Svarva distanser

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Håller på att bygga om motarden med ny framgaffel och behöver därför två distanser till framhjulet svarvade i alu. Någon som kan hjälpa mig med det eller kanske rekommendera någon som kan?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
En ska vara 30mm ytterdiameter och 24mm lång och den andra ska vara konformad, från 49mm till 27 mm och 34mm lång. Har skissat upp dom men inte gjort något seriöst än. Ska även dubbelkolla måtten, tänkte bara vara ute i god tid och höra mig för.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
En ska vara 30mm ytterdiameter och 24mm lång och den andra ska vara konformad, från 49mm till 27 mm och 34mm lång. Har skissat upp dom men inte gjort något seriöst än. Ska även dubbelkolla måtten, tänkte bara vara ute i god tid och höra mig för.

Kolla med Meccom i klippan. De har erfarna gubbar där, både CNC och gamla hedliga manuell svarvning.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle kunna svarva dom utan problem, men borde finns några kunniga på närmare håll ju...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Gör en ritning med mått och tänk ut vad du är villig att betala så kan jag ge dig uppgifterna till herren som gör mitt svarvande. Bor utanför Landskrona gör han.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Ska göra en seriös ritning. Och måtta en gång till. Vilken grad på noggrannhet går man efter när man gör sånt här? Hela eller halva millimetrar? Eller tiondelar?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Ska göra en seriös ritning. Och måtta en gång till. Vilken grad på noggrannhet går man efter när man gör sånt här? Hela eller halva millimetrar? Eller tiondelar?

De funkar me skiss.. De viktiga är axeldiameterns mått me lite plus mått samt ytterdiametrarna mot packboxarna å längden på distanserna så när på tiondelen..

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Ändrade från första tanken att ena distansen skulle konas ner från 49 till 27 mm till att den går rakt ner och blir sen rak. Tror det ser smidigare ut. Det går väl lika bra att svarva så? Tanken är att kanten på 1 mm och 22 mm diameter ska ansluta mot lagret, kanten med 40mm diameter ska täta mot tätningen. Tätningen är 50x40x5. Gör man då distansen 40 eller 40,5? Tycker det ser ut som att den sitta emot lagom om den blir 40mm

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det finns ingen kona som du anger på ritningen. Men en radie som behöver måttsättas om det inte går lika bra med en rät vinkel där.

Lite svårt att förstå vad du menar med rakt ner och sedan rakt. Säkrast om du gör om ritningen som du har tänkt det.

Hur ansluter tätningen mot distansen? Eller ska distansen gå in lite i tätningen? Om det t.ex. är en tätning för 40 mm axel ska axeln vara 40 mm. Passningen för att det ska täta mot 40 mm ligger i tätningen.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Har tagit bort konan så det kan vi bortse ifrån. Radien är inte viktig alls, går lika bra med en vinkel där. Distansen ska gå in i tätningen. Den delen på 40mm.

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Bra, då har jag tänkt rätt.

Då ska jag bara hitta någon som kan göra det. Vad brukar man betala för två distanser i runda slängar? Någon här som vill göra det?

Ifall du känner någon som jobbar på någon industri som har manuell bearbetning som kan klämma in det mellan jobben brukar en tårta eller två duga fint!:tummenupp

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag fick svaret ca tusen kr för två distanser som var lite enklare än dina.
En kompis gjorde det gratis inkl material. :tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag skulle säga max 100kr/st... Dvs. 200 totalt...

1000 kr är rövarpris..

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
För 100 kr/st kan man göra det i någon annans maskin och lokal och som står för ens ordinarie månadslön. Eller om man är t.ex. arbetslös och ser jobbet i sig som en så intressant och lärorik utmaning att det är tillräckligt belöning. Gissar att en liten firma tar mellan 800 och 1000 kr om de vill ha kostnadstäckning och är momspliktiga och betalar skatt. Häften kanske om det görs på sidan om. Men de som är duktiga brukar ha riktig beläggning och undviker kunder som inte förstår att priser har gått upp sedan 70-talet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år