Svala skyddskläder

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skydden i min Dainese-väst är grymt bra, rejält på axlar, bröst, armbågar och underarmar. Tröjan är mest till för att lura i folk att jag har överkropp som en kroppsbyggare.

Min tanke var bara att om man vurpar så kanske det finns en risk att nätet som håller ihop skydden slits sönder och att de då flyttar på sig.

Vore ju grymt att veta om någon känner till något fall där man vurpat med skyddsväst på asfalt. Känns ju ändå som att det mesta av kontaktytan mot underlaget hamnar på något av skydden.

När jag körde omkull för drygt ett år sedan så körde jag i cordurakläder som inte satt så värst tight... det var min första utrustning och prio låg på lågt pris men fortfarande full utrustning... visst, skydden satt kvar där de skulle men kläderna gick sönder på sidan av höger ben, höger höft och högra sidan och sen högra axeln och armbågen. Då "gled" jag ca 3-5m på asfalten, dvs inte särskilt långt.
Det jag råkade ut för var grus i en högerkurva så framhjulet stack, mitt ben hamnade under hojen först men jag fick loss det väldigt snabbt... min högerarm la sig uppåt så att säga, som när man sover på armen om ni förstår.

Med en skyddsväst och vanligt tröja så har du inget skydd alls på på sidan förutom armbågen och kanske axeln om du har tur.
Efter min vurpa som ändå gick bra (för mig, hojen skrotades) så köpte jag direkt ett helställ, racevariant... jag var ute efter ett utan puckel då jag inte heller kände mig som någon raceputte men fick förklaringen att de flesta nya ställen kommer med puckel, men visst finns det utan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad det gäller skyddsväst så säger det sig själv att den enbart skyddar där skydden sitter... sitter de inte på plats vid en vurpa så är de värdelösa. En tröja lär skydda absolut ingenting annat än mot mygg och sånt.
Skydden skyddar dessutom endast mot slag, dom håller inte många centimetrar om man glider på asfalten. Det är där skinnet kommer in i bilden, det skyddar mot hasandet och dom hårda skydden under skyddar mot slag och stötar. Dessutom håller skinnstället skydden på plats, sitter dom inte på plats gör dom som sagt ingen nytta.

Edit: Såhär kan ju kroppen se ut om man bara har en tröja på sig: http://bikerpunks.com/mediaviewer/2421/bad-day-for-the-attention-whore.html Och jag misstänker att dom flesta kör liiiite fortare än vad han vurpade i. Antagligen är det iofs bättre att vara naken än att ha en tröja på sig, då slipper sjuksyrrorna plocka ut tröjan också ur såren.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skydden skyddar dessutom endast mot slag, dom håller inte många centimetrar om man glider på asfalten. Det är där skinnet kommer in i bilden, det skyddar mot hasandet och dom hårda skydden under skyddar mot slag och stötar. Dessutom håller skinnstället skydden på plats, sitter dom inte på plats gör dom som sagt ingen nytta.

Ungefär vad jag ville få fram med mitt inlägg också... men nog skyddar skydden mot lite glid, men inte särskilt mycket, det är ju mer för att ta emot när man dänger ned i backen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ungefär vad jag ville få fram med mitt inlägg också... men nog skyddar skydden mot lite glid, men inte särskilt mycket, det är ju mer för att ta emot när man dänger ned i backen.
Ytterst tveksamt, dom är ju oftast framtagna för enduro/cross, dvs dom ska skydda om man tippar omkull och slår sig mot en stubbe, sandhög eller knölar i skogen, dvs inget som helst hasande och glidande, bara grovt trubbigt våld.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ytterst tveksamt, dom är ju oftast framtagna för enduro/cross, dvs dom ska skydda om man tippar omkull och slår sig mot en stubbe, sandhög eller knölar i skogen, dvs inget som helst hasande och glidande, bara grovt trubbigt våld.

Visst är det så, men det är fortfarande ett material håller klart bättre än tyg. Så jag skulle säga att det finns ett visst skydd mot glid på asfalt ändå... även fast det inte är vad de är avsedda för, men självklart så länge de sitter på plats när man glider.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag har en sån här från Lindstrands, som de tydligen utvecklat för gatåka. Dock litar jag inte på att den är superbra.. http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10

Den sitter tight och bra iaf, kompletterar med ett Dainese-ryggskydd som är bra ventilerat och en huvtröja, men som andra sagt så används den bara vid lite kortare turer (inte utanför 50-skyltarna typ) och ihop med skinnbraller. Ska jag ut och åka ett tag blir det självklart skinnjacka och byxa.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Fördelen med GoreTex är ju att du har innerkläder som du kan ta ur när det blir lite varmare. Stället funkar både heta sommardagar och kalla vårkvällar. Plus att du kan knalla omkring på stan i det utan att se ut som en racernörd. =)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fördelen med GoreTex är ju att du har innerkläder som du kan ta ur när det blir lite varmare. Stället funkar både heta sommardagar och kalla vårkvällar. Plus att du kan knalla omkring på stan i det utan att se ut som en racernörd. =)
Men, tar man ur stoppningen så sitter stället bara lösare och fladdringare, dvs mycket större risk att skydden flyttar på sig och att du snurrar istället för glider på asfalten. Att glida är inte så farligt, så länge kläderna håller, men snurrar man ökar risken för att saker går av/sönder markant!

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men, tar man ur stoppningen så sitter stället bara lösare och fladdringare, dvs mycket större risk att skydden flyttar på sig och att du snurrar istället för glider på asfalten. Att glida är inte så farligt, så länge kläderna håller, men snurrar man ökar risken för att saker går av/sönder markant!

Näe... Det är inte stoppat med skumgummi utan med ett väldigt tunt tyg. det förändrar inte passformen om du tar ut det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller inte riktigt med, tar jag ur fodret ur mina två jackor så blir det ganska stor skillnad på passformen.

Ja. Visst kan det bli ganska stor skillnad på passformen. Mitt Rukka blir klart rymligare när jag tar ur fodret men det är inte så mycket skillnad att skydden kan komma nämnvärt längre än med fodret i. Jag är övertygad om att dom inte kommer att flytta sig någonstans om jag går i backen.
Den största effekten på hur lätt skyden flyttar sig har att göra med hur stället är sytt. Ska du hålla grejorna på plats genom att ha stället tätt åtsittande så ska det sitta djäverlusiskt tätt. Tätare än något textilställ gör.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Håller med! Jag har ett vanligt Berik två-delat. Inte fan blir det så varmt när man kör!

Men visst, ska man posera och ha sig är det klart att det kan bli lite svettigt... :rolleyes:

Jag är helt övertygad om att det finns perforerade raceställ som är svala men jag efterlyser svala alternativ då jag INTE är något posör som vill glida runt i raceställ..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är helt övertygad om att det finns perforerade raceställ som är svala men jag efterlyser svala alternativ då jag INTE är något posör som vill glida runt i raceställ..

Det finns en hel del alternativ faktiskt. Lindstrands har ett ställ som går att öppna upp ganska mycket så att det blir relativt välventilerat. Och då får man ta ut det vattentäta fodret.

Men till syvende och sist så är det tyvärr så att ska man ha skydd så blir det varmt. Många av allvädersställen är lite svalare än skinnställen när det är varmt ute då dom är lite mer ventilerade men svalt blir det fanimig aldrig.

När det börjar krypa uppåt 25 grader så är det fan så man drar på sig grejorna och sen springer ut till bågen för att ha en vettig chans att komma iväg och få fartvind innan man flyter runt inne i stället.
Man får helt enkelt stå ut med att man blir lite svettig och äcklig.

Och då är mitt Rukka allvädersställ utan fodret i faktiskt ganska svalt. Stoppar man i fodret så svettas man i alla temperaturer över 5 plus om man inte kör..

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det finns en hel del alternativ faktiskt. Lindstrands har ett ställ som går att öppna upp ganska mycket så att det blir relativt välventilerat. Och då får man ta ut det vattentäta fodret.

Men till syvende och sist så är det tyvärr så att ska man ha skydd så blir det varmt. Många av allvädersställen är lite svalare än skinnställen när det är varmt ute då dom är lite mer ventilerade men svalt blir det fanimig aldrig.

När det börjar krypa uppåt 25 grader så är det fan så man drar på sig grejorna och sen springer ut till bågen för att ha en vettig chans att komma iväg och få fartvind innan man flyter runt inne i stället.
Man får helt enkelt stå ut med att man blir lite svettig och äcklig.

Och då är mitt Rukka allvädersställ utan fodret i faktiskt ganska svalt. Stoppar man i fodret så svettas man i alla temperaturer över 5 plus om man inte kör..

Nej, att det är varmt får man väl acceptera. Men jag har ju haft problemet med att det har varit så varmt att jag nästan tuppat av på hojen. Men ett välventilerat allvädersställ verkar ju vara ett hyffsat bra alternativ då.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag köpte en liknande Alpinestars men såg mer ut som en snygg MC-jacka. MC Varuhuset var sen snälla och ordnade en extra dragkedja till mitt Berik skinnställ -> gick till skräddaren så han fick sy i blixtlås. Kanon att kunna skifta mellan skinnställsjackan till den extremt luftiga A-stars på varma sommardagar. Jackan kostade väl 2000 och kanske 200 för skräddaren. Kändes 100% bättre att det satt ihop som ett ställ. Tycker att det hjälpte mycket, man blir ju sällan extremt varm om benen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin