Svarva/fräsa egen kopplingkorg?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi ringde till en kund o sa att vi bommat hans tolerans på +- 0.002mm med 0.001mm.

-Näe det gör inget, måttet e inget noga, för om vi sätter tajt tolerans brukar vi få en väldigt fin yta som vi vill ha.:huvet

idioten hade inte fattat att tusendelstoleranser är ca 5ggr dyrare:huvet

En kusin till mig fick på stenåldern som nyutbildad jobb på en mekanisk verkstad.

Han fick en ritning i näven och ställdes vid firmans äldsta och glappaste fräs och fick order om att tillverka X antal bitar enligt ritning, som senare skulle skickas vidare för annan bearbetning i en annan maskin.
(småskalig serietillverkning)

Bråttom var det också, ett slutdatum var satt och det skulle bli ett h-vete att hinna, speciellt om man räknade med ett visst antal kassationer.

Arbetet fortgick, men på dom två pallarna "Kasserade" samt "Enligt tolerans" växte bitarna i oroväckande likartad takt, han + flexade en timme om dagen för att komma i kapp men det såg ändå tight ut.

Tills någon montör kom förbi och frågade varför han hade så mycket på kass-pallen, det visade sig att toleransen på ritningen gällde finbearbetningen i den andra maskinen, och han skulle tillverka råämnen.

Han gick tidigt på semester det året, alla bitar på kasspallen var tillräckligt bra för att skicka vidare....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi ringde till en kund o sa att vi bommat hans tolerans på +- 0.002mm med 0.001mm.

-Näe det gör inget, måttet e inget noga, för om vi sätter tajt tolerans brukar vi få en väldigt fin yta som vi vill ha.:huvet

idioten hade inte fattat att tusendelstoleranser är ca 5ggr dyrare:huvet

Såna finns det 13 på dussinet bland färska akademiker.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vi ringde till en kund o sa att vi bommat hans tolerans på +- 0.002mm med 0.001mm.

-Näe det gör inget, måttet e inget noga, för om vi sätter tajt tolerans brukar vi få en väldigt fin yta som vi vill ha.:huvet

idioten hade inte fattat att tusendelstoleranser är ca 5ggr dyrare:huvet

Vad fan skulle det vara till?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Såna finns det 13 på dussinet bland färska akademiker.

Tack gode gud för det! Eftersom vi är sveriges dyraste o långsammaste verkstad, så får vi bara jobb som kräver idiottoleranser.

Ni ska se ritningarna på munstycken till en exprimentmotor som ska gå lut.:D

Tänker ritning efter ritning fullproppad med idiotier som hål på Dia 0.8mm+-0.05 borras 30mm djupt i 10g+-0.01grads vinkel mot en rundyta. Läges toleransen på hålet 0.01mm osv.. 0.8mm borr är det dålig styrsel i om de är 40xDIA långa

Vad fan skulle det vara till?

Just i det här fallet rörde det sig om delar till slipmaskiner för kullagerkulor.

sorry för spammet
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Håller inte alls med. En förutsättning är väl att man gör delen som den ser ut på ritningen, med de mått och de toleranser som anges.

Om ritningen är klantigt gjord, med 'onödiga' detaljer som försvårar produktion blir produkten dyrare.
Absolut, man kan spara många sköna tusenlappar på att ha lite koll på maskinparken när man CAD:ar. I datorn kan man göra vad som helst, men en liten oviktig detaljlösning kan öka antalet bearbetningssteg, och därmed kostnaden, ganska kraftigt.

:D En plåtslagare jag anlitar ibland brukar svara "Du kan få det exakt" när jag försöker prata om tolleranser.
Då gäller det att veta vem man pratar med för att veta om man ska bli glad eller orolig...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ingen fara, jag blev lite nyfiken bara.

Men som jag brukar säga. En cnc-fräsare gör det på en tusendels millimeter. En snickare gör det exakt.


Nja, en cnc-fräsare gör det på +-0.02mm ungefär, men en jiggslipare gör det på tusendelen.
Bara för en display visar 100.000mm innebär inte att maskinen befinner sig där. Men i 99 fall av 100 är det så pass bra att felmarginalen inte har nån praktisk betydelse.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
I ett tempererat mätrum med kalibrerad mätmaskin.
Men när det gäller tusendelar brukar inte två olika mätmaskiner vara överens om det exakta måttet.
Men slutkund brukar bli nöjd om han får ett godkänt mätprotokoll tillsammans med sina bitar.

mätmaskins tillverkarna brukar garantera tolerans på fyra tusendelar då maskinen är kalibrerad... verkar som er kund inte har det riktigt på klart det där med hur litet en tusendel egentligen är...;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top