Svedea - agerar för oss hojåkare :)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Pressmeddelande från risk & Försäkring online:

"Svedea hjälper blivande
hojåkare att ta mc-kort
Svedea Motorförsäkring har på bara ett år fått in fler än 20 000 av Sveriges mc-ägare som kunder hos bolaget.
Att ta ansvar för återväxten av hojåkare ligger naturligt för Svedea, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Därför arrangeras nu en tävling där sex vinnare får delta i en intensivkurs som genomförs i samarbete med en trafikskola i Jönköping under två helger i september 2012. I vinsten ingår förutom kursen även mat och boende.
"Det är många som drömmer om att köra mc men som inte kommer till skott. Vi vill dra vårt strå till stacken när det gäller tillströmning av nya mc-åkare och det här är ett exempel på hur vi vill bidra", säger Pär Pettersson, vd på Svedea, i en presskommentar.
Efter bara ett år på marknaden har Svedea uppnått en marknadsandel av mc-försäkringsmarknaden som överstiger 5 procent, tagit fram märkesförsäkringar för sju mc-märken däribland Kawasaki och Harley-Davidson samt lanserat anpassade försäkringar för Sveriges mc-körskolor.
"Det rullar på riktigt bra. Gensvaret från marknaden är enormt och överträffar till och med våra högt ställda förväntningar. Det är uppenbart att det har funnits en lucka att fylla när det gäller mc-försäkring i Sverige", säger Olle Molin, operativ chef, Svedea Motorförsäkring, i en presskommentar."

(Jag jobbar inte på Svedea och har inte något ekonomiskt intresse i bolaget mer än i egenskap av att jag är försäkrad i detta bolag. Jag tycker att de är ett bolag som jobbar för oss helt enkelt! :)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vad är det för bolag som ej välkomnar en viss kategori motorcyklar?

Samma ägare som ägde Bilsport & MC tidigare som sedan såldes till Moderna Försäkringar, och nu startar de Svedea med samma koncept där man diskriminerar sporthojsförare.

Och det lustiga är att samma hoj fast utan kåpor från fabrik försäkrar de, men har man byggt/köpt en fighter som ej är fighter från fabrik är man ej välkommen.

jeoe76

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Hoj
2010 Harley Davidsson nightrod special
Har en "fabriksfighter" och bytte precis från Svedea till Trygg Hansa. Tog en avställningsbar försäkring och tjänar ändå över 1000 spänn/år jämfört med Svedea. Enda nackdelen var hög självrisk de två första åren (6000kr).

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Bra initiativ av Svedea!

Lite offtopic kanske men hur är Svedea när det gäller regleringar? Är de bra att ha och göra med eller sätter de sig gärna på tvären? Samma fråga gäller även för Bilsport-MC om nån har erfarenhet av dem?
Själv har jag bara erfarenhet av Länförsäkringar Dalarna och med dem hade jag inga som helst problem 2006 efter jag gått ikull med min TransAlp. Snabb och smidig hantering.

Trygg-Hansa vet jag folk har klagat på, även om jag inte har nån egen erfarenhet av dem.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det inte bara att inse att försäkringsbolag och deras priser är ett jäkla lotto. Något är dyrt för den ene och sen ringer den andre med precis samma hoj och får ett helt annat pris. Att klanka ner på eller hylla ett bolag baserat på att man hade tur i lotteriet av premie hos kundtjänst känns lite löjligt. Det som är intressant att höra är hur de handlägger sina skadeärenden..

Jag har varken bu eller bä att säga om Svedea. Använde de på några cyklar i fjol då de var billigast men har ännu sluppit skadeärenden.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Lite offtopic kanske men hur är Svedea när det gäller regleringar?
Enligt en verkstad som hanterar gott om försäkringsärenden var deras inititala intryck av Svedea positivt. De var för nya på marknaden för att de skulle hunnit bilda sig en rättvis bild av dem över tid, men de verkade vara i klass med Bilsport & MC när det gällde skadehantering. Dvs. mycket bra enligt killen jag pratade med.

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Har nyligen haft med Svedea att göra i ett stöldärende och har endast gott att säga om bolaget och om Patrik Lindhe som handlade mitt ärende. Smidig och pragmatisk skadereglering.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad är det för bolag som ej välkomnar en viss kategori motorcyklar?

Samma ägare som ägde Bilsport & MC tidigare som sedan såldes till Moderna Försäkringar, och nu startar de Svedea med samma koncept där man diskriminerar sporthojsförare.

Och det lustiga är att samma hoj fast utan kåpor från fabrik försäkrar de, men har man byggt/köpt en fighter som ej är fighter från fabrik är man ej välkommen.

Det är väl bara att inse att sporthojar är en kass affär för försäkringsbolagen. Som vinstdrivande företag vill man säkert förbehålla sig rätten att välja sin målgrupp och en grupp som enbart kostar är förstås inte attraktiv. När denna grupp förbättrat sin statistik skulle det förvåna mig om FB vägrar. Övriga motorcyklister är garanterat också glada för att slippa betala för en liten och kostsam grupp. Finns egentligen inga hållbara skäl för sporthoj på gata om man ska dra det till sin spets.

Diskriminering?! Var ska man dra gränsen för curlandet?

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Bra initiativ av Svedea!

Lite offtopic kanske men hur är Svedea när det gäller regleringar? Är de bra att ha och göra med eller sätter de sig gärna på tvären? Samma fråga gäller även för Bilsport-MC om nån har erfarenhet av dem?

Jag har haft två vurpor som Bilsport MC har reglerat, de skötte det väldigt bra, jag är nöjd.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Finns egentligen inga hållbara skäl för sporthoj på gata om man ska dra det till sin spets.
Är det din personliga åsikt eller talar du för alla i hela världen? Jag tycker att det vore kul om någon här på Sporthoj inte använde sig själv och sitt tyckande som norm för allt och alla. "Jag tycker" är två bra ord att starta med...men det är nog för mycket begärt...

Hur är sporthojen farlig? Jag trodde att den som kör hojen, styr över farten och risktaganden? Tänk om alla sporthojar försvinner från gatan, då kommer helt plötsligt touringhojar eller motardhojar vara livsfarliga enligt ditt resonemang?

Läste här på sporthoj att en av fyra som är med i olycksstatestiken kör sporthoj utan körkort, stulet eller drogpåverkad, om jag kommer ihåg rätt...

Min Fz6:a får jag försäkra hos Bilsport och MC till en låg premie, men min R1:a eller RSV 4:a vill de inte försäkra. Jag är samma person oavsett vilken hoj jag kör. Jag tycker att försäkringsbolagen drar alla över en kam, precis som jag tycker att du gör...Dessutom måste jag betala en trafikförsäkring för varje hoj eller bil jag har, fast jag bara kan använda ett fordon i taget.. det tycker jag suger...

Det är väl inte dyrare för bolaget att ersätta en touringhoj eller en sporthoj? Det som kostar är om jag gör mig illa och det är inte beroende av vilken hoj jag kör.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Måste säga att jag är förvånad över Svedeas prissättning. Betalar 2800/år för helförsäkring med minst sagt humana självrisker (1500 vagnskada). Har dock ingen "sporthoj" utan en utan kåpor. Det intressanta blir väl att se vad som händer när man klotar. Alla försäkringsbolag är bra att ha att göra med så länge man är skadefri, att ta emot pengar i form av försäkringspremier är en ganska enkel uppgift som samtliga bolag klarar av, men att reglera en skada snabbt, rättvist och utan att försöka slingra sig, det är en helt annan sak.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Är det din personliga åsikt eller talar du för alla i hela världen? Jag tycker att det vore kul om någon här på Sporthoj inte använde sig själv och sitt tyckande som norm för allt och alla. "Jag tycker" är två bra ord att starta med...men det är nog för mycket begärt...

Hur är sporthojen farlig? Jag trodde att den som kör hojen, styr över farten och risktaganden? Tänk om alla sporthojar försvinner från gatan, då kommer helt plötsligt touringhojar eller motardhojar vara livsfarliga enligt ditt resonemang?

Läste här på sporthoj att en av fyra som är med i olycksstatestiken kör sporthoj utan körkort, stulet eller drogpåverkad, om jag kommer ihåg rätt...

Min Fz6:a får jag försäkra hos Bilsport och MC till en låg premie, men min R1:a eller RSV 4:a vill de inte försäkra. Jag är samma person oavsett vilken hoj jag kör. Jag tycker att försäkringsbolagen drar alla över en kam, precis som jag tycker att du gör...Dessutom måste jag betala en trafikförsäkring för varje hoj eller bil jag har, fast jag bara kan använda ett fordon i taget.. det tycker jag suger...

Det är väl inte dyrare för bolaget att ersätta en touringhoj eller en sporthoj? Det som kostar är om jag gör mig illa och det är inte beroende av vilken hoj jag kör.

Men eftersom sporthojar är överepresenterade i olyckor, så är det bara att inse att folk på sporthojar med största sannolikhet kör fortare än gemene man gör på en gammal Honda 500.
Sen kan väl medlemarna bara utrycka sig egen personliga åsikt, det finns väl ingen som kan tala för alla människor i hela världen

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Och hur tänkte du nu?
Vilka riskfaktorer skulle bolagen använda istället för hojval då? Ålder, kön, bostadsadress, antal år med kk, antal skadefria år används ju redan som viktning. Finns där någon bättre oberoende prediktor för skada som skulle kunna ersätta hojval? Jag är tveksam....

För hur man än vrider och vänder på det så är det troligen vanligare att en 40 åring med XYZRR vurpar och skadar sig än en person som väljer att köra Virago 535 med indentiska riskfaktorer i övrigt.

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Haft Bilsport-Mc (moderna försäkringar) fick d jag skulle för mina skador samt hojen....hade inga problem med dem...dock har man bytt till Svedea....billigare för min del....återstår o se hur lätta dem e o göra med...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Apropå att använda/inte använda sig själv som exempel....:

"Min Fz6:a får jag försäkra hos Bilsport och MC till en låg premie, men min R1:a eller RSV 4:a vill de inte försäkra. Jag är samma person oavsett vilken hoj jag kör. Jag tycker att försäkringsbolagen drar alla över en kam, precis som jag tycker att du gör...Dessutom måste jag betala en trafikförsäkring för varje hoj eller bil jag har, fast jag bara kan använda ett fordon i taget.. det tycker jag suger..."

Tycker den logiska kullerbyttan i ditt resonemang suger.

I mina inlägg presenterar jag mina åsikter, annars borde jag nog länka till källa. Såvitt jag vet är det ok att uttrycka sina åsikter om de inte är av kränkande art. Det tror jag inte mina är. Att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är ingen åsikt eller något tyckande, det finns belägg för den saken. Vet inte om du snappat upp vad jag kör eller har kört. Jag tror knappast du vet vad jag anser om sporthojar heller. Troligtvis vet du inte hur jag kör och vilken respekt eller brist på densamma jag har för lag och ordning.

Visst är det bra om du kan försäkra din pendlarmoppe för peanuts i ett bolag och där slipper betala för alla som inte kör likadant med Aprilian (oftare häckig oljerykande gammal R1 eller liknande) som du gör med din Fz-6. För visst använder du dem likadant!

Om varje kategori ska dra sina kostnader blir det dyrt att köra sporthoj. Varför ska det inte gå att försäkra annat till den kostnad de förtjänar, dvs en låg? Det är bara ett sånt 80-talistresonemang att andra ska betala för det egna egot och konsekvenserna av det.

Det kan finnas skäl till att kategorin "sporthoj" utmärker sig, så jag håller emot dig i inlägget nedan p g a följdkostnaderna. Stöld och bedrägerifrekvensen lär också vara högre samt kostnaderna därvidlag. Har man nöjesskrotat sin hoj är det ju praktiskt om glidarna och touringpacket betalar ens exkursioner. (Detta kan du läsa som tyckande, antagande och raljans).

"Det är väl inte dyrare för bolaget att ersätta en touringhoj eller en sporthoj? Det som kostar är om jag gör mig illa och det är inte beroende av vilken hoj jag kör."

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skulle stå igentligen" Vi agerar för dig som vi anser har en hoj som VI vill försäkra, då vår försäkring bygger på olycksstatestik(nytt bolag vilken statestik?), men andraförsäkringsbolag kan ge dig 6 ggr lägre premie:dummer"

Jättekul för de som har en hoj man kan försäkra, men jag gillar inte "nisch"bolag, känns oseriöst att hänvisa med en 6ggr dyrare premie pga statestik, vilken då undrar jag, deras påhittade:confused::va

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är väl bara att inse att sporthojar är en kass affär för försäkringsbolagen. Som vinstdrivande företag vill man säkert förbehålla sig rätten att välja sin målgrupp och en grupp som enbart kostar är förstås inte attraktiv. När denna grupp förbättrat sin statistik skulle det förvåna mig om FB vägrar. Övriga motorcyklister är garanterat också glada för att slippa betala för en liten och kostsam grupp. Finns egentligen inga hållbara skäl för sporthoj på gata om man ska dra det till sin spets.

Diskriminering?! Var ska man dra gränsen för curlandet?

yada yada svammel svammel...:brinnerupNu håller du på att begränsa mc kollektivet.Jag tycker inte det finns ett enda själ med en hoj över 1000 cc på gata om man skall dra det till sin spets..

Kommentaren jag har nämt är ju lika dum som din eller:rolleyes:

Jag har kört sporthoj, sporttourer, offroad, street jag tycker vi skall BEHÅLLA mångfalden och valfrheten, utan att vi själva skall vara med och klanka ner på varandras hojval, nästa gång så blir vi mer begränsade, för att någon fåne i slips i Bryssel som aldrig suttit på en mc anser att en viss hoj skall bort från mc kollektivet, så om det gäller, viss typ av hoj, effekt, vikt, cylindervolym mm mm, låt bilprovning el motsvarande instans kolla om den är godkänd för gata, sen om föraren har alla kriterer för att framföra fordonet så låt det vara frid och fröjd för 17 och dela mc:kärmed varandra istället för att stjälpa varandra:gråta

Och statestik om sporthojar är ju faktiskt "som en bikini, den visar mycket men döljer det väsentliga" och att det är att MAJORITETEN av de som kör sporthoj, ändå aldrig har krockat, kraschat eller varit med om mer olyckor eller tillbud än Virago 535 förare:)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
yada yada svammel svammel...:brinnerup

Och statestik om sporthojar är ju faktiskt "som en bikini, den visar mycket men döljer det väsentliga" och att det är att MAJORITETEN av de som kör sporthoj, ändå aldrig har krockat, kraschat eller varit med om mer olyckor eller tillbud än Virago 535 förare:)

Givetvis har majoriteten av sporthojsägarna ännu inte kraschat men min fråga kvarstår. Finns där någon faktor man kan använda för att avgöra risken för att föraren skall krascha som inte används idag? Såvida vi inte inför GPS tracking med logging av körvanor och årliga inspektioner av körkunskaper så tror jag det blir svårt att göra det rättvist.

Om du drev försäkringsbolag hur hade du velat vikta premierna för sporthojsåkare?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024