Svartmålad vägbom... Hur tänkte de egentligen?

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Fy faan, det är ju för jävligt! Hur faan tänkte dom?? Hoppas anhöriga anmäler kommunen för vållande till annans död.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
tänkte nog inte alls ,
en bom ska väl synas o svart är väl knappast rätt färg isåfall,
snarare sämsta tänkbara

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
fyfan va dåligt... Svart bom av alla färger, ännu värre på natten, då hade han säkert inte ens hunnit bromsat... Trött man blir på såna här skitsaker.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Personligen tycker jag att det ska skyltas på vägar där man kan tänkas köra, alltså inte mindre enskilda vägar men något större, som just denna som leder till en husvagnsparkering, att det sitter en bom där. Finns ju på vissa ställen, borde vara på alla!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ser ju ut som ett hemmabygge, nån som tagit en för kort bom, svetsat på en förlängning och bara dragit på svart hammarlack på den för att den inte ska rosta.
Vet man om man körde in i den biten som var svart eller den med reflexer på?

edit, tar man upp en större bild så ser man att han kört in i den svarta delen.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
De kunde lika gärna ha spänt pianotråd i halshöjd över vägen... Finns det någon större bild på bommen?

Jag hoppas att det görs något åt detta. Och som vanligt måste något tragiskt hända innan folk öppnar ögonen för problemet.

(Den här typen av olyckstrådar är intressant förresten. Svarta bommar, diesel- och oljespill på vägar kan vara värt att diskutera och lägga på minnet.)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Va i...., svart och tunn, hur svår somhelst att se.

mc-olycka-grums3_mb.jpg

Last edited:

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
De kunde lika gärna ha spänt pianotråd i halshöjd över vägen... Finns det någon större bild på bommen?

Jag hoppas att det görs något åt detta. Och som vanligt måste något tragiskt hända innan folk öppnar ögonen för problemet.

(Den här typen av olyckstrådar är intressant förresten. Svarta bommar, diesel- och oljespill på vägar kan vara värt att diskutera och lägga på minnet.)

Håller med. Jag som själv håller på att ta körkort bara sitter här och absorberar allt sånt här. Allt för att man inte ska dö DirekCt när jag väl börjar köra.

Tragiskt bara att någon måste stryka med för att man/dom ska uppmärksamma sånt här.
Man får en riktigt stor mängd fler fiende när man väl börjar köra än man har när man kör sin sketna Mondeo.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ja fy faan för bommar!!!

Den svarta delan var inte lätt att upptäcka inte...
Frågan här är ju om inte komunen kan bli skyldig till annans död :va ALLA trafik hinder måste vara tydligt utmärkta med reflexer :mad:

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Var det inte nåt kötthuve på nån camping i Halland som tröttnade på att mopparna brände förbi på cykelbanan, så han drog upp en fiskelina rakt över..? Kanske minns fel, det var ett par år sedan... Tankarna går osökt åt det hållet iaf.

Jävla pundhuven!

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ja fy faan för bommar!!!

Den svarta delan var inte lätt att upptäcka inte...
Frågan här är ju om inte komunen kan bli skyldig till annans död :va ALLA trafik hinder måste vara tydligt utmärkta med reflexer :mad:

Från artiklen:

"Självklart får vi titta och se om vi kan förbättra och göra om. Bommen har suttit där sedan 1991, den byggdes om för något år sedan, säger Lars Esping, teknisk chef i Grums kommun.
Han uppger också att ingen tidigare anmärkt på bommens utseende eller placering. "

De kände till det och enligt uttalandet ovan tyder också skyldig till ommålningen.

Hur f-n tänker de:va

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag kom att tänka på grej som hände mig imorse som kan vara farligt för motorcyklister. Strax utanför Lund, om man kommer från Staffanstorp-hållet och kör mot Statoil Södra genom rondellen, där finns det en gigantisk sprickjävel som bilister inte lägger märke till, men sätter man framhjulet i den under nedlägg så känns det nästan som att fastna med cykeln i tågräls. :näsblod

Jag tror att en samlingstråd med den här typen av varningstecken kan vara nyttigare än alla hundratals trådar om moral, när moral egentligen är en fullständigt godtycklig grej. Nåja...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Självklart :eventuelltsåbyggerviomdenmenbarakanske :näsblod

– Självklart får vi titta och se om vi kan förbättra och göra om. Bommen har suttit där sedan 1991, den byggdes om för något år sedan, säger Lars Esping, teknisk chef i Grums kommun.

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Jag kom att tänka på grej som hände mig imorse som kan vara farligt för motorcyklister. Strax utanför Lund, om man kommer från Staffanstorp-hållet och kör mot Statoil Södra genom rondellen, där finns det en gigantisk sprickjävel som bilister inte lägger märke till, men sätter man framhjulet i den under nedlägg så känns det nästan som att fastna med cykeln i tågräls. :näsblod

Jag tror att en samlingstråd med den här typen av varningstecken kan vara nyttigare än alla hundratals trådar om moral, när moral egentligen är en fullständigt godtycklig grej. Nåja...

Say no more...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
där finns det en gigantisk sprickjävel som bilister inte lägger märke till, men sätter man framhjulet i den under nedlägg så känns det nästan som att fastna med cykeln i tågräls. :näsblod

Du har ringt gatukontoret och påtalat det, antar jag?

Det är bra att ha telefonnummer till lokala VV/Gatukontoret/polisen i mobilen så man kan ringa in sånt där när man hittar det...

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tänk så knepigt folk tänker när de sätter upp trafikhinder, nästan så man tror att det är folk från VV som satt upp bommen:näsblod

I vilket fall så var det Lennart från Boden som förolyckades. Lennart var ordförande för http://www.rockabillycruisers.se/. Naturligtvis drabbar konstiga trafiklösningar folk som inte känner till de lokala "hindren" och jag hoppas verkligen att någon får stå till svars för denna utomordenligt klantigt designade vägbom. Jag tror att Lennart missade att bommen var över hela vägen och märkte den svartmålade förlängningen när det var för sent, en helt onödig olycka..

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Ansvar i rättfrågor.

Fy faan, det är ju för jävligt! Hur faan tänkte dom?? Hoppas anhöriga anmäler kommunen för vållande till annans död.

Jag måste säga så här. Vem som helst kan anmäla Grums Kommun för Felaktigt uppsatt bom och även en ansvars tagande fråga, vållande till annans död. Genom att det är till Kommunen man riktar anmälan emot. Så slipper du så i rätten för det. Polisen gör då en förundersökning om brott kan styrkas. Kan det det pga dålig markering av självaste bommen och eller för dåligt skyltat. Då kan även dom efterlevande få ett skade stånd för att han kört in i den bommen.

Rätta mig om jag har fel. Någon...

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag måste säga så här. Vem som helst kan anmäla Grums Kommun för Felaktigt uppsatt bom och även en ansvars tagande fråga, vållande till annans död. Genom att det är till Kommunen man riktar anmälan emot. Så slipper du så i rätten för det. Polisen gör då en förundersökning om brott kan styrkas. Kan det det pga dålig markering av självaste bommen och eller för dåligt skyltat. Då kan även dom efterlevande få ett skade stånd för att han kört in i den bommen.

Rätta mig om jag har fel. Någon...

Så vitt jag vet så har du rätt...

...så se för fan till att någon som bor i närheten sticker dit och fotar, mycket! Om det finns varningsskyltar för kommande trafikhinder/vägbom?
Att bara halva bommen är "galvmålad" med reflexer osv...

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli