...vår talman i Riksdagen berömde en av de kanske värsta diktaturerna någonsin i varma ordalag ...
Nuförtiden har vi ju kungen till sånt där.
...vår talman i Riksdagen berömde en av de kanske värsta diktaturerna någonsin i varma ordalag ...
Nuförtiden har vi ju kungen till sånt där.
Jepp, och han fick väl massvis med skit från sossehåll om jag inte missminner mig. Diktaturen var väl inte godkänd enligt socialdemokratiska principer.
din 'poäng' med att andra länder också minsann har gjort så, tänker jag inte ens kommentera. överhuvudtaget bryr jag mig inte om vad andra länder har gjort eller inte gjort.
det här handlar bara om sveriges historia som börjar stinka mer och mer. framförallt i modern tid, då vi samtidigt utger oss för att vara världens samvete m.m. m.m.
ang. din 'piska upp storm i vattenglas'---->om inte alltför många år har de människor som upplevt 2'a världskrigets fasor dött, kidsen idag vet inte så mycket om det kriget, möjligtvis har de sett 'saving private ryan' och tyckt att stridsscenerna var väldigt lama. men visst, det är ju så bekvämt att bara rulla över på andra sidan och låta någon annan sköta jobbet. idol går ju för tusan på tv.
...framförallt i modern tid, då vi samtidigt utger oss för att vara världens samvete m.m. m.m.
...
Kvinnor hade inte rösträtt i Sverige innan 1921, sitter du som man hemma och späker dig dagligen för att sona vår kollektiva skuld för detta också?
Ja vi har ju inte gjort något av det så det var inget enkelt val.
Vi har stöttat en mängd diktaturer ändra fram tills de föll av andra anledningar,
tja det är väl inget nytt att sverige var tysk-vänliga under krigsåren
din 'poäng' med att andra länder också minsann har gjort så, tänker jag inte ens kommentera. överhuvudtaget bryr jag mig inte om vad andra länder har gjort eller inte gjort.
det här handlar bara om sveriges historia som börjar stinka mer och mer. framförallt i modern tid, då vi samtidigt utger oss för att vara världens samvete m.m. m.m.
Det är det sannerligen, i alla fall för mig. En annan nyhet är hur man så kapitalt kan misstolka historien att man överhuvudtaget kan fälla en sådan kommentar. Om man nu inte sätter likhetstecken mellan eftergifter till tyskarna och tyskvänlighet, men då kommer man automatiskt till väldigt konstiga slutsatser, som att Norge, Danmark och Polen var tyskvänliga under kriget.
Nåja, visst fanns det tyskvänner i Sverige!
Herman Göring jobbade ju som postflygare i Sverige under mellankrigstiden, från att ha varit stridspilot och chef i Richthofeneskadern till bevingad brevbärare och tillbaka som chef för hela Luftwaffe...
Här i Sverige var han ju välommen hos dom flesta adelssläkter under mellankrigstiden, och många av dom var nog starkt tyskvänliga även under kriget sedan.
...kommer undan okritiserade för det.
Fick han inte skit från den mer konservativa falangen i det politiska spektrat? Var diktaturen godkänd enligt deras principer eller vad?
Jag vet inte hur ni har det i Haparanda men söder om Piteå så förekommer ganska frekvent kritik av Den Store Satan i väst, att ingen skulle kritiserat USA är ju rent nonsens. Dessutom har USA alltid haft en logik i sin politik, även om många tyckt illa om den.
Jorå, visst står det några palestinasjalstomtar på plattan och fördömmer USA, ungefär lika många som stof där och fördömde utrensningarna i Kambodja.
Mig veterligen skickade vi aldrig trupp til Kambodja, men det har vi gjort till Afghanistan.
Redogör gärna för logiken i att först föda upp Saddam/Talibanerna för att sedan föra krig mot dom?
Omsättningsökning i försvarsindustrin?
Du kan väl för fan inte kämföra några Kånken-fittor med Riksdagens Talman!?
Näe, jag jämför riksdagen då, som INTE skickade trupp för att hjälpa Pol Pott med rikstagen nu som skickar trupp att hjälpa till med utrensningen av Talibaner.
Kånken-gänget tog jag bara med för att belysa dom USA protester som finns i dag, och dom protester som då fanns mot Pol Pott.
Förövrigt tycker jag att han ska hålla sig till att sjunga opera!
mycket svammeltext
Är inte det inte jänkarna du pratar om nu?![]()
...Norge, Danmark och Polen var tyskvänliga under kriget.
...är det inte enklare att du håller med mig, än snärjer in dig själv, i ytterligare meningslösa 'argument'?
Nej, eftersom det du får ur dig är komplett fel.
:jagharrättduharfelochbordegefanitangentbordetsmiley
Varför har du satt apostrofer runt ordet argument? Det knappast argument jag lägger upp, utan redogörelser för vad jag anser i frågan. Om du nu tycker att det är meningslöst, varför skriver du då ett inlägg på ett diskussionsforum om du inte vill att folk ska svara på det.
Jag rekommenderar att du istället skriver dina funderingar på post-it lappar och fäster på kylskåpet istället. Saknar du den gamle balettdansörens fejja, kan du ju printa ut den och fästa även den på kylskåpet.
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X