Svala skyddskläder

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag köpte mitt skinnställ innan jag började köra och hade inte så mycket koll, inga större fel på det alls. Bekvämt sitter bra, passar stilmässigt med hojen men det är så djävla varmt.
Inga problem att åka runt när det är typ 5 grader och småregn, vilket kan vara trevligt ibland. Men när det blir sommar och 25 grader så blir det olidligt.

Förra året när jag övningskörde så fick jag mer eller mindre värmeslag när vi åkte, risken att åka ut i skogen ökar markant.

Så jag letar efter ett bra alternativ att ha när det är riktigt varmt ute, jag vill helst inte ha ett tajt race-skinnställ som sitter målat på kroppen.

Ett tag hade jag funderingar på skyddsväst med alla skydd i och en tröja över, plus ett par mc-jeans med godkända skydd i. Men det verkar som det inte det säkraste alternativet?

Nån som testat att glida på asfalt med skyddsväst och tröja, hur klara man sig? Likaså finns det förstärkta jeans med tillräckligt bra skydd i?

Vad är alternativen? Motsv goretex jacka och braxor som är svala?

/Karl

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Kör själv med skyddsväst och tröja när det är varmt (fast med lederbyxer) och har inte tänkt på att det är osäkert. Det är jävligt skönt däremot. Det kanske är så att det är lättare hänt att man sliter sönder västen om man har en vanlig tröja över och då flyttar nog de hårda skydden på sig, för bättre säkerhet så borde man nog ha en cordurajacka över.

Åas så är det nog lite skit samma om man kör med kevlarjeans, de är ju inte heller det bästa om man vurpar i lite högre fart.

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
En sån röd :)
Kör med skyddsväst å skinnbrallor när d e så varmt, resonerar att d e bättre än å köra me bara ryggskydd :tummenupp ! Dock e d fullt skinnställ å ryggskydd på bana oavsett temp !

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Varför inte ett tight raceställ?
Mitt är perforerat så det blir inte varmt utan fläktar rätt skönt.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Skinn är kallt när det är kallt och varmt när det är varmt...
Textilställ beter sig motsatt ovan nämnda.
Gärna med Coolmax.
Textil har ofta generöst med ventilation.

Det finns ju något, som du var inne på, som heter passiv säkerhet. O du är rätt tempererad minskar sannolikheten för förarmisstag.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör själv med skyddsväst och tröja när det är varmt (fast med lederbyxer) och har inte tänkt på att det är osäkert. Det är jävligt skönt däremot. Det kanske är så att det är lättare hänt att man sliter sönder västen om man har en vanlig tröja över och då flyttar nog de hårda skydden på sig, för bättre säkerhet så borde man nog ha en cordurajacka över.

Åas så är det nog lite skit samma om man kör med kevlarjeans, de är ju inte heller det bästa om man vurpar i lite högre fart.

Vad det gäller skyddsväst så säger det sig själv att den enbart skyddar där skydden sitter... sitter de inte på plats vid en vurpa så är de värdelösa. En tröja lär skydda absolut ingenting annat än mot mygg och sånt.

Som jag skrivit i andra trådar, jag själv åker med kevlarjeans (med knäskydd) och cordurajacka (med skydd) samt ryggskydd... det känns direkt att dessa jeans lär aldrig skydda lika bra som skinn, det är jag medveten om och därför blir det bara turerna till o från jobbet i dessa.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Naken (nästan) under stället och gasa på lite så fläktar det...inte mesa runt i stan på massa 30-50 vägar utan köra 70-90 så fläktar det och man slipper få värmeslag.

Skall du köpa goretex eller condura eller vad det heter köp lite dyrare saker. Jag hade ett par billigare byxor (1500:- från flying eagle) och fy faen säger jag bara alltid plaskblöt under dem. Efter halva sommaren luktade de som någon dött i dem. Aldrig blivit lika svettig i skinnet som enligt min mening andas betydligt bättre men som sagt dyrare saker är säkert bättre.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83

Nä, man får väl leta reda på gränsen "tillräckligt säkert" för touring. Att köra ut i skogen för att man får värmeslag eller för att man blir trött av värmen är ju inte säkert heller.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Naken (nästan) under stället och gasa på lite så fläktar det...inte mesa runt i stan på massa 30-50 vägar utan köra 70-90 så fläktar det och man slipper få värmeslag.

Skall du köpa goretex eller condura eller vad det heter köp lite dyrare saker. Jag hade ett par billigare byxor (1500:- från flying eagle) och fy faen säger jag bara alltid plaskblöt under dem. Efter halva sommaren luktade de som någon dött i dem. Aldrig blivit lika svettig i skinnet som enligt min mening andas betydligt bättre men som sagt dyrare saker är säkert bättre.

Jag körde typ naken under stället och jag kan åka i regn och det tar låååååång tid innan det trängt igenom stället. Det är tjockt som pälsen på en isbjörn.

Anledningen till att jag inte vill ha ett tajt raceställ är att jag inte riktigt är en rejsputte. Men det kanske är vettigare att hitta något bra goretexjacka och byxa, en jacka utan skydd i och en skyddsväst under.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag körde typ naken under stället och jag kan åka i regn och det tar låååååång tid innan det trängt igenom stället. Det är tjockt som pälsen på en isbjörn.

Anledningen till att jag inte vill ha ett tajt raceställ är att jag inte riktigt är en rejsputte. Men det kanske är vettigare att hitta något bra goretexjacka och byxa, en jacka utan skydd i och en skyddsväst under.

Man måste inte köra bombarrepor bara för att man har bra skinnställ.
Däremot så kör de flesta bombarförare med bra ställ... för när du kör med tokfarter så är du lite mån om att ha skyddande kläder, så det kan ju vara lite att ta efter även om man inte är en rejsputte.

Annars finns det skinnkläder med fransar. ;) :glömdet

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Man måste inte köra bombarrepor bara för att man har bra skinnställ.
Däremot så kör de flesta bombarförare med bra ställ... för när du kör med tokfarter så är du lite mån om att ha skyddande kläder, så det kan ju vara lite att ta efter även om man inte är en rejsputte.

Annars finns det skinnkläder med fransar. ;) :glömdet

Fransar är ej för mig, men jag vill gärna ha kläder fungerar bra när jag ska ta hojen ut till något ställe och kunna gå runt och kika lite.
Tex kliva in på ett fik, gå en tur på stan, ta en picknick, utförska en övergiven plats till fots. Utan att då se ut som en ihopkrupen raceförare som knarrar fram med rundad rygg, böjda knän och armar.
Om jag sen bestämmer mig för att börja köra lite allvarligt på bana så skaffar jag mig en mc som är bättre lämpad till det och kläder till det. Men just nu är inte banbehovet högre än nån enstaka prova på och broms och kurvkurs. Brassa järnet på vägen har jag inte nerver till eller har för god fantasi för, beroende på hur man ser det.

/Karl

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Skinnbyxor+Dainese skyddsväst funkar klockers. Svalt å skönt Sitter riktigt bra då det är som ett nät som spänner åt mellan skydden. Tänk kassler så förstår ni :) Tycker det känns säkert å skydden sitter tajtare än på min skinnjacka. Men Dainese e dyrt. Kolla in Richas skyddsväst istället. Den e billigare å sitter minst lika bra. Den fick även högsta betyg i Bikes test eller var det Motorrad

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=457603

Last edited:

Ozzi

Guest
Välkommen till verkligheten, alla bikers är heta killar/tjejer:D

Ozzi

Guest
Bikerlivet är en kompromiss av komfort o säkerhet, i ärlighetens namn så är det ett fåtal dagar som är optimala hojdagar vad gäller temperaturen o nederbörden.:)

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Skinnbyxor+Dainese skyddsväst funkar klockers. Svalt å skönt Sitter riktigt bra då det är som ett nät som spänner åt mellan skydden. Tänk kassler så förstår ni :) Tycker det känns säkert å skydden sitter tajtare än på min skinnjacka.

Precis samma setup som jag brukar ta när jag ska åka runt litet. Det enda negativa ur säkerhetssynpunkt var som jag sa tidigare i tråden, att om man vurpar så är det kanske lätt hänt att man sliter sönder kasslernätet mot asfalten, och då flyttar ju skydden på sig.

Men håller med, grymt skönt att åka i.

Vad det gäller skyddsväst så säger det sig själv att den enbart skyddar där skydden sitter... sitter de inte på plats vid en vurpa så är de värdelösa. En tröja lär skydda absolut ingenting annat än mot mygg och sånt.

Skydden i min Dainese-väst är grymt bra, rejält på axlar, bröst, armbågar och underarmar. Tröjan är mest till för att lura i folk att jag har överkropp som en kroppsbyggare.

Min tanke var bara att om man vurpar så kanske det finns en risk att nätet som håller ihop skydden slits sönder och att de då flyttar på sig.

Vore ju grymt att veta om någon känner till något fall där man vurpat med skyddsväst på asfalt. Känns ju ändå som att det mesta av kontaktytan mot underlaget hamnar på något av skydden.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Precis, mitt är som sagt perforerat... från knäna till axlarna... så med underställ så blir det varmt, utan så blir det svalt.
Håller med! Jag har ett vanligt Berik två-delat. Inte fan blir det så varmt när man kör!

Men visst, ska man posera och ha sig är det klart att det kan bli lite svettigt... :rolleyes:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin