Svampig broms, orsak? (ej luft)

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
stålomspunnet är ett måste idag..fattar inte att nya hojar kommer med svampiga gummislangar.

Men jag skulle testa lufta igenom systemet igen antingen genom att låta bromsvätskan självrinna med nippel öppen el det snabbaste sättet.

Koppla en damm sugare till en behållare och borra 2 st anslutningar till locket på burken,ena för dammsugaren och den andra till nippeln på´bromsoket.

men man dör inte av en after market pump som ISR heller...

Om det inte är som någon skrev,skeva tallriks skivor..
El att dina bromsok behöver en genomgång.

Men för ett optimalt bromssystem.

Stålomspunnet
Bromspump
Välluftat system
Väl fungerande bromsok.

Sen e du hemma...
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Byt bromsbeläggen... Sen kan man ofta få en svampig känsla när man står å torrbromsar. Byt till orginal eller bättre belägg och stick ut å kör.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har spenderat någon timma i garaget (läs källare) nu och på oken sitter luftningsnippel, tro mig jag har gjort allt för att få bort luften men svampigheten har ändå inte gått bort. Pumpat-->hållt inne --> släppt på nipplen (vätska) --> skruvat åt nipplen...

Har demonterat oken nu, fick ta en stor polygrip för att få ut låskolvarna (4kolvsok) packingarna ser ok ut men dem satt så in i helvete så det kanske var bra att lossa lite på dem trots allt.

Jag har själv inte bytt till de längre bromsslagarna utan det gjorde killen innan som jag köpte den av, de har varit svampiga från dag 1 så det är inget som kommit sista tiden.

Ska rengöra oken i dagarna, vad är mest skonsamt för packningarna att rengöra med?

Förstod inte riktigt,gick kolvarna så trögt att du var tvungen att ta till polygrip för att få ur dom ur oket?

Om så skulle jag bytt packningar,dom kan ha svällt och då kan kolven fjädra tillbaka lite när du släpper bromsen vilket gör att det känns svampigt(längre väg för kolven att gå när du bromsar),kostar inte så mycket och du har ju ändå tagit isär det.

Byt på pumpen med om du ska byta,kostar inte mycket extra och då vet du statusen på dina bromsar sen.

Bästa investeringen på ett gammalt bromssystem enligt mig förutom att byta vätska,bättre än att byta slang.

Brukar rengöra med bromsvätska eller t-röd jag,vet inte om det är rätt men har funkat för mig,kanske lite bromscylinderfett vid monteringen men ska inte behövas om allt är som det ska utan det ska räcka med lite bromsvätska.

Henrik
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Fundera ett tag över hur ett hydrauliskt system fungerar. Vätskor är inkompressibla, gaser är kompressibla.


Men jag sa ju faktiskt inte att den svampiga känslan skulle bero på att bromsvätskan komprimeras, utan att bromsslangen (i hans fall en gammal sunkig gummislang) expanderar när det blir tryck i den. Jag har precis samma känsla på min gamla RD 350, (och nejdå, det beror inte på luft i systemet) håller man med tummen och pekfingret om slangen och bromsar till hastigt så känner man tydligt att slangen expanderar, och det är detta som gör att bromsen känns svampig.
Det rör sig såklart om väldigt lite, de expanderar väl kanske 1/10 mm eller nåt, men det blir ju en del extra vätska att knuffa omkring när slangarna är cirka 1,5 m långa tillsammans.

Förövrigt så är det ju inte direkt någon nyhet att det brukar kännas betydligt mindre svampigt när man byter till stålomspunna slangar.


EDIT: Herregud, man kan ju f-n inte ta polygrip på kolvarna! Det var något klappmongo som hade gjort så på min 350 innan jag köpte den, kolvarna såg verkligen inte trevliga ut och de var antagligen äggformade också.

Nästa gång du ska ha ur kolvarna, koppla då fast huvudcylindern och slangen till oket och pumpa ut kolvarna. Man får fylla på bromsvätska också såklart.
Är det flerkolvsok så måste du sätta in träbitar eller något mellan så att inte en kolv åker ut medan alla andra sitter kvar.

Man kan ofta lyckas bra med tryckluft också, men det är riskabelt, för kolvarna kan flyga ut med en jävulsk kraft. :yoparty
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
EDIT: Herregud, man kan ju f-n inte ta polygrip på kolvarna! Det var något klappmongo som hade gjort så på min 350 innan jag köpte den, kolvarna såg verkligen inte trevliga ut och de var antagligen äggformade också.

Går alldeles utmärkt att ta polygripen på kolvarna om man är normal i nävarna och har liiite känsla,har gjort det utan problem på både bil och hoj.

Beror förvisso på hur hårt dom sitter med men Måste man ta i så man sabbar dom kanske det är läge att byta ändå.....

Henrik
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Offtopic!
Men meckat en del med bilar och sett att deras bromskolvar har en "damask" som skyddar från smuts och annat skit att hänga med tillbaks och försämra det lätta glidet på kolvarna. Frågan är varför detta inte finns på hojar?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Offtopic!
Men meckat en del med bilar och sett att deras bromskolvar har en "damask" som skyddar från smuts och annat skit att hänga med tillbaks och försämra det lätta glidet på kolvarna. Frågan är varför detta inte finns på hojar?
Vikt, estetik och att hojar väldigt sällan körs i saltblandad snömodd tror jag är starkt bidragande orsaker.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vikt, estetik och att hojar väldigt sällan körs i saltblandad snömodd tror jag är starkt bidragande orsaker.

vikten på en gummi damask för dessa små kolvar tror jag inte är så mycket att tänka på, inte om bromsarna funkar kanon.

sot/dammet som bildas och alla avgaser och annat skit är inte heller dåligt att hålla borta från dessa delar som ska glida.

det hade varit jävligt nice ifall nån uppfann eller började med dessa damasker på hojar.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Normalt sett sittter det två packningar på varje kolv. En inre som är till för att täta mot vätskan och en yttre som är till för att damm och smuts inte ska följa med in. Finns en del ok som bara har den inre men de är ovanliga.
Att man sen inte har nån gummidamask som en del bilar har beror nog mest på att det är helt onödigt. Hojar körs inte lika många mil och inte året runt som bilar och folk som kör MC har rent generellt bättre koll på sina grejor.
 

axelsson_vpg

Guest
Hur gick de för dig?.. Har också svampig frambroms på motarden braking kit 4kolvsok, svampig men tar bra som fan.

Nya slangar, ok:et kollat och de är grönt. Bara pumpen kvar... Vars säljs de renoveringssatser till brembo?

:confused:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Går alldeles utmärkt att ta polygripen på kolvarna om man är normal i nävarna och har liiite känsla,har gjort det utan problem på både bil och hoj.

Beror förvisso på hur hårt dom sitter med men Måste man ta i så man sabbar dom kanske det är läge att byta ändå.....

Henrik
Nej, det gör det inte.
Kolvarna skall vara så blanka och lena som möjligt.
Broms (och fjädrings) komponenter växlar inte mellan "funkar" och "kaputt".
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Problemet låg i bromsandtaget (levern) som var utslitet. Bytte det och fick tillbaka spänsten igen. Således ingen luft utan en mekanisk förslitning.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top