svåtstartad

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
hej min ktm 625 har stått sen förra säsongen,vill inte hoppa igång när man kickar (ingen el-start) är min första motard..vad gör man:va
byta stift eller bara fortsätta kicka..

Alpine

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2007
Hoj
Suzuki RMZ450 -07, KTM 530 -08
Dränera förgasaren. insex eller stjärnskruv längst ner på fuggen. Gammal soppa = inge bra

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Har den stått så länge med bensin i förgasaren är det inte helt otroligt att lågfartsmunstycket ergat igen. Syns tydligt om du plockar ut det, bara tjacka nytt isf. Trösten är ju att det inte heller kostar många kronor

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ursäkta mina goda SH vänner.

Men det där med gammal bensin har jag aldrig förstått.

Mina hojar (och sambons) har alltid startat på den bensinen som stått i tanken hela vintern.

Senast i går drog jag igång 660 på den gammal unkna reservsoppan som den stått med sedan i sept/oktober förra året.

Visst den sura lite första svängen,men sen gick den igång hur fint som helst när den fått vila/torka ur en timme.

Likadant med sambons Hornet,ett litet lätt tryck på startknappen och den sprang igång på sin gammla höst soppa,desutom med svagt batteri.

Ola Bonde

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
2003 Buell XB9R
Ursäkta mina goda SH vänner.

Men det där med gammal bensin har jag aldrig förstått.

Mina hojar (och sambons) har alltid startat på den bensinen som stått i tanken hela vintern.

Senast i går drog jag igång 660 på den gammal unkna reservsoppan som den stått med sedan i sept/oktober förra året.

Visst den sura lite första svängen,men sen gick den igång hur fint som helst när den fått vila/torka ur en timme.

Likadant med sambons Hornet,ett litet lätt tryck på startknappen och den sprang igång på sin gammla höst soppa,desutom med svagt batteri.

Snackade med en mc-verkstad idag om tändningsproblem på en av mina hojar och det första de frågade var om jag dränerat förgasarna, så jag antar det ligger nån saning i det.

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Hoj
FZ -89'a
Vad som händer är att ett antal oktan minskar efter varje månad.
- En viktig funktion, som min gamla Suzuki har, är ett läge på bensinkranen där förgasarna fylls. när förgasarna/flottörhusen är fyllda, ställer man kranen på normal eller resrvläge. Har ibland glömt den funktionen och då är det stör omöjligt att få igång den....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bensinen förr i världen var lagringsbeständig, försvaret fyllde enorma bergrum med soppa, trots det upptäckte dom att så småningom sjönk oktantalet så dom började tömma sina bergrum.

Soppan nuförtiden brinner fan inte efter ett år.

Jag snackade lite med en småmotormekaniker (gräsklippare, röjsågar, snöslungor, snöskotrar, mopeder) han sa att bränslet var den troligaste felkällan efter ett stillestånd på 6månader eller mer.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA