NEJ. Det stämmer tyvärr inte.
Åkte till KNIX-kurs idag. När jag kom dit möttes jag av beskedet att Svedea i förra veckan ändrade reglerna. Deras försäkringstagare får bara köra lugn grupp. Ingenting annat. Imorgon byter jag bolag.
ANUS!
Hejsan
Det var tråkigt att höra att du nekats körning då våran försäkring mycket riktigt gäller för alla SMC’s grundkurser, oavsett hastighetsgrupp. SMC's Knix-körningar räknas som grundkurs.
Det är endast SMC’s avancerade kurser på storbana där vår försäkring har en restriktion så att den inte gäller för de högre hastighetsgrupperna.
Vi har hört från åtminstone en kund till som tyvärr felaktigt nekades körning på Gröndal nu i helgen och det är ju riktigt trist för er som drabbats då det alltså var helt ok för er att köra med vår försäkring där. Därför har vi nu även kontakta SMC centralt så att de kan gå ut med förtydligande information till sina instruktörer.
Men det är alltså som man här i tråden konstaterat inga restriktioner hos oss för körning på SMC’s grundkurser! Så här ser det ut gällande bankörningar om man har en Svedea-försäkring, texten är saxad direkt från vår hemsida;
http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/
"Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.
Försäkringen gäller för följande utbildningar:
• avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
• kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
• Carlbarks Safety School
• Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
• Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
• Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 28:e maj Arlanda Test Track 1
• Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 8:e september Gelleråsen
Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.
Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte"
Jag tänkte även försöka att klistra in en bra och tydlig uppställning som SMC har gällande försäkringsinformation för de flesta bolag gällande SMC's utbildningar under 2014. Det blev dock inte så snyggt och tydligt när jag klistrade in det här... Så jag kör en länk istället, gå gärna in där och kika hur det ser ut med just din försäkring och SMC's körningar;
http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/
Som sagt, otroligt tråkigt att höra att du missade en körning helt felaktigt... Vi hoppas, och tror, nu att SMC centralt säkerställer att instruktörerna på plats känner till detta väl så inga fler ska behöva drabbas i onödan!
Ha det gott och kör säkert nu allesammans!
Mvh
Björn Linde - Svedea