Skydden i min Dainese-väst är grymt bra, rejält på axlar, bröst, armbågar och underarmar. Tröjan är mest till för att lura i folk att jag har överkropp som en kroppsbyggare.
Min tanke var bara att om man vurpar så kanske det finns en risk att nätet som håller ihop skydden slits sönder och att de då flyttar på sig.
Vore ju grymt att veta om någon känner till något fall där man vurpat med skyddsväst på asfalt. Känns ju ändå som att det mesta av kontaktytan mot underlaget hamnar på något av skydden.
När jag körde omkull för drygt ett år sedan så körde jag i cordurakläder som inte satt så värst tight... det var min första utrustning och prio låg på lågt pris men fortfarande full utrustning... visst, skydden satt kvar där de skulle men kläderna gick sönder på sidan av höger ben, höger höft och högra sidan och sen högra axeln och armbågen. Då "gled" jag ca 3-5m på asfalten, dvs inte särskilt långt.
Det jag råkade ut för var grus i en högerkurva så framhjulet stack, mitt ben hamnade under hojen först men jag fick loss det väldigt snabbt... min högerarm la sig uppåt så att säga, som när man sover på armen om ni förstår.
Med en skyddsväst och vanligt tröja så har du inget skydd alls på på sidan förutom armbågen och kanske axeln om du har tur.
Efter min vurpa som ändå gick bra (för mig, hojen skrotades) så köpte jag direkt ett helställ, racevariant... jag var ute efter ett utan puckel då jag inte heller kände mig som någon raceputte men fick förklaringen att de flesta nya ställen kommer med puckel, men visst finns det utan.