Den stora frågan är väl om vi vill ha alla skaderverkningar av fri alkoholförsäljning. Har som kanske bekant bott 3 år i ungern och levt med "specialpris om du köper en hel back 12x75 vodka" samt i princip gratis alkohol dygnet runt och jag är idag betydligt mer övertygad om att alkoholmonopolet är nödvändigt än när jag flyttade ned.
Det är framförallt suparkulturen som avgör, inte tillgängligheten
Samtidigt finns det ju länder utan nämnvärda fylleriproblem, trots liberala alkohollagar. Jag bodde en tid i Frankrike och där var den enda fyllerister jag såg var:
1. Min polare
2. Jag själv
3. Engelsmän
4. Lokala alkisar
Det är framförallt suparkulturen som avgör, inte tillgängligheten
vi MÅSTE ha monopol. Alla vet att det är en kassako, thats it!
Snicksnack. Det finns spritbutiker utomlands (Självklart USA) men även i b.la: Danmark, Mexico, tyskland, Argentina osv. som har otroliga sortiment att tillgå. Dessutom så har de otroliga sortiment, i butik, vilket man knappast kan beskylla systembolaget för.
Nedan en bild från ett Spec's Liquorstore i Texas.
Bilden är tagen framför ena sidan av gången där de förvarar sina Californiska viner.
Det är bara att inse att "Svensken" inte är smart nog att inte dricka ihjäl sig om det inte var reglerat alls.
Svensken™ - Av Socialdemokratin för Socialdemokratin
Orkade inte läsa mer än första inlägget,
men vill bara inflika en fullständig sanning:
Jag är 20 år gammal och får frågan om leg, säkert dubbelt så ofta på ICA som på bolaget.
Helt sant!
Så det där om att kolla leg...
Så det där om att kolla leg...
Konstigt att en butik i USA har ett stort sortiment av Californiska viner?
Det är som att gå in i en lokal handelsbod i Ludvika och bli förvånad för att de har Dalahästar
Det där stämmer nog jävligt bra däremot. Och även om "vi" inte skulle supa ihjäl oss så har vi ju en historisk tendens att ställa till trubbel på fyllan.
Det skulle nog inte dröja innan svensken gick ut och slog ihjäl varann bakom furstukvisten om spriten släpptes helt fri. Och nej nu menar jag inte Günther Von Deer Arselstjierna på Övfre övfre utan Birger i Molkom.
Jag satt här nyss och trodde mig ha några san miguel kvar i kylen från igår...kilar dit *tomt*...
Nu skulle jag vilja ta en promenad till statoil och köpa några, men jag vill inte ha folköl. Möjligtvis för att spetsa till lite -nej jag måste inte bli full, men det är gott att smutta på. Förstår inte ens folkölens syfte?
Nåja.. Vad är problemet med svensk alkoholpolitik?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|