Svarva/fräsa egen kopplingkorg?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En kompis som gillar leka med maskinparken vill testa göra en kopplingskorg till mig. Jag har nu fått ett ämne i någon typ av aluminium. Vad bör man tänka på? Bör jag någonsin sätta den på hojen? Kommer det bli bättre än orginal?

Han är duktig på det han gör så att han ska fucka upp den oroar mig inte. Firman han jobbar på sysslar mycket med specialtillverkning till dragracebilar så kunskapen borde finnas.

attachment.php


Så ser korgen ut idag och det är som är paj är utsticken för sista lamellen, ca 6mm piggar. Korgen kostar 4500 från USA så igentligen sparar jag väl inte så mycket. Tillverkar han den betalar jag med en gammal qvickshifter som ligger och skräpar.

Nå vad säger ni?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En klump okänt material är kanske inte lämpligt, eller jättelämpligt. Men ingen vet förrän efter.

Gör han korgen rätt och i rätt material blir den bättre än original.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det enkelt att fräsa ut en sådan? Om man lämnar till en som kan dvs?

Har ju blivit hyffsad på cad, så man skulle kanske testa att rita upp en? Behöver nämnligen en korg till min gamla wr..och dom är svindyra.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En klump okänt material är kanske inte lämpligt, eller jättelämpligt. Men ingen vet förrän efter.

Gör han korgen rätt och i rätt material blir den bättre än original.

Man kan väl säga att materialet blev billigt så jag vet inte exakt vad det är. Men det är bättre än vanligt smäckalu.

Hur exakt lika ska det vara? Kan man göra den mer som 640 korgen? Alltså mer öppen? Jag menar ju också att den blir starkare så man kanske inte måste göra den exakt lik. Sen vill man ju ha hyffsat lika vikt.

Ja det kanske blir ett försök i helgen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man kan väl säga att materialet blev billigt så jag vet inte exakt vad det är. Men det är bättre än vanligt smäckalu.

Hur exakt lika ska det vara? Kan man göra den mer som 640 korgen? Alltså mer öppen? Jag menar ju också att den blir starkare så man kanske inte måste göra den exakt lik. Sen vill man ju ha hyffsat lika vikt.

Ja det kanske blir ett försök i helgen.

Det är ju klart värt att testa!

Alu finns i hur många legeringar som helst, Dessutom specar ju aldrig hojtillverkarna vilka matrial o ev härdprocesser de använder till olika delar:huvet

Om jag hade gjort det hade jag nog satsat på att gör den av Alumec men först hade jag gjort en provbit i vanligt stål eller billigt alu 4212.

Tvärt emot vad många tror blir inte allt automagiskt klockrent på första försöket bara för att man har cnc-fräs
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
För att orginal är gjuten och inte tål belastningarna i långa loppet?


Inte främst därför även om det troligen påverkar.

För att du troligen nu vet var original är dålig och inte håller måttet och kan minimera den risken genom att öka/minska material och ändra utformningen.

Är det enkelt att fräsa ut en sådan? Om man lämnar till en som kan dvs?

Har ju blivit hyffsad på cad, så man skulle kanske testa att rita upp en? Behöver nämnligen en korg till min gamla wr..och dom är svindyra.


Om det är enkelt eller inte beror mycket på den som ritat den. Bra ritat och lite tanke först gör det enkelt, nyexad civilingenjör som ritat den gör jobbet dubbelt så dyrt. :va

Man kan väl säga att materialet blev billigt så jag vet inte exakt vad det är. Men det är bättre än vanligt smäckalu.

Hur exakt lika ska det vara? Kan man göra den mer som 640 korgen? Alltså mer öppen? Jag menar ju också att den blir starkare så man kanske inte måste göra den exakt lik. Sen vill man ju ha hyffsat lika vikt.

Ja det kanske blir ett försök i helgen.


Beror på vad som orsakat felen med den korg du har hur lika du ska göra den nya.

Tips, finns ingen anledning att inte göra den lättare om du kan bibehålla tåligheten.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inte främst därför även om det troligen påverkar.

För att du troligen nu vet var original är dålig och inte håller måttet och kan minimera den risken genom att öka/minska material och ändra utformningen.




Om det är enkelt eller inte beror mycket på den som ritat den. Bra ritat och lite tanke först gör det enkelt, nyexad civilingenjör som ritat den gör jobbet dubbelt så dyrt. :va




Beror på vad som orsakat felen med den korg du har hur lika du ska göra den nya.

Tips, finns ingen anledning att inte göra den lättare om du kan bibehålla tåligheten.

Felet har orsakats av yttre våld. Dock har jag hört rykten om att oljan skulle rinnna ut lite väl långsamt så de hålen blir lite större.

Frågan om att göra den enklare handlar helt enkelt om att minska timmarna i fräsen.

Det jag är mest rätt för är alukvaliteten.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Man kan väl säga att materialet blev billigt så jag vet inte exakt vad det är. Men det är bättre än vanligt smäckalu.

Problemet är väl att du inte vet vad som är bättre, bättre hårdhet eller bättre duktilitet, någon form av specialhärdning/deformationshärdning etc etc. Det gör att materialet lämpar sig olika bra för olika saker.

Om det är enkelt eller inte beror mycket på den som ritat den. Bra ritat och lite tanke först gör det enkelt, nyexad civilingenjör som ritat den gör jobbet dubbelt så dyrt. :va

Mycket av det beror väl på hur man valt verktygsbanor och sånt.

Men visst en aning om vilken maskin (2.5, 3, 4, 5 axlig) som ska användas och dess begränsningar samt hur det skulle påverka bearbetningen bör även betänkas när den caddas upp.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Problemet är väl att du inte vet vad som är bättre, bättre hårdhet eller bättre duktilitet, någon form av specialhärdning/deformationshärdning etc etc. Det gör att materialet lämpar sig olika bra för olika saker.



Mycket av det beror väl på hur man valt verktygsbanor och sånt.

Men visst en aning om vilken maskin (2.5, 3, 4, 5 axlig) som ska användas och dess begränsningar samt hur det skulle påverka bearbetningen bör även betänkas när den caddas upp.

Han som fräser och svarvar är mycket duktig så det där löser han.

Men hur fel kan det bli med material? Typ allt måste väl vara bättre än det där som det är gjutet i?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Han som fräser och svarvar är mycket duktig så det där löser han.

Men hur fel kan det bli med material? Typ allt måste väl vara bättre än det där som det är gjutet i?

Jag skulle nog vara mest intresserad av hårdheten på den gjutna org. korgen. Och eventuellt vilken typ av värmebehandling den varit utsatt för.
Aluminium är inte jättehårt utan värmebehandling även fast det finns hårdare legeringar såklart.

Ett hårdhetsprov (ytan+kärnan) på org. korgen kanske vore lämpligt om du har rimlig tillgång till att göra detta.

Men o andra sidan kan du ju testa iom att det är såpass billigt för din del. Går det inte så går det inte. :hihi
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle nog vara mest intresserad av hårdheten på den gjutna org. korgen. Och eventuellt vilken typ av värmebehandling den varit utsatt för.
Aluminium är inte jättehårt utan värmebehandling även fast det finns hårdare legeringar såklart.

Ett hårdhetsprov (ytan+kärnan) på org. korgen kanske vore lämpligt om du har rimlig tillgång till att göra detta.

Men o andra sidan kan du ju testa iom att det är såpass billigt för din del. Går det inte så går det inte. :hihi

Tror ev. att ett sånt test skulle gå att fixa. Men som sagt så blir det ju snart lönsamt att köpa en ktm orginal.

Det jag undrar mer är huruvida man törs gå ifrån utformningen. Vilka beslastningar utsätts den för? Om jag till exexmpel har aningen sämre hårdhet i materialet hur mycket tjockare måste den vara?

Fan att jag inte blev ingenjör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror ev. att ett sånt test skulle gå att fixa. Men som sagt så blir det ju snart lönsamt att köpa en ktm orginal.

Det jag undrar mer är huruvida man törs gå ifrån utformningen. Vilka beslastningar utsätts den för? Om jag till exexmpel har aningen sämre hårdhet i materialet hur mycket tjockare måste den vara?

Fan att jag inte blev ingenjör.
Iom att all effekt från motorn till däcket överförs via kopplingskorgen och den garanterat inte är våldsamt överdimensionerad från början så ska man nog tänka till innan man börjar banta den.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gjutgods är inte så dåligt som många tror , Naturligtvis så är det ganska bra legering på gjutgodset i en korg

Så jäkla många legeringar som är lämpligt för en kopplingskorg finns det inte

Tittar man i en jämförelsetabell så är många legeringar exakt det samma men

benäms olika ( olika normer)

Fortal ( 7075) eller alumec som tidigare nämdes är väl dom som lämpar sig

Det som offta figurerar är klumpar som blir över vid strängpressning

Sista snutten som inte går igenom pressverktyget

Denna bit blir tyvär väldigt upphettad och får dåliga egenskaper

Offtast är dessa i 4212 eller lägre legeringar ( ej lämpliga)

Tvivlar på att nån säljer fortal eller alumec till " billigt pris"
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gjutgods är inte så dåligt som många tror , Naturligtvis så är det ganska bra legering på gjutgodset i en korg

Så jäkla många legeringar som är lämpligt för en kopplingskorg finns det inte

Tittar man i en jämförelsetabell så är många legeringar exakt det samma men

benäms olika ( olika normer)

Fortal ( 7075) eller alumec som tidigare nämdes är väl dom som lämpar sig

Det som offta figurerar är klumpar som blir över vid strängpressning

Sista snutten som inte går igenom pressverktyget

Denna bit blir tyvär väldigt upphettad och får dåliga egenskaper

Offtast är dessa i 4212 eller lägre legeringar ( ej lämpliga)

Tvivlar på att nån säljer fortal eller alumec till " billigt pris"


Hmm, tack för ett bra svar. Då blir det att undersöka möjligheten att hitta ett annat ämne då.

Vad är det som ger sig om man använder ej lämplig material? Blir den deformerad av rotationen eller släpper det bitar?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mycket av det beror väl på hur man valt verktygsbanor och sånt.

Men visst en aning om vilken maskin (2.5, 3, 4, 5 axlig) som ska användas och dess begränsningar samt hur det skulle påverka bearbetningen bör även betänkas när den caddas upp.


Håller inte alls med. En förutsättning är väl att man gör delen som den ser ut på ritningen, med de mått och de toleranser som anges.

Om ritningen är klantigt gjord, med 'onödiga' detaljer som försvårar produktion blir produkten dyrare.

Kan man förenkla detaljen redan på ritningen blir det oftast både billigare och bättre i slutänden. Men en nyexad ingenjör vet oftast inte hur mycket extra hans extra krumulur på ritningen kostar.


Sedan får man välja lämpliga verktyg och verktygsbanor efter vad som ska göras så det blir effektivt och nödvändiga toleranser hålles.

För att ge lite inspritation, nu är det kopplingen till en Tz250/350 årgång 78-80 men originalet hade tappat några fingrar och var allmänt risig.
 

Bifogat

  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    102.6 KB · Visningar: 152

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad är det som ger sig om man använder ej lämplig material? Blir den deformerad av rotationen eller släpper det bitar?

Beror på vad för 'fel' det är på materialet.

Det kan spricka och delar släpper. Det kan vara för mjukt så lamellgreppen omgående tuggar sig igenom korgen. Kan flexa för mycket men det är mindre troligt.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nån som har erfarenheter av att tillverka dom i stål? Ändrade egenskaper? Tänkte främst på min egen korg som är nån fjuk historia i alujumjum. Känns som att den ligger dåligt till den dagen man laddar lite för mkt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
H
Om ritningen är klantigt gjord, med 'onödiga' detaljer som försvårar produktion blir produkten dyrare.
.

Vi ringde till en kund o sa att vi bommat hans tolerans på +- 0.002mm med 0.001mm.

-Näe det gör inget, måttet e inget noga, för om vi sätter tajt tolerans brukar vi få en väldigt fin yta som vi vill ha.:huvet

idioten hade inte fattat att tusendelstoleranser är ca 5ggr dyrare:huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top