Svarta pengar!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Såg just reklamen från skatteverket där endast de som betalat skat får använda av skattemedel betalda ting. Bra reklamide och så där, men i slutet får en kille inte bada i havet??!!! uppenbarligen för att han inte betalt skatt för vatten!!!!
Tankarna förs till Fachismregimer i Malawi (stavning?..) och andra delar i bl.a afrika där man faktiskt beskattat vattnet! och då de som inte har råd (vilket är många) att betala skatt inte heller får något vatten!!! HELT SJUKT!!!!!!! :finger

Vatten och Luft(syre) Kan man väl ändå inte beskatta?!

Ringde just till Riksskatteverket och efter en stunds vidarekopplande sa jag till de ansvariga för filmen att "nu gör ni bort er rejält!" Ta bort den där biten!
hoppas det funkar.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Håller med. I huvudtaget tycker jag dom där reklamerna är rätt löjliga. Tror dom verkligen att dom med reklam ska kunna få folk att betala skatt? :eek: Dom som jobbar svart får inte direkt mer pengar i plånboken om dom skulle jobba vitt pga. nån reklam.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:

Typ att de skulle framföra det till någon? och att de ksulle se över dem men den har ju redan visats oc bla bla.

vet inte, det kanske är jag som överreagera men jag tycker det är rätt smaklöst faktiskt.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Ungefär lika förvirrande som när bilprovningen gör reklam för sina besiktningar. Det finns väl ingen som beiktar sina fordon mer än nödvändigt...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Chefen Alabama skrev:
Ungefär lika förvirrande som när bilprovningen gör reklam för sina besiktningar. Det finns väl ingen som beiktar sina fordon mer än nödvändigt...

:rofl Det har Jag inte tänkt på..

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Var det inte uppåt landet nånstans där dom skulle beskatta regnvattnet? Tanken var att ju större tomt man hade ju mer vatten samlade man upp och skickade ut på gatan och därmed skulle man bidra till dagvattenbrunnarnas underhåll.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag installerar El till bra pris. PM:a mig. Kvitto kan tyvärr ej erhållas.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Hehe, trodde att jag var själv om att reagera på det där! :tummenupp Men sjukt är det som sagt!

Skulle de hålla en rimlig skattenivå i det här landet skulle folk inte behöva jobba svart, det borde de ju fatta själva när till och med skatteivraren nummer ett, Gudrun, fifflar för att slippa undan.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Teo skrev:
klipp... men i slutet får en kille inte bada i havet??!!! uppenbarligen för att han inte betalt skatt för vatten!!!!
Tankarna förs till Fachismregimer i Malawi (stavning?..) och andra delar i bl.a afrika där man faktiskt beskattat vattnet! och då de som inte har råd (vilket är många) att betala skatt inte heller får något vatten!!! HELT SJUKT!!!!!!! :finger

Vatten och Luft(syre) Kan man väl ändå inte beskatta?!klipp...

Jag tror att man i reklamfilmen syftar på att det fins komunala badplatser som fritt får användas av alla. Killen i filmen hade då inte betalat skatt och blev således portad från själva badandet då komunala badstränder bekostas med...... ja just det, skattemedel.

Vad gäller vattnet i 3:e världen så håller det på att privatiseras. Det är alltså inte en beskattning utav vattnet utan en direkt utförsäljning av vattentillgångarna till bland annat företag som Vivendi och Suez. De agerar självklart marknadsekonomiskt, som de flesta företag, och levererar vatten till de som kan betala. Agua-Can i Cancun levererar enligt uppgifter vatten dygnet runt till hotelldistrikten (turister kan betala), medans man i bostadsdistrikten (där betalningsförmågan är "något" sämre) kan räkna med undermåligt vatten i 2-3 timmar per dygn.

Ska man klaga på system så kan man ju klaga på rätt system :fakta

gladh

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
tycker det är fint att jobba svart..
jag betalar ju skatt på alfalönen =P

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Svarta pengar!

gladh skrev:
...Vad gäller vattnet i 3:e världen så håller det på att privatiseras. Det är alltså inte en beskattning utav vattnet utan en direkt utförsäljning av vattentillgångarna till bland annat företag som Vivendi och Suez....
Jag har kanske fel men vattentillgångarna (dvs vattenkällan) är väl inte privatiserade utan distributionsapparaten - vattenledningar, vattentorn, pumpstationer, reningsverk osv. De tar egentligen inte betalt för vattnet (det kan väl vem som helst fortfarande ta ur brunnen/källan) utan för att man får det rent ur sin kran.

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Alltså, man ska betala skatt (det är dock inte tufft att göra det, inte heller är det speciellt roligt :zpy )

Jag tycker att gå och lyfta bidrag när man har möjlighet till ett riktigt jobb är riktigt illa. Det blir bara mer för de andra betala.

Att utöver sin "vanliga" arbetstid jobba svart anser jag vara helt okej, man behöver fan inte offra sin fritid & helger åt staten om man vill tjäna ihop pengar till något roligt, det räcker gott med det de får av de 160 timmarna man jobbar vitt.

/J

Det börjar bli kallt att köra till jobbet på morgonen nu, 2 grader igår, usch

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag betalar skatt! dt ska man göra, jag använder vägarna som är förhållandevis bra och om Jag klotar vänta sjukvården på mig. Men att beskatta vatten... då kan man beskatta luft, tid och rum, mm. Var går gränsen för vår stats vatten?

Att det skulle vara kommunala badhus? Så vi badar då i av skattemedel betalt vatten? skitsnack! minigolfbanan, sopupplockandet och killen i korvkiosken kanske är det men absolut inte vattnet! kranvatten är en HELT annan sak men då får de visa en som inte får vatten ur sin kran i stället!

Last edited:

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
ja skruvar inte svart ja kör inte svart i bland
när staten tar så mycket på min lön så måste man ju få lite pengar att röra sej med
anser att lite svarta pengar skadar inte man köper ju ändå i slutänden nått skattat för dom

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Om ingen vill anställa en "vitt" är det då okej att jobba "svart"?
man betalar ju ändå skatt på allt man köper.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy