Svemos regler inför 2006?

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Nu håller svemo på att utforma reglerna för SB,SGB,PSB ochSPSB inför 2006.
Det senaste mötet dom hade var på mantorp i helgen.
Vi har startat en diskution med pedda på svemos egna
dragracing forum.
Eftersom vi inte har kört i PSB eller SPSB vore det
bra om några som kört där gick in på deras forum och säger vad ni tycker om deras senaste förslag.......
1. Turbo förbud i PSB
2. Obligatoriskt med wheelie bars på hojar som går snabbare än 8.50.

Dom ska ha nästa möte på tullinge så skynda på.....


MVH: Mattias SGB 3 och Mats SGB 7
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Turbo förbud! Kul när man just byggt en ny PSB Bonneville... Vad ska alla turbo PSB köra sen då? (vet att jag borde skriva detta på SVEMO forumet)
 

hulth

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Kolbäck
Hoj
suzuki 750 gsxr
:kocko Trodde det bara var kärringar och BILAR som körde med fyra hjul. :hihi
mrblue9r skrev:
Nu håller svemo på att utforma reglerna för SB,SGB,PSB ochSPSB inför 2006.
Det senaste mötet dom hade var på mantorp i helgen.
Vi har startat en diskution med pedda på svemos egna
dragracing forum.
Eftersom vi inte har kört i PSB eller SPSB vore det
bra om några som kört där gick in på deras forum och säger vad ni tycker om deras senaste förslag.......
1. Turbo förbud i PSB
2. Obligatoriskt med wheelie bars på hojar som går snabbare än 8.50.

Dom ska ha nästa möte på tullinge så skynda på.....


MVH: Mattias SGB 3 och Mats SGB 7
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jojje1963 skrev:
Turbo förbud! Kul när man just byggt en ny PSB Bonneville... Vad ska alla turbo PSB köra sen då? (vet att jag borde skriva detta på SVEMO forumet)

Personangrepp från SVEMOS officiella talesmän på SVEMOS officella forum slipper du iaf här.

"Oj, vi har lite fler incidenter och olyckor än tidigare - det måste vi göra något åt.". Ungefär som att inom MX/Enduro diskutera om att ta bort hoppen och träden i skogen. Klart det blir olyckor när folk experimenterar. Problemet är varken fart eller hästkrafter utan det att folk har börjat experimentera med startförfarandet och överlåter åt mekaniken (och därmed slumpen) att sköta kopplingshandtaget. Där råder självsanering anser jag (huvet dumt får kroppen lida) och nuvarande regler tillåter faktiskt SVEMO att hindra farliga ekipage från att starta.
 

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
Så.........inte Nos o inte turbo o snart väl begränsning på sugmotorer åxå........o om inte så bara börja att bygga en riktig sugis då :tummenupp

Eller behålla turbon o fortsätta köra hmmm Super Gas Bike :)

För hur roligt låter det att plocka på ett par stödhjul?????????

en stycket turbohoj + ett par wheeliebars o vips har du en funnybike :huvet

Men som ni ser på forumen så verkar inte gossarna i PSB bry sig utan verkar vara utomstående som jobbar för o inte behöva köra med stödhjul......

men 1000R tror ett par extra hjul på din gör att dina grodskutt skulle minska :tungan
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
andersbrink skrev:
Personangrepp från SVEMOS officiella talesmän på SVEMOS officella forum slipper du iaf här.

"Oj, vi har lite fler incidenter och olyckor än tidigare - det måste vi göra något åt.". Ungefär som att inom MX/Enduro diskutera om att ta bort hoppen och träden i skogen. Klart det blir olyckor när folk experimenterar. Problemet är varken fart eller hästkrafter utan det att folk har börjat experimentera med startförfarandet och överlåter åt mekaniken (och därmed slumpen) att sköta kopplingshandtaget. Där råder självsanering anser jag (huvet dumt får kroppen lida) och nuvarande regler tillåter faktiskt SVEMO att hindra farliga ekipage från att starta.

Jo jag såg svaren på SVEMO, tänker försöka hålla mej i från det forumet, känns som om dom ändå inte bryr sig ett dugg på vad vi säjer, som om det var dom emot oss.....

Supergas hojar i PSB och PSB hojar i supergas.. vad hjälpte det nu då? Visst var det en HD sugis som slog runt med? Förbjud dom!!!! Förmodligen kostar olyckor med stödhjuls hojar mer än dom utan per år.
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Svemo..svemo..svemo..
Det verkar som att svemo inte vill hålla på med dragracing överhuvetaget... :gnissla :gnissla
Jag kan hålla med om att olyckorna har ökat i år... men vad tror dom vi håller på med...minigolf eller ??
Jag känner till ett 40 tal dragrace åkare var av 2st har varit med om olyckor..
Jag känner till 10 RR förare, var av ALLA av dessa har varit i backen minst en gång i år,,, den värsta har varit i backen 6 gånger!!!?? Vad ska svemo göra åt det??? Förbjuda kurvor?? :D :D
 

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Trampcykel
Ja man kan ju börja fundera lite vad svemo pysslar med eller kan det vara så att det sitter fel folk på fel plats på svemo i dragracingsektionen o rätt folk på rätt plats på i roadracingsektionen :confused: osv men jag har ju haft fel förut....

Suspekt åxå att svemo inte är konsekventa när det gäller sina regler utan vi slår tärning vilka klasser som ska få köra lustgas nämen det blev FunnyBike som får köra NOS o INGA andra
Tror det kommer bli likadant med turbons vara o icke vara tror Svemo måste slå sig för bröstet minst engång per år för att visa att man gör något
ALLTSÅ FÖRSTÖR FÖR DE TÄVLANDE :huvet
vilket jag tycker är fel då jag trodde i min enfald att de jobbade FÖR oss o inte MOT oss men tydligen så är det så ............ TRÅKIGT!!!!!!!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Suck dessa regler

Man kan ju fråga sig om dessa herrar har provkört gathojar med weeliebars

Troligen inte . Jag har då under alla mina gatrejsar år och diverse inhopp på stippen där man alltid hamnar i fel klass men skit desamma jag kör mina grejer för min egen skull å min motor å turboutveckling

Hursom så har jag då testat de mesta från gatmoppe till ren räser med fetslicks å stödhjul ( vilket jag gillar skarpt)

Jag har då även kört gathoj med weeliebars i olika former ,rätt spännande med hjulspinn å framhjulet hängande 10 cm ovanför marken i 260 blås

Kort sagt det går INTE att köra fjädrat å stödhjul
och att köra med hjulen högt ställda som nån kille tyckte skulle i de närmaste liknas med MORDFÖRSÖK på samtliga som försökte sig på detta absurda förslag Tro mig jag har provat de mesta i denna väg

Därimot med stödhjul å stumt i bak så funkar det att åka mentiderna skulle bli rejält mycke sämre då det är just fjädring mm som har gjort att utvecklingen gått framåt

Att sätta regeln om snabbare än 8.50 skulle automatiskt inebära att man sätter ett breakout på 8.50 helt enkelt därför att med stödhjul å stumstag
så skulle tiderna försämras , alltså väljer man att köra utan och att inte köra så fort som 8.50


Min syn på saken


Peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersson turbo skrev:
Att sätta regeln om snabbare än 8.50 skulle automatiskt inebära att man sätter ett breakout på 8.50 helt enkelt därför att med stödhjul å stumstag så skulle tiderna försämras , alltså väljer man att köra utan och att inte köra så fort som 8.50

Det kommer att bli som Competition 8.90 klassen för bilar. Pro-träd och 8.90 som breakout. Det skulle innebära att alla startar snålt och kör 8.70-tider i början av kvalet och smyger sig nedåt 8.55 i ET när det börjar bli dags för elimineringar. De flesta Competition-bilar klarar av att köra 8.50 vilken dag som helst.
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
andersson turbo skrev:
Suck dessa regler

Därimot med stödhjul å stumt i bak så funkar det att åka mentiderna skulle bli rejält mycke sämre då det är just fjädring mm som har gjort att utvecklingen gått framåt

Peter


Så du menar att pro-stock hojarna skulle köra bra mycket snabbare med fjädrat chassi istället för stumt som idag?
Såå gropiga är väl inte banorna? :3freak
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
gixxern skrev:
Så du menar att pro-stock hojarna skulle köra bra mycket snabbare med fjädrat chassi istället för stumt som idag?
Såå gropiga är väl inte banorna? :3freak



Hmm har väl för mig att prostockarna inte kör med standard gatdäck va
inte heller med standard hjulbas
 

Mr Race

SDC Champ 03-04-05-06
Gick med
12 Oct 2003
Ort
ÅLAND
Hoj
Suzuki GSX-R 1435cc
En liten fråga...var är alla super gas hojarna som var intresserade till att åka psb...ni kan ju komma till tullinge den 12-14 aug och åka lite tycker jag!!
Och det här med reglerna tills nästa år....ja vad säger man..hur vi en vrider och vänder på oss så har vi ändå arsulet bak..det är svårt att göra något..men något kommer svemo att göra det är säkert..!! kanske förbjuda MT däcken...då skulle turbo hojarna måsta skruva ner effekten och sen förbjuda lockupen...att man får endast åka med en orginal koppling med hårdare fjädrar och inte ha några hydraliska strypventiler och sådant!! inte vet jag men det är bara min ide...!!!

MVH. PSB#1 8.57 264km/h
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fredrik, logga in på http://www.svemo.se/ och skriv nedanstående även i deras PSB-forumet. Iofs läser Pedda även här på Sporthoj...

Kopplingen blir svår att kontrollera. Den hydraliska slangen för kopplingen (och kopplingskolven innanför drevet) kan innehålla mycket annat än bara vanlig bromsvätska, t.ex. en massa mekanik.

Mr Race skrev:
En liten fråga...var är alla super gas hojarna som var intresserade till att åka psb...ni kan ju komma till tullinge den 12-14 aug och åka lite tycker jag!!
Och det här med reglerna tills nästa år....ja vad säger man..hur vi en vrider och vänder på oss så har vi ändå arsulet bak..det är svårt att göra något..men något kommer svemo att göra det är säkert..!! kanske förbjuda MT däcken...då skulle turbo hojarna måsta skruva ner effekten och sen förbjuda lockupen...att man får endast åka med en orginal koppling med hårdare fjädrar och inte ha några hydraliska strypventiler och sådant!! inte vet jag men det är bara min ide...!!!

MVH. PSB#1 8.57 264km/h
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top