Snittvärdet ja Håkan. Men var det inte så att du faktiskt hade några resultat över 95db? Och i praktiken, om det varit tävling, kunnat bli diskad? Har du fått dina papper från sista passet?
/Macke
Nope, har inte fått mer än från första pappret och om jag läser reglerna som fan läser bibeln så är 95.9 OK..
pass1: 93.4, 94.7 och 95.5 är de värden jag fått än så länge
Det står ju MAX 95dB.. dvs 95 är OK, eller? är det då 94.9 som är OK eller 95.0? Svar väntas från SVEMO RR om hur man ska tolka regeln.
Jämförelse, om man får en budget på 95kr, då får du göra av med 95kr... och om uppdragstagaren är lite ful så säger man 95.99kr är OK eftersom inga decimaler är specade.
Vad man menar när man skriver MAX 95dB är en sak, hur jag som förare tolkar den till min fördel är nog förmodligen en annan
Och den 0.6 dB den va över från 1:a passet är nog när robban drar den till varvstoppet, dessa 600 förare
(så jag sänker mitt varvstopp från 13500 till 12000 som ändå är god marginal för effektkurvan så löser det sig)
Igår klarade jag alla passeringar utan att vara över gränsvärdet och igår körde jag hojen själv och varvtider var OK.
Nån lampa tändes aldrig men jag tittade inte efteråt vilket värde jag hade.
3.1.3 Ljuddämpning, alla klasser.
Tillåten ljudnivå fastställs ytterst enligt lokala miljöföreskrifter och Naturvårdsverkets
allmänna råd om buller från motorsport (NFS 2004:16). Svemos, FIM Europes och FIM:s
regler syftar till att begränsa omgivningspåverkan och klara myndighetskrav. Ljudnivå ska
hållas vid såväl fri träning, tidskval och tävling. Vid överskridande tas ekipage av banan och
ska vidta åtgärd innan ny körning får ske.
Ljudmätning sker enligt förbipasseringsmetod vilket innebär att ljudmätning sker på sådant
ställe att ljudet mäts 10 meter från där MC passerar under fullgasacceleration. Kravet är
enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).