Svensk alkoholpolitik - vad är problemet?

Gabor

Guest
Boris, skriver lätt under på det....fri alkoholpolitik...snacka om att be om all världens problem.

vanlig syn en vardag mitt på dagen....

Bifogat

• phpzdkhbt_thumb.jpg
    phpzdkhbt_thumb.jpg
    5.6 KB · Visningar: 255

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Den stora frågan är väl om vi vill ha alla skaderverkningar av fri alkoholförsäljning. Har som kanske bekant bott 3 år i ungern och levt med "specialpris om du köper en hel back 12x75 vodka" samt i princip gratis alkohol dygnet runt och jag är idag betydligt mer övertygad om att alkoholmonopolet är nödvändigt än när jag flyttade ned.

Samtidigt finns det ju länder utan nämnvärda fylleriproblem, trots liberala alkohollagar. Jag bodde en tid i Frankrike och där var den enda fyllerister jag såg var:
1. Min polare
2. Jag själv
3. Engelsmän
4. Lokala alkisar

Det är framförallt suparkulturen som avgör, inte tillgängligheten

Gabor

Guest

Sätt ett = tecken mella de orden...hur tror du att sverige skulle se ut efter en månad, ett halvår...våldsbrottstatistiken vågar man ju inte ens läsa om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle inte vilja ha alkoholen på småbutiker.
Kan dom förhelvete inte ens sköta folkölsförsäljningen utan att det hänger klasar med fjortisar utanför körandes moppe och drikandes öl så ska dom fan inte ha förtroendet att sälja starkare varor heller.
Det är illa nog som det är.

(Ja, jag är gammal nog att inse att det är ett problem, men ung nog att minnas hur det var att vara 15)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Samtidigt finns det ju länder utan nämnvärda fylleriproblem, trots liberala alkohollagar. Jag bodde en tid i Frankrike och där var den enda fyllerister jag såg var:
1. Min polare
2. Jag själv
3. Engelsmän
4. Lokala alkisar

Fast å andra sidan kan man inte säga att fransoserna inte har folkhälsoproblem orsakade av alkohol. Stupfulla människor på gatan må vara relativt ovanligt men leverproblem och rattfylleri där ligger de i spetsen.....

Sen är väl den svenska suparkulturen om någon ytterst tveksam. Sup tills du stupar eller plånboken blir tom. Har man sett svenskar på Bordershopen som tror de nått himmelriket när de får tillgång till billig sprit i mängder så ligger det nära att förespråka monopolet....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ähh, jag tror att det skulle vara nyhetens behag som gällde en stund, sen blir det bättre. Att en del kommer supa mer är oundvikligt men vad spelar det för roll? Självrensning är vanlig förekommande i flera olika fall.
Ett monopol av denna sort är oförsvarbart, speciellt när det tjocka äckliga tanten Anitra kommer med dåliga bortförklaringar om varför vi MÅSTE ha monopol. Alla vet att det är en kassako, thats it!

Gabor

Guest
vi MÅSTE ha monopol. Alla vet att det är en kassako, thats it!

japp, för alla intäkter går till vård av alkoholskador samt omkostnader kring alkoholens lämningar och spår. typ vård av våldsbrott, kriminalitet av olika slag, trafikolyckor, mm....tror knappt det går jämt ut om man allvarligt börjar räkna på det.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
[endast läst första inlägget]

När läste "ansvarsfull alkoholhantering" i skolan så lurade vår lärare i oss att anledning till att systemet finns är att vi Svenskar är sämst på att hantera sprit.

Super helt enkelt för mycket, brott ökar, osv..

Det var vad han sa iaf.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Orkade inte läsa mer än första inlägget,
men vill bara inflika en fullständig sanning:

Jag är 20 år gammal och får frågan om leg, säkert dubbelt så ofta på ICA som på bolaget.

Helt sant!

Så det där om att kolla leg...

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tycker inte det finns nån anledning att släppa på monopolet, om man nu inte är en sån som går efter principer och skiter i konsekvenserna - "Kommuniststaten ska inte tjäna pengar bla bla".

Det finns nog inget lagligt i samhället som orsakar så mycket problem och brottslighet som alkohol, så egentligen ska vi nog vara glada (eller kanske inte?) att vi får fortsätta konsumera det överhuvudtaget.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Snicksnack. Det finns spritbutiker utomlands (Självklart USA) men även i b.la: Danmark, Mexico, tyskland, Argentina osv. som har otroliga sortiment att tillgå. Dessutom så har de otroliga sortiment, i butik, vilket man knappast kan beskylla systembolaget för.

Nedan en bild från ett Spec's Liquorstore i Texas.

Bilden är tagen framför ena sidan av gången där de förvarar sina Californiska viner.

Konstigt att en butik i USA har ett stort sortiment av Californiska viner? :D
Det är som att gå in i en lokal handelsbod i Ludvika och bli förvånad för att de har Dalahästar :näsblod

Det är bara att inse att "Svensken" inte är smart nog att inte dricka ihjäl sig om det inte var reglerat alls.

Svensken™ - Av Socialdemokratin för Socialdemokratin

Det där stämmer nog jävligt bra däremot. Och även om "vi" inte skulle supa ihjäl oss så har vi ju en historisk tendens att ställa till trubbel på fyllan.
Det skulle nog inte dröja innan svensken gick ut och slog ihjäl varann bakom furstukvisten om spriten släpptes helt fri. Och nej nu menar jag inte Günther Von Deer Arselstjierna på Övfre övfre utan Birger i Molkom. :fakta

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
...
Personligen vet jag inte om jag skulle vilja ha försäljning på andra ställen än Systembolaget, tror inte att det skulle va den bästa idén. Men bättre öppettider skulle ju inte skada något nämnvärt. När systemet stänger två på en lördag blir man ju förbannad!:mad:

Staten vill bara göra folket mer stressat och välplanerat. Spontaniteten ska i största möjliga mån utrotas. Om du nu tvunget ska ut och supa på lördagen så ska du planera det i god tid. Bäst är att handla på fredagen för annars måste du sätta klockan och kan inte sova till halv tre på lördan som du vill! :arsele c

Orkade inte läsa mer än första inlägget,
men vill bara inflika en fullständig sanning:

Jag är 20 år gammal och får frågan om leg, säkert dubbelt så ofta på ICA som på bolaget.

Helt sant!

Legkollen är så sjukt olika och för det mesta inget vidare. Det mesta beror nog på utseendet. Sen när man blir välkänd så kan orkar de ju inte kolla jämt. :gnissla

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jag har alltid visat leg på bolaget sen jag fick handla där, däremot har jag aldrig visat leg på krogen - sen jag var 16 - och aldrig blivit tillfrågad. Bolaget i Lund och på Center Syd har alltid vart stenhårda på leg när jag varit där medan t.ex. i Landskrona så visar man lite mer på eget bevåg.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vill minnas att jag läst att nykterhetsrörelsen är mycket stark i riksdagen, oavsett partitillhörighet. Att rucka den maktbalansen kan nog bli ett livsverk för någon i sinom tid.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Konstigt att en butik i USA har ett stort sortiment av Californiska viner? :D
Det är som att gå in i en lokal handelsbod i Ludvika och bli förvånad för att de har Dalahästar :näsblod

Mja mja.. Jag kan ju försöka hitta en bild på Brandy Avenue, Whiskey Lane eller Cognac Park istället om du vill :)

Edit: Hittade en annan blid på EN del av vinhyllorna.
villa_wine.jpg

Det där stämmer nog jävligt bra däremot. Och även om "vi" inte skulle supa ihjäl oss så har vi ju en historisk tendens att ställa till trubbel på fyllan.
Det skulle nog inte dröja innan svensken gick ut och slog ihjäl varann bakom furstukvisten om spriten släpptes helt fri. Och nej nu menar jag inte Günther Von Deer Arselstjierna på Övfre övfre utan Birger i Molkom. :fakta

Precis. :fakta

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
är inte gammal nog att få köpa på systemet men lägger in ett ord här iallafall.

Är det så svårt att köpa ett extra 6-pack då man far förbi systemet?

och om sverige skulle avskaffa systemet skulle dom där välutfyllda butikerna troligtvis bara finnas i större städer (Stockholm, Malmö och Göteborg) annars får man välja mellan 2 starköl på en mack.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:brännahemma

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Någonstans i mitt minne finns det en siffra, 32%, tror jag närmare bestämt att det var (reserverar mig för eventuella kraftiga fel), som jag snappade upp häromdagen. 32% är nämligen den del av all alkohol som vi svenskar köper på systembolaget. Resten är smuggelsprit/hb och egen laglig privatimport.

Med längre öppetider så ökar spontansupningen och jag har ingen större lust att lägga mina skattepengar på vård till missbrukare så för min del så får dom gärna lägga pengarna på smugglarna och förminska den handeln istället för att subventionera sjukvården för missbrukare.

Kolla hur det har sett ut dom senaste 100 åren i Sverige. Vet själv hur det ser ut i min umgängeskrets. Det ska supas till höger och vänster, festas måndag, onsdag och gärna hela helgen också. Kanske därför jag har slutat umgåtts med många också, varför måste man dricka öl lr ta en grogg bara för att umgås?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag satt här nyss och trodde mig ha några san miguel kvar i kylen från igår...kilar dit *tomt*...

Nu skulle jag vilja ta en promenad till statoil och köpa några, men jag vill inte ha folköl. Möjligtvis för att spetsa till lite -nej jag måste inte bli full, men det är gott att smutta på. Förstår inte ens folkölens syfte?

Nåja.. Vad är problemet med svensk alkoholpolitik?

Vad är problemet med att köpa hem en låda så att man har öl hemma så det räcker hela helgen då?

Brukar du ofta när du har skitit upptäcka att toalettpapperet är slut?
Nä, det går att köpa hem och lagerhålla så att man inte är utan om man skulle få för sig att skita en lördagskväll.

Problemet med öl/sprit är att folk köper hem, sen går dom och skåpsuper så att dom plötsligt upptäcker att dom är utan en lördagkväll då dom skulle vilja ha en.

Nu är det ju så att måste man skita så måste man, dom där ölen på lördagskväll kan man vara utan.

Om vi skulle ha öl och vin på hyllorna på mataffärerna så skulle vi se en kraftig ökning av sporthojs mest avskydda människotyp.
Ensamstående glennrökande vinpimplande småbarnsmammor i hyresrätt...
Det skulle ständigt stå en BIB i städskrubben och droppa...

Systembolaget ska vara kvar, deras öppettider kan vi diskutera, men vi hinner till MC butiker som har vanliga butikstider, så varför skulle vi inte hinna till bolaget?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC