Det kan ta 300 meter. Jag bor vid en backe så det är nedförsbacke när jag ska iväg. Kopplingen kan klibba ihop efter att ha stått i en vecka men det gör inget. Men, när kopplingen släpper så funkar den hur fint som helst direkt. Detta är min Kawa 750-4, inte twinen.

Så kör bara. Du kan stå vid rödljus med kopplingen indragen så snabbar du på det hela lite.

Annars kan du riva ner kopplingen och dra av stålskivorna med fint våtslippapper och wd-40 med det vill du inte. Kör bara.

En annan grej som du kan testa är att sitta på hojen med ettan i och backa en meter. Jämför sedan med friläge i. Det säger en del om hur kopplingen frikopplar.

Ot, min bil hade stått osåld på firman länge. Bromsbeläggen hade rostat lite mot skivorna. I vissa farter med ett visst tryck kunde man känna det. Verkstan kunde inte känna det. Det tog många mil innan det försvann helt. När jag parkerat efter att ha kört i regn eller om jag tvättat bilen och låtit den stå en vecka så klonkar det till när beläggen släpper. Även om jag inte använt handbroms utan bara växel i. Inget som märks när man kör. Parkerar jag torr bil så är det inga problem. Det finns en viss likhet mellan skivbromsar och kopplingslameller.

Din hoj har gått 1000 mil på 16 år och 40 mil de senaste tre åren. Att kopplingen blir lite kinking är väl rätt normalt. Om oljan är bytt skulle inte jag byta. Om du litar på säljaren alltså. Annars är det rätt vanligt att man byter alla vätskor när man köper en hoj som stått länge. Dvs gaffelolja, bromsvätska, kylarvätska, motorolja inkl filter och vätskan till kopplingen. Fast kylarvätskan skulle jag byta för korrosionsskyddet.

Kör mer, det kommer att bli bättre. Återkom efter 50 mil. Solen skiner! :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja växlarna går in när man ruckar fram o tillbaka.

Tomgång ca 900.

Förgasare? Har för mig denna är insprut?

Då lärde jag mig något :). Det är ju fortfarande vajerstyrd trottel så principen om gashandtaget gäller. Ingen chokevajer eller liknande som kan ha hamnat i kläm?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Svårväxlad låda var tråden... Nu har vi kommit till chokevajern. Hur långt kvar tills det kan bero på vänster blinkers växelproblemet? :)
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hej en sak som är enkel att kolla är att länkaget pedalen till splinsade axel ut från motor. Det är inte ovanligt att länkaget kärvar i leden som sitter runt fotpinnens infästning, kolla och går det trögt i leder så plocka isär och smörj med olja / fett.

Detta har såklart inget med att varvtalet ligger kvar vid frikoppling, med dessa är troligen 2 olika isolerade problem.
//Mvh Björn
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Please, denna gång är det helt uppenbart HÖGER blinkers! Allt annat vore fake news! :smasha Förlåt för trådkapningen!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Please, denna gång är det helt uppenbart HÖGER blinkers! Allt annat vore fake news! :smasha Förlåt för trådkapningen!

Ingenting att vara sams om. Jag tror fortfarande vänster. Men för husfridens skull kanske vi ska ge rådet att byta båda blinkerslamporna fram? :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver citat
Svårväxlad, kändes klibbigt och svårt att få i växlarna, sen när jag i ett läge la o 2 an så hängde den kvar på 2500 varv när jag kopplade. Konstigt.
Detta att den hänger kvar på ett visst varvtal har vid ett annat tillfälle berott på att polskorna inte var dragna.
Utan vid det varvtalet vibrerade batterikablarna så det blev dålig kontakt.
Bly tillhör de metaller som flyter med tiden. Har själv sett hur polskorna på ett batteri deformerats.
Så ta och kolla om polskorna är dragna.

Du säger att oljan precis är bytt. Själv byter jag alltid olja när jag köpt något. Men det är lätt att kolla, ny olja och kolla i synglaset
på höger sida av motorn. Med hojen stående vertikalt på plant underlag ska oljan med kall motor
gå upp till 2 - 3mm över övre strecket bredvid synglaset.
(För då är oljenivån med varm motor ett par minuter efter man slagit av motorn under övre strecket.)
Och med ny olja är oljan klar, bara svagt gul i synglaset.
Är oljan brun i synglaset dags för oljebyte. Och det är väl lika bra byta oljefilter också.
Oljefilter finns hos addemoto, HiFlo HF138 addenummer 20-560.
Kanske ta en tittpå luftfiltret också ?
Det jag reagerar mot är att tomgången bara är 900RPM. Brukar ligga på 1100RPM.
Är det så att något stift också är slut ?
Av ren ålder eller bara igendammat och med kondens så dåligt med gnista ?
Fyra nya stift skulle jag satt i. Som första åtgärd.

Har du inte redan skaffat en Haynes Manual så finns lite här.
https://www.carlsalter.com/suzuki-service-manuals.asp
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu är jag i alla fall nyfiken hur det har gått med hojen om det löst sig, testats något eller det står i stå :confused:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag i alla fall nyfiken hur det har gått med hojen om det löst sig, testats något eller det står i stå :confused:

Men du avviker inte från ämnet! :7peta

Tyvärr körs det för lite motorcykel så troligen så haglar det eller så är det inte sopat eller så är det någon annan anledning att inte provköra... :(

För övrigt så var min Daytona svårväxlad när den var ny. Tillsammans med att jag började köra så fort det inte var isiga vägar men fåtalet plusgrader så var det inte skära i smör direkt. :(

Nu fanns det forum för 20 år sedan där man kunde få reda på att växellådan krävde bestämdhet och lättade efter ett tag. :tummenupp
Hur det är med en Busa vet jag inte men kyla brukar inte hjälpa till.
Det jag skulle gjort är bytt olja och kört den rejält varm. Men det behöver inte vara rätt, bara det jag skulle gjort med min SportHoj… :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu fanns det forum för 20 år sedan där man kunde få reda på att växellådan krävde bestämdhet och lättade efter ett tag. :tummenupp
Hur det är med en Busa vet jag inte men kyla brukar inte hjälpa till.
Det jag skulle gjort är bytt olja och kört den rejält varm. Men det behöver inte vara rätt, bara det jag skulle gjort med min SportHoj… :)

Mycket lättväxlad låda i Suzuki mina SV650S och GSX1300R jämfört med Sprint RS.
I Practical Sportbikes March 2020 finns en artikel om Hondo SP1 och SP2.
Om växellådan i SP1
Even the gearbox is deliciously smooth, and for a Honda, unusually positive- it feels more like a Suzuki transmission. :)
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Harru provat å ligga på 1an i cirka 10.000 rpm å sen in me kopplingen växla till 2an med full full gas å sen dumpa kopplingen?
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top