Svarva krashpuckar!

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

jag tänkte svarva krashpuckar till min hojj!

men har ingen anning vart jag ska köpa matrial eller exakt vilket matrial man behöver?

Tacksam för svar!
:tummenupp
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Delrin? More info plz :D

fan krashpuckar kostar 1000kr paret!
lättare å billigare att ta en kväll å svarva till axlarna och ramen:p

eller om ni har billigare alternativ på puckar
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är materialet som är problemet. Kostar 440 kr / m plus moms och är lite halvsvårt att få loss i mindre än 6-meterslängder.

Fixar du material så kan jag svarva åt dig. :tummenupp

Och ja, det är billigare att göra själv, trots materialpriset och det är ju inte direkt rocket science det handlar om. Med borrning tar de ungefär 1,5 minut i maskin.

svarva..låter meckigt..varför inte bara köpa??

Det är skitmeckigt om man inte har tillgång till svarv. Har man det är det betydligt enklare. De billigaste puckarna idag kostar 349 kr / par, det är ungefär fem gånger tillverkningskostnaden. Jag hade gärna dragit igång och svarvat men som sagt, det är för mycket meck och det är ändå ett par kronor jag måste ligga ute med i så fall.
 
Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Väldigt simpelt som sagt var, ett tips till dig är att åka ut till något lokalt företag som arbetar med att bearbeta plast och nylon med cnc-teknik. Så har vi gjort några gånger. Många gånger av fallen har vi fått spillet, andra så har vi fått köpa det mycket billigt.
Lycka till!
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
låter ju najs!
hoppas han fortfarande tillverkar dom bara!

något tipps annars på fabriker i sthlm området som håller på med hårdplast?
 

Dominator-Rocks

Guest
Det är materialet som är problemet. Kostar 440 kr / m plus moms och är lite halvsvårt att få loss i mindre än 6-meterslängder.

Fixar du material så kan jag svarva åt dig. :tummenupp

Och ja, det är billigare att göra själv, trots materialpriset och det är ju inte direkt rocket science det handlar om. Med borrning tar de ungefär 1,5 minut i maskin.



Det är skitmeckigt om man inte har tillgång till svarv. Har man det är det betydligt enklare. De billigaste puckarna idag kostar 349 kr / par, det är ungefär fem gånger tillverkningskostnaden. Jag hade gärna dragit igång och svarvat men som sagt, det är för mycket meck och det är ändå ett par kronor jag måste ligga ute med i så fall.

440:-/m :skrämd

Gåre inte å köra i aluminum då?

Om man kommer över materialet så svarvar man ju till puckarna på max 5min/puck :)

Man kanske skulle starta en kraschpuckspuckfirma :brynad
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
440:-/m :skrämd

Gåre inte å köra i aluminum då?

Om man kommer över materialet så svarvar man ju till puckarna på max 5min/puck :)

Man kanske skulle starta en kraschpuckspuckfirma :brynad

Gar saker skitbra, sista jag skulle gora dock, om du inte vill boja ramen.
Plastpuckar gar ju av OM smallen blir for hard, eller om den hakar i typ nat hal nar den glider pa marken.
 

Dominator-Rocks

Guest
Ooops :rodnar

Hur mjukt skall det vara då, känns som om det är apmjukt så äre snart nerslipat och kåporna går åt skogen endå.


Edit:
Ha ha en till snilleblixt, man gjuter dom med smältlimm :hihi
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ooops :rodnar

Hur mjukt skall det vara då, känns som om det är apmjukt så äre snart nerslipat och kåporna går åt skogen endå.


Edit:
Ha ha en till snilleblixt, man gjuter dom med smältlimm :hihi

Poiangen ar ju att det maste vara mjukare an ramen som det ar fast i annars bojer man aven ramen vid en marksyning, finns nagot bolag som saljer kraschisar i alu eloxerade for posorer.......
 

kanske?

försöka duger inte
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Mariestad
Hoj
04 - zx10r
gjorde mina i polyuretan... shore 70... finns i mariestad på ett företag som heter uvelast... brukar bli spill bitar över när dom gjuter / svarvar... om du nån gång har vägarna förbi...
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Hej.

Nu är inte jag något proffs på detta men...

Det var en massa diskussioner för några år sen (har jag för mig) angående detta och då var det tydligen viktigt att man inte valde vilken /bult/skruv som helst.

Detta för att man inte skulle förstöra ramen vid en vurpa om inte skruven gick sönder/av tillräckligt lätt. (kanske ngt att tänka på, men jag vet som sagt inte vad som gäller).

Kommer tyvär inte ihåg vilken typ av bult/skruv man skulle ha, det gör kanske någon annan.....


//MH
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Han rekommenderade istället HDPE (high density polyeten) som kommer i olika densiteter och seghetsgrader. När man kraschar, så glider man på en puck gjord i HDPE också, men materialet är segt så istället för att spricka, slits plasten ner och glidandet blir liksom mer begränsat. (jag kan väldigt lite om materialteknik, så förvänta er inga facktermer)

Jag gjorde iaf puckar i HDPE 400 och det finns fler varianter, men de segaste och "bästa" som har ett nummer på 1000 och kanske uppåt, är inte värda den ökade kostnaden. De puckarna har varit kanon på motarden iaf, men jag har inte testat att göra puckar i samma material till sporthojen. Än.

Det vi fick köpa var spillbitar och till en struntsumma, men det var super. Material för 300 spänn och ett tiotal uppsättningar kraschpuckar. (1 uppsättning är här lika med 4 till hjulaxlar och 2 till fotpinnar)

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Han rekommenderade istället HDPE (high density polyeten) som kommer i olika densiteter och seghetsgrader. När man kraschar, så glider man på en puck gjord i HDPE också, men materialet är segt så istället för att spricka, slits plasten ner och glidandet blir liksom mer begränsat. (jag kan väldigt lite om materialteknik, så förvänta er inga facktermer)

Jag gjorde iaf puckar i HDPE 400 och det finns fler varianter, men de segaste och "bästa" som har ett nummer på 1000 och kanske uppåt, är inte värda den ökade kostnaden. De puckarna har varit kanon på motarden iaf, men jag har inte testat att göra puckar i samma material till sporthojen. Än.

Det vi fick köpa var spillbitar och till en struntsumma, men det var super. Material för 300 spänn och ett tiotal uppsättningar kraschpuckar. (1 uppsättning är här lika med 4 till hjulaxlar och 2 till fotpinnar)

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...


Jag satte mig ner och läste lite om delrin och det verkade inte vara något bra material till puckar. (High strength, stiffness)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös

Råkar man ha lite kontakter kan man få ner priset rätt mycket men 440 kr / m är priset ut till vanlig företagskund utan rabatt.

Jag hade en lång diskussion om material för kraschpuckar med en av våra klurgubbar på jobbet för ett par år sedan och det han sade var, att problemet med delrin är att det saknar den seghet iaf jag vill ha i en kraschpuck. Det gör att en puck i delrin, är den liksom bara hal, likt teflon, och spricker vid den typ av belastning en hojkrasch innebär.

Delrin är bra just för att det är så hårt men inte lika hårt som aluminium. En seg puck finns risk att den hugger i asfalten och sätter sig vilket resulterar i att hojen inte glider utan voltar men sen vill man inte ha så hård att pucken inte går sönder vid en våldsam krasch så man smäller motorfästet eller ramen. Delrin är det material som generellt används just pga att det glider lätt och är tillräckligt hårt men inte för hårt.

Det kanske finns ännu bättre material? HDPE 200 eller 400 var vad som rekommenderades och 400 är testat. Det funkar. Det enda är, att man måste tänka på att inte ha så högt varvtal på svarven när man jobbar med sega material, de bildar lätt långa sega "spånor" i form av plastspiraler som virar in sig runt stål och axel och överallt...

Långa spånor som sätter sig överallt är bara problem ibland, så länge de håller sig utanför biten man svarvar är det lugnt. Problemet är när det blir dålig kylning, då smälter skiten och allt blir pannkaka. Det är också en av de stora fördelarna med Delrin, det blir inga långa spån, det smälter inte och det förstör inte så mycket i svarven som mjukare plast gör... ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top