Svart dag för svensk fotboll..

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ja precis samma problem med pingishuliganer... Åhh typiskt att man bara ska haka på. Eller för den delen schackhuliganer

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ja precis samma problem med pingishuliganer... Åhh typiskt att man bara ska haka på. Eller för den delen schackhuliganer

En bra fråga att ställa sig innan man kommer med patentlösningen "klubbarna och fansen måste ta tag i det här" är - Väljer klubbarna sina fans? Vilka medel har en klubb för att hindra nån att slå nån annan på käften 2 mil från arenan, några timmar innan arenan ens öppnat?

Du står i en grupp på några hundra personer som är lite skönt packade och rejält arga och lynchiga eftersom laget ni alla följer är på väg att förlora. Vad gör du nu? Tar du ton och ber dom lugna ner sig eller börjar du bege dig från den delen av läktaren (ut kommer du inte eftersom polisen beslutat att ditt lags fans ska stanna kvar)? Hur "tar du krafttag" i de här situationerna?

De allra flesta som sitter inne med patentlösningarna har bevisligen aldrig varit nära att ens stå i en klack i hela sitt liv.

Problemet är inte alls lika stort PÅ arenorna längre, det har flyttat ut därifrån. Lösningen är garanterat inte enkel, men ett första steg tror jag är att sluta skriva om skiten. Naturligtvis kan man inte ignorera en händelse som den igår, men de "vanliga" holmgångarna som sker bör bara tigas ihjäl i media.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fuckon. Det är inga problem att ha passion för sitt lag, utan att hata motståndarlaget.

Jag har noll intresse av fotboll, men brinner för hockey och mitt eget lag (Leksand) som jag dragits med sedan barnsben, och det jag är mest stolt över är den fina supporterkulturen runt laget. Det är fokus på att bära fram det egna laget, och när man skickar en passning åt andra klacken är det med glimten i ögat.

Noll döda / hata.

Men, jag har på senare dagar varit på två matcher i sthlms-området (DIF Hovet, SSK i Axa), och maken till fokus på att hata motståndarlag/klack har jag aldrig upplevt tidigare. Det blir ALDRIG mer en resa åt det hållet för att stötta mitt lag. Aldrig.

Det är ett tristare klimat i storstan, det är nog bara för er inbitna att inse, och med det kommer den här typen av skit. :( Men vad göra?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Fan, missat helt min egen tråd! Haft fullt upp att hänga på flashback, vilka retards där finns. De har en tråd på typ 300 sidor, bedriver egen utredning. Hänger ut folk de tror är gärningsmän osv. Länge leve vårt öppna samhälle och ratsit *host*

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Fan, missat helt min egen tråd! Haft fullt upp att hänga på flashback, vilka retards där finns. De har en tråd på typ 300 sidor, bedriver egen utredning. Hänger ut folk de tror är gärningsmän osv. Länge leve vårt öppna samhälle och ratsit *host*

Ja men nu har de ju lyckats hänga ut den personen som anmälde sig själv hos polisen iaf. Kul för snubbens familj......

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Ja men nu har de ju lyckats hänga ut den personen som anmälde sig själv hos polisen iaf. Kul för snubbens familj......

Ja, unge, flickvän och hela skiten. Aningen tråkigt! Hela denna historien i mina ögon är bara för tragisk för att vara sann!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Ja, unge, flickvän och hela skiten. Aningen tråkigt! Hela denna historien i mina ögon är bara för tragisk för att vara sann!

Med den knapphändiga fakta man har verkar det vara som så att han bara ville ge en Djurgårdare en smäll men det gick käpprätt åt helvete. Jag tror att alla vuxna människor vet att det kan sluta med dödsfall om man klappar till någon.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med den knapphändiga fakta man har verkar det vara som så att han bara ville ge en Djurgårdare en smäll men det gick käpprätt åt helvete. Jag tror att alla vuxna människor vet att det kan sluta med dödsfall om man klappar till någon.

Förklara för en obildad varför det inte räknas som dråp?

Våld som leder till död trodde jag i min enfald var dråp.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte om det saknas uppsåt eller likgiltighet

Uppsåtet ligger väl ändå i att misshandla någon. Det var inte självförsvar.
Likgiltigheten detsamma, att misshandla någon är likgiltighet för en annan människas liv.

Sen att till och med hans bekanta och klubb"kompisar" går ut och säger att han är galen enligt kollegan som följer det hela med lupp gör ju sitt till. Han har till och med gått på sina egna klubbkamrater när något inte fallit honom i smaken.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Förklara för en obildad varför det inte räknas som dråp?

Våld som leder till död trodde jag i min enfald var dråp.

Som jag förstått det hela:
Du vill döda någon och genomför det hela - mord.
Du vill slå någon på käften, och gör det lite väl bra, människan dör - dråp
Du vill slå någon på käften, vid första slaget snubblar han över en parkerad cyckel när han ska backa, faller baklänges, slår huvudet i en trotoarkant och dör. - misshandel och vållande till annans död.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Likgiltigheten detsamma, att misshandla någon är likgiltighet för en annan människas liv.

Sen att till och med hans bekanta och klubb"kompisar" går ut och säger att han är galen enligt kollegan som följer det hela med lupp gör ju sitt till. Han har till och med gått på sina egna klubbkamrater när något inte fallit honom i smaken.

Det kan man förstås tycka, men det tycker inte Riksdagen, eftersom lagstiftningen inte ser ut så.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Som vanligt finns det olika grader av helvetet, och det måste nog så dessvärre vara.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Ska bli intressant att se vad han åtalas för i slutänden. Ska jag gissa så kommer det helt att bero på hur våldet såg ut.

Säg att du av valfri anledning armbågar någon i solarplexus, det du inte vet är att personen sedan tidigare har invärtes skador eller sjukdom, som gör att ditt slag dödar personen.

Då har du (förmodligen) inget uppsåt att döda personen.
Och du är förmodligen inte likgiltig till att personen dör.

Armbågar du personen i magen och sen ställer dig och hoppar på dennes huvud efter att han/hon fallit till marken så är du förmodligen likgiltig till hur utgången blir.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ska bli intressant att se vad han åtalas för i slutänden. Ska jag gissa så kommer det helt att bero på hur våldet såg ut.

Säg att du av valfri anledning armbågar någon i solarplexus, det du inte vet är att personen sedan tidigare har invärtes skador eller sjukdom, som gör att ditt slag dödar personen.

Då har du (förmodligen) inget uppsåt att döda personen.
Och du är förmodligen inte likgiltig till att personen dör.

Armbågar du personen i magen och sen ställer dig och hoppar på dennes huvud efter att han/hon fallit till marken så är du förmodligen likgiltig till hur utgången blir.

Precis. I see what you did there.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad ska man säga. Här är det hårda papper. Åklagaren yrkar hela sex månader men blir överkörd och de höjer till häpnadsväckande 8. Det och några lätträknade tusingar till de anhöriga, förmodligen luktar sedlarna urin. Det här är minsann ett riktigt "ajabaja" från vårt ömkliga rättsväsende:

http://www.svt.se/nyheter/ratten-avgor-hur-supportern-dog

Var inte orolig, han har överklagat det extremt hårda straffet.

Vad fan, killen har ju sagt att han är ledsen, varför bråka vidare? :mad:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...