Svart docka klipps bort från Kalle Anka

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I så fall ska vi ju rensa ganska friskt i rätt många serier.
Bamse är en liten blyg björn som äter en hemlig honung så att han blir jättestark och jättearg, dvs han knaprar steroider.
Pacman gör inget annat än knaprar piller och går runt i mörka lokaler som dånar av monoton musik, Docklands, here I come!
Björne småljög ju och var snål, ingen fick hans kakor inte.
Långben är hur dum och oengagerad som helst, men allt ordnar sig ändå, bra budskap till curlinggenerationen, dom framtida bidragstagarna.
Kalle Anka går som sagt alltid runt halvnaken.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Programmet är främst till för små barn och jag tror knappast de tycker att det är något rasistiskt över de bortklippta scenerna.

Precis. Många verkar glömma att barnprogram är gjorda för barn och inte för överanalyserande bloggare som behöver nånting att skriva om. När jag själv såg det där som barn så såg jag en rolig docka, jag satt inte precis och tänkte: "Haha, titta vilken dum neger!". Jag tror inte att det var vad skaparna ville förmedla heller.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Precis. Många verkar glömma att barnprogram är gjorda för barn och inte för överanalyserande bloggare som behöver nånting att skriva om. När jag själv såg det där som barn så såg jag en rolig docka, jag satt inte precis och tänkte: "Haha, titta vilken dum neger!". Jag tror inte att det var vad skaparna ville förmedla heller.

Den svarta dockan utbrister "Mommy!" (översatt mamesen på svenska) och tomten skrattar. Innan dess säger den blonda dockan först fel och sedan "Mamma" lite blygt och tomten skrattar. Hur mycket jag än försöker har jag svårt att se det som är politiskt inkorrekt i det här. Det är två olika personligheter som skildras. Den ena spontan på ett roligt sätt och den andra lite mer försiktig och blyg av sig.

Barn är oerhört spontana och ärliga. Ser de något som sticker ut kan de mycket väl kommentera det till föräldrars förskräckelse. Men jag tror knappast att den som kommentarerna handlar om tar illa vid sig. En kompis son utbrast för en tid sedan att jag inte hade något hår på toppen. Kan inte annat än vika mig av skratt för en sådan sak som kommer direkt från hjärtat på barnet. Jag tror inte någon riktigt svart person eller någon med ett fysiskt handikapp skulle ta illa vid sig heller för vad ett barn säger.

Tycker vuxenvärlden kan fokusera mer på verkliga problem. Men det är ju enklare att gå in och censurera barnprogram. En målgrupp som inte kan föra sin egen talan. Man har ju själv vuxit upp med gamla Disney filmer, Tom och Jerry, Rosa Pantern med fler. Inte blev man någon fördomsfull rasist eller våldsälskare för det. Någonstans underskattar vuxenvärlden barns intelligens. Det går inte att skydda dem från allt ont här i världen. De kommer tids nog att upptäcka hur det förhåller sig tillslut ändå.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den svarta dockan utbrister "Mommy!" (översatt mamesen på svenska) och tomten skrattar. Innan dess säger den blonda dockan först fel och sedan "Mamma" lite blygt och tomten skrattar. Hur mycket jag än försöker har jag svårt att se det som är politiskt inkorrekt i det här. Det är två olika personligheter som skildras. Den ena spontan på ett roligt sätt och den andra lite mer försiktig och blyg av sig.
Den ena är blackface och den andra lite småkorkad.

Ingen jag reagerade på tills för några dagar sedan.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Barn svälter runt om i världen
Det är konfliker i denna samma lite varsom med förödande konsekvenser för befolkningen.
I Sverige har vi problem med negerbollar och en blondin, en jude och en negerdocka.

Hmmm kanske nya Bellman: Det var en gång en blondin en jude och en neger..............................

Säger som Hassan när de busringde och tyckte att det skulle flytta in en musfamilj som var muslimer.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
När jag själv såg det där som barn så såg jag en rolig docka, jag satt inte precis och tänkte: "Haha, titta vilken dum neger!". Jag tror inte att det var vad skaparna ville förmedla heller.
Inte för att jag vill göra en höna av en fjäder men jag tror du har helt fel på denna punkten. USA var djupt rasistikst när filmen gjordes, är det till viss del fortfarande men försöker göra bot och bättring. Rasism bygger på värderingar och värderingar uppstår inte samma dag som du blir myndig, dem grundläggs när du är barn, bl.a. via vad du ser i TV och reklam. Det är helt absurt att tro att barn inte skulle påverkas av utbudet i massmedia, även om det bara är en pusselbit givetvis. Det är ju bara att se på barn. Alla barn vill ha samma leksaker, äta på samma restaurang, tycker om samma seriefigurer o.s.v. och det är för att de är så lättpåvekrade.

Själv kan jag irritera mig på att det är så mycket våld i så många barnfilmer. Jag har en kille på två år som jag försöker få att förstå att man inte ska slåss. Det hade varit trevligt om detta backades upp lite mer av kulturen.

För övrigt kanske inte vita, svenska män är de som har tolkningsföreträde för vad som är kränkande eller inte. Uppenbarligen blir ju vita, svenska män kränkta av att inte få säga negerboll, klipp i barnfilmer, förändringar av godispåsar o.s.v. Klippet är väl verkligen ett icke-problem för oss??

När det gäller lättkränkthet så kan du ofta testa de som hånar folk för det genom att kalla dem "rasist" å se om ord har en betydelse eller inte!

Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag orkar inte ens bli upprörd numera.

Orkar inte heller bemöda mig med att ta reda på hur individerna som fixar sånt här ser ut. Antagligen borde dom bli haffade för förargelseväckande utseende.

Det w just det som e problemet. Nu vet jag inte med kallae anka men va fan national sången skal inte få sjungas i skolor nu är pepparkaks gubbar kränkande o det kan man inte ha! Va fan nån jefla gräns måste det va. Det e dom aom skal anpassa sig till oss o inte tvärt om! Finns ju snart inget kvar som man e uppvuxen med som ens egna barn kan få ha kvar! O nej jag e inte rasist jag e själv utlänning men inte fan skulle mitt land ändra på alla deras traditioner för att det kommer några svenskar gåendes!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Feck, nu känner sig alla färgade i Sverige krEnGtA igen, det snöar, vit faller snön ner och lägger sig behagfullt över allt, men så fort den får en annan färg pga olika anledningar så betraktas den som smutsig och förorenad, hundarna bidrar med att färga snön gul och brun på diverse olika ställen. Smutsig snö betraktas som riskavfall och får inte dumpas i sjöar och vattendrag utan tillstånd.
Kan man skriva till någon myndighet och klaga :va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Feck, nu känner sig alla färgade i Sverige krEnGtA igen, det snöar, vit faller snön ner och lägger sig behagfullt över allt, men så fort den får en annan färg pga olika anledningar så betraktas den som smutsig och förorenad, hundarna bidrar med att färga snön gul och brun på diverse olika ställen. Smutsig snö betraktas som riskavfall och får inte dumpas i sjöar och vattendrag utan tillstånd.
Kan man skriva till någon myndighet och klaga :va

Det är kulturmångfald.
Jag är trött på att snögubbarna famställer oss vita män som tjocka.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Inte för att jag vill göra en höna av en fjäder men jag tror du har helt fel på denna punkten. USA var djupt rasistikst när filmen gjordes, är det till viss del fortfarande men försöker göra bot och bättring. Rasism bygger på värderingar och värderingar uppstår inte samma dag som du blir myndig, dem grundläggs när du är barn, bl.a. via vad du ser i TV och reklam. Det är helt absurt att tro att barn inte skulle påverkas av utbudet i massmedia, även om det bara är en pusselbit givetvis. Det är ju bara att se på barn. Alla barn vill ha samma leksaker, äta på samma restaurang, tycker om samma seriefigurer o.s.v. och det är för att de är så lättpåvekrade.

Själv kan jag irritera mig på att det är så mycket våld i så många barnfilmer. Jag har en kille på två år som jag försöker få att förstå att man inte ska slåss. Det hade varit trevligt om detta backades upp lite mer av kulturen.

För övrigt kanske inte vita, svenska män är de som har tolkningsföreträde för vad som är kränkande eller inte. Uppenbarligen blir ju vita, svenska män kränkta av att inte få säga negerboll, klipp i barnfilmer, förändringar av godispåsar o.s.v. Klippet är väl verkligen ett icke-problem för oss??

När det gäller lättkränkthet så kan du ofta testa de som hånar folk för det genom att kalla dem "rasist" å se om ord har en betydelse eller inte!

:tummenupp Ett mycket bra inlägg tycker jag.
Tycker också att det kan vara lite väl våldsamt i barnprogram men jag har hittat Disney Junior som har väldigt bra utbud på icke våldsamma serier, rätt pedagogiska är de också och PK så det förslår.

Jag själv har varit väldigt negativ till censuren som Disney gör, jag förstår den men jag är inte helt ok med den. Jag tycker snarare att de skall plocka bort programmet istället för att gå in och ta bort utvalda delar om de nu har problem med det.

Men de som jämför det här med att det trillar ned vit snö osv är också bra korkat, det här handlar inte om en färg utan det handlar om en nidbild. Det som separerar åsikterna är huruvida det är en nidbild eller inte.

Och säga vad man vill men många av barnprogrammen förr var ju faktiskt inte så genomtänkta om man tittar på vilken åldersgrupp de riktar sig till... tycker det är bra att vissa bolag nu gör genomtänkta barnprogram som inte fostrar småhuliganer och slagskämpar.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Jag ser inget rasistiskt i klippet så jag tror inte att där finns nånting för barnen att bli påverkade av. Tycker du att klippet förmedlar en negativ bild av svarta? På vilket sätt då isf?

Om man är två år kanske inte våldsamma barnprogram är så lämpligt men efter att barnen kommit upp i skolåldern så tror jag inte att våldsamma program eller våldsamma tv-spel är skadligt öht. Det påverkar kanske vad dom leker för lekar, har man tittat på ninjor kanske dom leker ninja t ex, men jag tror att dom ganska tidigt förstår skillnad på lek och allvar. Hade det varit skadligt så hade man väl isf märkt av effekterna på oss som växte upp med sånt.

Jag blir inte upprörd och jag kräver inte tolkningsföreträde. Jag säger bara vad jag tycker. För övrigt tror jag faktiskt att det oftast är just vita män och kvinnor, drabbade av en släng av white guilt, som blir upprörda av sånt här.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ett alternativ kunde ju vara att komma ihåg att det bara rör sig om en tecknad film och kanske lägga sin frustration på sådant som är viktigt?!

Precis, äntligen någon som förstått! Jag har vidarebefordrat din synpunkt till Disney. :tummenupp

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sicket Ilandsbekymmer... kan man bara inte se detta som ett tidsdokument om hur det var förr i tiden. Skulle mot all förmodan ett barn reagera på att detta skulle vara rasistiskt på något sätt, så är det ju ett utmärkt tillfälle att lära ungen lite historia och moral. 20130211_213123.jpg
Detta är en kär leksak från min barndom... jag tror nog att många skulle tycka illa om den idag...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA