Svemo granskas av konkurrensverket!

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Detta ämne har tidigare varit upp för diskussion här på SH. Det har varit tyst om denna händelse ett tag, men nu har det tydligen börjat hända saker igen.

Det som ligger till grund för denna diskussion är den "lojalitetsregel" som SVEMO har. En regel som hindrat flera utövare, så väl elitförare som motionärer, att deltaga i olika arrangemang som försäkrats av t.ex. SMA (Svenska Motorsport Alliansen). http://www.svenskamotorsportalliansen.se/ .

Den "lojalitetsregel" som sätter käppar i hjulet för seriösa arrangörer av motorevent som använder andra tillståndsgivare än Svemo. Likaså sätter denna regel käppar i hjulet för de motorintresserade med svemo-licens som önskar vara med i andra event annat än de som sanktionerats av Svemo. Dvs. den regel försvårar/hindrar dig från att göra det du gillar...

3.1 Lojal åtlydnad av tävlingsreglementen
Medlem i klubb tillhörande SVEMO, av SVEMO Styrelse, dess kommittéer
och sektioner eller annan representation för SVEMO ska lojalt följa gällande
tävlingsreglementen och regler och får inte:
- Understödja någon person, klubb eller annan sammanslutning som bryter mot av SVEMO utfärdade regler och bestämmelser eller som på annat vis handlar i strid med dessa.
- Tillhöra, låna sitt namn till, eller ha någon funktion inom sådan klubb eller
organisation som avses i det föregående.
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykel och snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion.
Trialtävlingar sanktionerade av Motormännens Helnykterhetsförbund (MHF) är inte att betrakta som olicensierade även om tillstånd från SVEMO inte inhämtats. Varje befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra bestraffning



Text nedan är saxat från www.landracing.se som i sin tur har saxat från www.rejsa.se
----------------------------------------------------------------------

Nu går KKV (Konkurrensverket)vidare mot Svemo och SBF!

Vi tror på fri konkurrens på lika villkor och friheten att arrangera motortävlingar som utvecklar sporten på ett säkert och roligt vis.

Anledningen till att situationen ser ut som den gör är att tex Svemo inte släpper in oss i förbundet. De vägrar se utveckling av motorsport som en tillgång utan istället som ett problem, så nu får Per Westling, GS på Svemo, hitta en annan strategi än att hota förare som deltar i Landracing framöver.


Saxat från Rejsa.se:

Idag har det gått framåt lite......

Hade Konkurrensverkets representant på besök hemma och gick igenom ärendet i detaljfrågor och fick även reda på lite saker.

Bland annat så har det varit ett liknande ärende i Finland, där finska AKK har blivit tvingade att ändra sina regler så att det numera inte står NÅGONTING om att det är förbjudet att delta i andra förbunds och arrangörers evenemang, och det har SBFs representant blivit meddelade. Och även hållt väldigt tyst om i en vidare krets

Sen den vidare gången kommer löpa vidare med förberedelse-arbeten och en hel del människor kommer bli kontaktade för "förhör" av KKV, både tävlande, arrangörer och förbundsmänniskor.

Sen kommer både Svemo och SBF bli kontaktade av KKV, där dom får möjlighet att ändra sina regler OCH officiellt meddela ALLA sina medlemmar om att det numera är tillåtet att delta i bland annat även SMA's tillståndsgivna evenemang, och om dom inte gör en sådan uppgörelse som jag och KKV kan acceptera så kommer dom bli dragna inför Stockholms Tingsrätt med krav på böter av KKV.

Förresten, även SVEMO kommer bli indragna i den här stämningen officiellt nu. Det beslutet är redan taget.

Men om det är någon som blivit kontaktad med hot eller andra förespeglingar av SBF eller SVEMO folk, oavsett om det är från centralt håll eller distrikts eller utskotts-håll........ så tipsa mig gärna, för KKV vill gärna ha muntliga berättelser från vittnen och om vi får ihop tillräckligt många sådana så gäller det lika bra som bevisföring mot SBF och SVEMO som skriftliga bevis i det här ärendet...... så TIPSA mig på mail fredrik@slc.se om ni vet något.

En glad fredrik från dagens möte....

-----------------------------------------------------------------------
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
:klappar

Det är tur det finns folk som står på sig på enad front. Fascism hör inte hemma i motorsport.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag har inte hängt med i diskussionen tidigare, vad är det som ligger till bakgrund?
Är det någon som vill arrangera tävling men inte får för Svemo ?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Jag har inte hängt med i diskussionen tidigare, vad är det som ligger till bakgrund?
Är det någon som vill arrangera tävling men inte får för Svemo ?

Arrangera får dom göra. Däremot vill inte SVEMO att någon med licens utfärdad av SVEMO deltar i någon tävling som inte SVEMO sanktionerat.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Har läst igenom den gamla tråden som länkades till nyss.

Och jag ska ärligt säga att jag inte hade en aning om hur det fungerade.
Kan dock säga att om någon frågat mig, så skulle jag inte i det minsta kunna tro att det funkade som det gjorde, och att jag skulle bli av med min licens om jag körde en tävling med min motrcykel, och den tävlingen inte vara "svemo godkänd".

Vi har en tråd här på formumet där vi nu pratar om att skapa isdäck till våra RR hojjar. Om vi alltså skulle arrangera en tävling med dom däcken, och inte har "svemo godkänande". Eftersom svemo inte har några regler mm för roadracing på isen, och i stället anlitar ett förbund som är vana vid den typen av tävlingar, så skulle vi alltså bli av med våra licenser om vi deltar i tävlingen. Det är ju fan helt sjukt.

Det borde fungera så här.. Min svemo licens ger mig tillträde till att deltaga i Svemo godkända tävlingar. Vill jag deltaga i en tävling som arrangeras genom ett annat förbund, så får jag snällt sätta mig på deras licenskurs och ta den licensen också. Och kan då tävla i tävlingar från båda förbunden.

Bra jobbat från er sida med konkuransverket :tummenupp, "om jag nu har förstått saken rätt".
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Tävlar med vattenskoter och där har jag för mig att SVERA (Svenska Racerbåtsförbundet) kan dra in licensen om man kör ett race som inte är SVERA-sanktionerat.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanon, kan nog behöva bytas ut lite dökött inom SVEMO.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Har läst igenom den gamla tråden som länkades till nyss.


Vi har en tråd här på formumet där vi nu pratar om att skapa isdäck till våra RR hojjar. Om vi alltså skulle arrangera en tävling med dom däcken, och inte har "svemo godkänande". Eftersom svemo inte har några regler mm för roadracing på isen, och i stället anlitar ett förbund som är vana vid den typen av tävlingar, så skulle vi alltså bli av med våra licenser om vi deltar i tävlingen. Det är ju fan helt sjukt.


Bra jobbat från er sida med konkuransverket :tummenupp, "om jag nu har förstått saken rätt".

Helt korrekt uppfattat. Arrangerar du eller på annat sätt medverkar i en rr-tävling på is som är försäkrad av t.ex SMA och Svemo inte har sanktionerat den tävlingen så riskerar du att bli bestraffad av Svemo.
Påpekas bör att det i flera fall med Landracing.se´s event inte har handlat om säkerhetsrisker. Svemo har stelt bara pekat på sin "Lojalitetsregel".

Det är synd eftersom det påverkar utvecklingen inom motorsporten samt påverkar en förares valfrihet att göra det den vill. Jag kastar ingens kugga över Svemo generellt utan ogillar just denna regel som skrämmer förare att göra vad de älskar. Att köra hoj eller bil i valfri säker tävling eller säkert arrangemang.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Fick höra liknande när jag skulle köra ett race i staterna -07. Körde man ett race där med deras licens fick man inte ut/eller blev av med sin svenska licens.. Ända undantaget var om du körde en FIM ansluten tävling, för då kan man köra med svemolicensen. Sinnessjukt helt enkelt.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Fick höra liknande när jag skulle köra ett race i staterna -07. Körde man ett race där med deras licens fick man inte ut/eller blev av med sin svenska licens.. Ända undantaget var om du körde en FIM ansluten tävling, för då kan man köra med svemolicensen. Sinnessjukt helt enkelt.

Sorgligt.
Det främjar inte fri konkurrens.
Det främjar inte utvecklingen av motorsporten/motorevent i sverige som arrangeras av seriösa arrangörer (stora som små) då olika förare "hota/varnas" för att deltaga i diverse jävligt roliga och annorlunda arrangemang.
Det främjar inte förares valfrihet. Det oavsett om du är motionär- eller elitförare och vill testa en motorsportgren som inte finns under Svemos vingar och som de inte har att göra med över huvudtaget. Det skapar onödig irritation och onödiga onda ögon mot Svemo.

Idag är det förresten Dirttrack-tävling i Eskilstuna.:tummenupp. "Landracing" är i farten igen:) Där ställer en GP-förare från speedwayen upp... Uuups...
http://ekuriren.se/sport/1.540502
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fick höra liknande när jag skulle köra ett race i staterna -07. Körde man ett race där med deras licens fick man inte ut/eller blev av med sin svenska licens.. Ända undantaget var om du körde en FIM ansluten tävling, för då kan man köra med svemolicensen. Sinnessjukt helt enkelt.
Damn,
jag kanske var lite blåögd när jag trodde att de bara gick på folk som rejsade under annan flagg i Sverige.
:skrämd

Hur kan man vara illojal eller på något sätt konkurerera med Svemo ifall man ställer upp i ett race utomlands..?
Nä, KKV har nog lite saker att reda ut här.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Konkurrens

Det är inte konkurrens mot Svemo utan resonemanget är att:

Är du med i en idrottsförening eller klubb så tävlar du för den klubben och representerar den klubben och inget annat.

Det vill säga att du är illojal mot din klubb genom att du inte tävlar för din förening som genom sitt medlemskap med SVEMO, förbinder sig att bara tävla för sanktionerade tävlingar av just SVEMO.

Alltså :Du är illojal mot din klubb och kan därför uteslutas av den orsaken.
:arsele
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det är inte konkurrens mot Svemo utan resonemanget är att:

Är du med i en idrottsförening eller klubb så tävlar du för den klubben och representerar den klubben och inget annat.

Det vill säga att du är illojal mot din klubb genom att du inte tävlar för din förening som genom sitt medlemskap med SVEMO, förbinder sig att bara tävla för sanktionerade tävlingar av just SVEMO.

Alltså :Du är illojal mot din klubb och kan därför uteslutas av den orsaken.
:arsele

Det är just den regeln/förbindelsen som anses vara ett konkurrenshinder med tanke på Svemos storlek och antal utövare som de "låser" till sig. Som förare har du två val. Gör det du gillar och riskera att bli bestraffad eller låt bli att testa nya tävlingsformer/utveckla sporten.

Knasigt... Men jag förstår Svemos sätt att tänka, men jag håller inte med dem.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top