Svag gnista på crossen

Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har ett problem med en gammal cross (Honda cr125 -89a).
Har dålig gnista på stiftet och ibland ingen gnista, ibland startar den på första kicken ibland startar den inte alls.
Stannar helt efter någon minut då den börjat bli lite varm.
Har presis bytt pickuppen nere vid svänghjulet pga att den missade i tändningen.
Tror att det kan vara fel på tändspolen men är inte helt säker, om felet skulle vara i CDI boxen skulle den vä inte funka alls.
Någon crossspecialist här som har tips på felet?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
CDI-boxar går sällan sönder, men när dom gör det kan dom bete sig hur som helst. Men eftersom du säger att det stannar efter en stund så gissar jag på tändspolen, eller möjligtvis oxid i kontakterna.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Skulle börja med att byta tändkabel och tändhatt. Troligtvis ligger problemet där.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Eftersom att den dör när den blir varm så är jag nästan 100:a på att det är tändspolen som är kass.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du kollat att jordningen av tändspolen är ok då om man målar om ramen utan att skrapa bort färgen vid motorfästen och vid jordningen för tändspolen så drabbas du av svag eller utebliven gnista pga att färgen fungerar som isolator.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om kolvringarna har nypt och kompressionen är väldigt låg så kan den även bete sig lite på det där sättet. Polarens CR hade taskig permenentmagnet (på vänster sida) då vevaxellagret hade varit taskigt och gjorde så att magneten i svänghjulet slog i pickupen och hade blivit näst intill avmagnetiserad. Dvs taskig kräm.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
andersbrink skrev:
Om kolvringarna har nypt och kompressionen är väldigt låg så kan den även bete sig lite på det där sättet. Polarens CR hade taskig permenentmagnet (på vänster sida) då vevaxellagret hade varit taskigt och gjorde så att magneten i svänghjulet slog i pickupen och hade blivit näst intill avmagnetiserad. Dvs taskig kräm.

Har precis bytt till Wiseco smidd kolv och kompen är mycket bra.
Har också bytt tändningspickupp pga att förra ägaren hade böjt till den så att magneten på svänghjulet hade fräst ner den ca 2mm.
Ska kolla magneten på svänghjulet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Superbike Roger skrev:
Ska kolla magneten på svänghjulet.

Innan du skruvar något mer, ta reda på om det är gnistskapandet det är fel på och inget annat. Slå ihop stiftet så att du bara har 0.3 till 0.4 mm gap (istället för 0.7). Funkar den då, så länge du inte får loppa på stiftet, vet du med säkerhet att det inte är någon extern glappis i det vanliga kablaget utan nåt dyrare.
 

framåt

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
östersund
Hoj
ska köpa, ingen än
ska det inte vara ngk br9eg :va i honda cr 125 82-
står det i ngk listan under vad man ska ha för tändstift
för jag har också en cr 125-93 har samma problem som dig och när man knackade in den där böjen lite så går den perfeckt men jag ska byta stift :hihi

/emil
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top