Svarta tändstift och motor som dör.

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Hej och tack för insläpp i forumet!

Jag köpte min första hoj i augusti, en Kawasaki Z 550-C3/ Ltd från 1982 som gått runt 2000 mil och skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp.

Bytte olja, oljefilter och luftfilter innan jag körde hem hojen från vintergaraget, men fick efter några mil problem med att den gick hoppig.

När jag har den gående på tomgång tappar den kraft när jag gasar och dör sen. Tre av fyra stift har sotat igen på den korta stunden. Efter det behöver den rengjorda stift och choke för att gå igång igen. Har satt tomgången högt, runt 3000 på varm motor, så det är inte det. Testade att ta av tändstiftshattarna så att den bara har tre av fyra på eftersom det känns lite som att den inte går på alla cylindrar. Då både startar den och går oförändrat, förutom när jag tar bort det yttre stiftet på vänster sida, då tvärdör den/startar inte. Tänkte att filtret inuti tanken var igensatt, så jag tog av den. Det var en del rost och sånt i tanken, men inte tillräckligt mycket för att ställa till det så mycket tycker jag. Bränslefiltret som sitter på bensinslangen hade ingen skit i sig och bensinen jag tappade ut var ren och fin.

Tack på förhand

Mats
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du får göra det vanliga man gör med förgasarhojar som står över vintern med vanlig bensin och inte alkylat, plocka isär förgasarna och gör rent överallt och se till att alla o-ringar och andra packningar håller tätt. Byt även alla fyra tändstiften eller åtminstonde bränn (gasol) mittelektrodens porslin till körsbärsröd färg så att sotresterna förbränns till aska. Sot = kol = elektriskt ledande, speciellt fuktad med bensin.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som andersbrink sade, plus ägna lite extra tid åt att kolla flottörventilernas tätning.

Låter som en eller flera flödar över. Normalt sett ska eventuellt överflöd dräneras ut under hojen med slangar, men om så inte sker så åker det in i motorn och ställer till det.
 

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Som andersbrink sade, plus ägna lite extra tid åt att kolla flottörventilernas tätning.

Låter som en eller flera flödar över. Normalt sett ska eventuellt överflöd dräneras ut under hojen med slangar, men om så inte sker så åker det in i motorn och ställer till det.
Tack för tipsen! Något jag skulle kunna göra innan jag ger mig in på att plocka isär förgasaren - eller är det vad ni tänker är just där felet bör ligga?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tack för tipsen! Något jag skulle kunna göra innan jag ger mig in på att plocka isär förgasaren - eller är det vad ni tänker är just där felet bör ligga?
Du skulle väl möjligen kunna testa att plocka bort luftfiltret och köra en sväng för att se om det är nån skillnad. Att plocka bort och gå igenom fyra förgasare är inte så roligt. Jag råkade ut för ett liknande problem en gång, och då var luftfiltret igensatt. Nåt hade hänt under vinterförvaringen, och när jag i ett sista försök testade utan filter gick hojen som vanligt.
Nästa steg är bensinen, att tömma tanken, göra ren eventuella filter och kanske dränera flottörhusen. Du tömde väl dessa innan vinterförvaringen..?
Funkar inte detta är det "andersbrink" som gäller = en förgasarrengöring.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Han hade redan bytt luftfilter så det är bara att kavla upp ärmarna och börja brottas med stela insugsgummin. :hihi
 

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Du skulle väl möjligen kunna testa att plocka bort luftfiltret och köra en sväng för att se om det är nån skillnad. Att plocka bort och gå igenom fyra förgasare är inte så roligt. Jag råkade ut för ett liknande problem en gång, och då var luftfiltret igensatt. Nåt hade hänt under vinterförvaringen, och när jag i ett sista försök testade utan filter gick hojen som vanligt.
Nästa steg är bensinen, att tömma tanken, göra ren eventuella filter och kanske dränera flottörhusen. Du tömde väl dessa innan vinterförvaringen..?
Funkar inte detta är det "andersbrink" som gäller = en förgasarrengöring.
Nä, tömde flottörhusen gjorde jag inte innan vintern. Hur hade det påverkat den? Svårt att komma åt de inre under tiden förgasaren sitter på.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man får välja.
Antingen tar man tag i problemen och löser dem, även om en skruv sitter lite trångt till eller att man blir kladdig.
Eller, så låter man bli och lever vidare med att det inte fungerar.
Eller, så betalar man någon för att lösa problemet.
Det första alternativet är det man utvecklas själv av, det andra är fånigt och det tredje tar man till när man är gammal och stel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom det är en -82'a rekommenderas en full renovering och byte av slitdelar.
 

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Man får välja.
Antingen tar man tag i problemen och löser dem, även om en skruv sitter lite trångt till eller att man blir kladdig.
Eller, så låter man bli och lever vidare med att det inte fungerar.
Eller, så betalar man någon för att lösa problemet.
Det första alternativet är det man utvecklas själv av, det andra är fånigt och det tredje tar man till när man är gammal och stel.
Jo, så är det absolut. Eftersom det här är min första hoj, försöker jag så sakteliga lära mig den bit för bit utan att ta mig vatten över huvudet. Har ingen att mecka så det blir youtube, användarmanualen och polare som hjälper till via telefon. Här körde jag fast lite, så jag tog chansen att använda forumet.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jo, så är det absolut. Eftersom det här är min första hoj, försöker jag så sakteliga lära mig den bit för bit utan att ta mig vatten över huvudet. Har ingen att mecka så det blir youtube, användarmanualen och polare som hjälper till via telefon. Här körde jag fast lite, så jag tog chansen att använda forumet.
Det är helt rätt tänkt.
Det var bara din ursäkt att dränerskruven satt dumt till jag reagerade på.
Det är inte enkelt att meka och alla måste lära sig.
Men det finns inga genvägar. Är det skit i förgasaren så är det så, bara att fixa.
YT och andra ställen har video att titta på.
Lycka till!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vanlig handelsbensin som dunstar lämnar ganska mycket avlagringar som kan sätta igen kanaler och munstycken och etanolinnehållet gör att vissa packningar hårdnar i förtid och att aluminumen oxiderar snabbt. Tyvärr är bensinen nuförtiden anpassad för fordon med insprutning.
För att undvika problem kan man antingen köra alkylatbensin eller tömma förgasarna när hojen riskerar att bli stående mer än några veckor.
Personligen kör jag min veteranare på alkylat vår och höst men tankar vanlig bensin i perioder när den går mycket. Då stänger jag alltid av bensinkranen och kör hojen tills motorn dör.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nä, tömde flottörhusen gjorde jag inte innan vintern. Hur hade det påverkat den? Svårt att komma åt de inre under tiden förgasaren sitter på.
Bensin som avdunstar och lämnar efter sig avlagringar anses allmänt vara orsak till många problem. När man startar på våren sugs detta in i förgasarens kanaler och munstycken och sätter igen dessa. Det borde gå att komma åt dessa dräneringsskruvar, det är ju en vanlig serviceåtgärd. Själv har jag bara haft tvåcylindriga hojar och där är det förstås inga problem att komma åt. Eller gör som förslaget ovan, stäng bensinkranen och kör på tomgång till förgasarna är tomma.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Innan du plockar isär förgasarna vilket oftast är en dålig idé, särskilt om den gick ok i höstas. Byt stift igen, du har troligen NGK med värmetal 8 eller liknande, de slår igen och NGK verkar inte klara det. Byt till varmare stift, 6 eller 7. jag startar massor med gammal skit och oftast är det stiften som felar. att stiften blir svarta har inget med igensatta förgasare att göra, de borde i så fall bli ljusa pga klen blandning. Sen sa du att luftfilter var bytt kolla den saken igen, leta efter fel där du pillat, hitta inte på nya.
 

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Innan du plockar isär förgasarna vilket oftast är en dålig idé, särskilt om den gick ok i höstas. Byt stift igen, du har troligen NGK med värmetal 8 eller liknande, de slår igen och NGK verkar inte klara det. Byt till varmare stift, 6 eller 7. jag startar massor med gammal skit och oftast är det stiften som felar. att stiften blir svarta har inget med igensatta förgasare att göra, de borde i så fall bli ljusa pga klen blandning. Sen sa du att luftfilter var bytt kolla den saken igen, leta efter fel där du pillat, hitta inte på nya.
Bra tips och råd. Jag har varken kunskapen eller verktygen för att plocka isär förgasarna och få dem rättkalibrerade, så det hade jag tänkt låta en verkstad göra. De har fullt upp fram till mitten av juli dock, så tills dess har jag gott om tid att försöka lösa det själv. Luftfiltret är ju dock extremt simpelt på de här modellerna, så där kan jag inte tänka mig att något hamnat fel. NGK DR8ES sitter i. Bytte i höstas. Satt samma sort i innan. Någon nackdel med de varmare stiften du föreslog alls?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om du en riktigt varm sommardag håller stumt i toppfart i flera mil så kanske det är bra med åttor men om du inte ska göra det så kör med sjuor. De kommer upp i rätt temperatur och hålls rena.
Även om det inte är detta som är felet är det ändå bra att testa innan du gör något annat, sannolikheten är dock stor.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag hjälpte grannen att renovera förgasarna på hans hoj, satt ihop och provkörde igår. Han blev helt lyrisk. Det blev ju en helt ny hoj!
Det gjorde verkligen underverk att byta alla munstycken och nålar i förgasaren.
Var värt varenda krona!
 

The Living Dead

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2021
Hoj
Kawasaki z 550 LTD 1982
Hej på er!
Återkommer här med uppdatering. Det tillhör väl god hyfs när man bett om hjälp?
Jag stötte på patrull längsmed vägen och har fått laga en hel del småfel - och lärt mig en jävla massa om hojen samtidigt.
När jag rengjort tanken med citronsyra och bultar, märkte jag att den läckte på två ställen. Lagade det med kemisk metal, körde ett set rostborttagning och tätning också. Bensinkranen läckte med, så den fick nya packningar. Tändföljden behövde korrigeras med, så det var ju inte konstigt att motorn gick konstigt. Först efter att jag fixat de grejerna, kunde jag följa verkstadens råd om att blåsa ur motorn ordentligt genom att köra på höga varv med v-power bensin med iblandad k-sprit. Bytte tändstift till NGK DR7ES och körde enligt de råden. Nu går den skitfint och jag slapp plocka isär fögasarna.
Detta tills gasvajern gick av och jag fick ta mig hem på tomgång. Nåväl, en sak mindre som kommer gå sönder när jag är längre hemifrån.
Ha en skön hojsommar och tack för tipsen allihop!
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top