Svarva fälg?

victorbergman

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2019
Ort
Sollentuna
Hoj
Triumph
Hej,
Jag skulle behöva svarva upp lagerbanorna i centrumet på en fälg.
19" eker fälg, idag är det 45mm och behöver istället använda mig av 47mm lager.
15-20mm instick i navet.

Är det någon som har tips på vart jag kan lämna detta?

Tack

Victor Bergman
bergman.victor@gmail.com
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Kommer du med löst nav får det plats i massor med svarvar. Med fälgbana krymper antalet svarvar med snabbt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Plocka ner hjulet och kom med ett löst nav. Då är det max en halvtimmes jobb i vilken större hobbysvarv som helst. Skall du ha en svarv stor nog för en 19" fälgbana också blir det stökigt. Så jag röstar på Farmerlips förslag...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan man inte fräsa det? Kanske svårt att få det riktigt runt...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Enklaste sättet att bearbeta är me löst nav, men de går att fräsa ur navet me fälgen platt på fräsbordet.. Antingen i en manuel fräs me arborrhuvud eller en styrd fräs..

Finns ett till kom jag på... Pinnfräs å rundbatningsbord..
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur runt är runt? En diameter på 47,000mm i alla vinklar, eller bara "fullt tillräckligt för ett lager"-runt?

Och jag ifrågasätter inte, jag är bara nyfiken :)

De har me maskinens noggrannhet å göra... Vissa maskiner har noggrannhet på tusendels mm, medans andra bara på hundradels mm...
Även skicket på maskinen är avgörande..

I de här fallet gäller presspassning på runt c:a 3 hundradelar så man behöver inte den största noggrannheten då...
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
De har me maskinens noggrannhet å göra... Vissa maskiner har noggrannhet på tusendels mm, medans andra bara på hundradels mm...
Även skicket på maskinen är avgörande..

I de här fallet gäller presspassning på runt c:a 3 hundradelar så man behöver inte den största noggrannheten då...

3 hundradelar på 47 mm ytterdiameter? Låter ovanligt tajt enligt mina mått. Snarare runt 1 hundradel är mer rimligt enligt de premisser jag har haft.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vet inte varför du vill byta lager men gissar att du ska byta axeldiameter, i så fall vilken diameter ska det bli och vilken är det med 45 lagrena.

Om du ska ha mindre axeldiameter kan du sätta hylsa i lagret. Om inte det är kan det vara så att det finns lager med 40mm eller 42mm ytterdiameter och då kan hylsa svarvas till utsidan av lager. Jag har gjort båda varianterna, hylsa på insida är att föredra om det går.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det månne så att det skall monteras KTM 6005 lager i ett bakhjul från något japanskt? dvs 47mm yd och 25mm id för att få igenom en 20mm axel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vet inte varför du vill byta lager men gissar att du ska byta axeldiameter, i så fall vilken diameter ska det bli och vilken är det med 45 lagrena.

Om du ska ha mindre axeldiameter kan du sätta hylsa i lagret. Om inte det är kan det vara så att det finns lager med 40mm eller 42mm ytterdiameter och då kan hylsa svarvas till utsidan av lager. Jag har gjort båda varianterna, hylsa på insida är att föredra om det går.

+1 på alla dina sätt det finns fler.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle spänna fast fälgen på ett koordinatbord och ta upp hålet med ett ställbart ursvarvningshuvud. Ett lager i aluminiumsäte kan vara lagom att sätta med 3 hundradelars presspassning. Blir hålet för stort så att lagret kan skjutas in för hand, eller t.o.m. glappar ett antal hundradelar, är det egentligen inget bekymmer. Då låser man lagret med t.ex. Loctite 638, cylindrisk låsning
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Fast 1/100 (0,01) är ju tightare än 3/100 (0,03) :va Menar du 1/10 (0,1)mm möjligen? ;)

Fast säger man presspassning på 3 hundradelar (på 47 mm), antar jag att du menar ett mått på 46,97 vilket är en tightare passning än 1 hundradel som skulle ha blivit 46,99.
 

victorbergman

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2019
Ort
Sollentuna
Hoj
Triumph
Tack för alla tips :tummenupp
Jag vill använda en axel som är 25mm istället för 19. Det verkar inte tillverkas lager med 45mm ytter och 25mm inner.
Hylsa kan vara ett bra alternativ, ska kolla upp!
I annat fall är det väl bara att plocka isär hjulet och lämna navet löst till mekanisk verkstad.

MVH Victor Bergman
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top