Svenska "måsten".

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Jag har tänkt att försöka göra en del dagstripper och även lite längre turer denna säsong.
Jag kommer utgå ifrån Hälsingland/Ljusdal.

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av resmål och platser inom Sverige som är ett måste att se/uppleva/besöka.

Så var god ös på med förslag, berättelser och idéer angående "Svenska måsten".

Ha en bra dag, och låt oss hoppas på en tidig och fin vår :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Inlandsvägen med alla norska husvagnsekipage är väl ett måste? Irriterande om man har brådis, fantastiskt om man tar det lugnt och njuter av utsikten.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Höga kusten och framförallt då Norrfällsviken. Underbart att sprätta en öl där en varm sommarkväll. :)
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
finns många fina korkiga vägar här nere i småland bor själv jämte en av en mkt poulär mc väg där det alltid kommer sporthojar HD åkare m.m och kör glider förbi mkt härligt och sen är det rätt mkt lövskog oxå vilket är så fint
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Höga kusten, Österlen (!!), Silvervägen, Siljan runt/Tällberg, Kiruna - Riksgränsen, småvägarna i norra Bohuslän lite off season, småvägarna Helsingborg - Halmstad. Öland off season, Gotland off season. Småvägarna Norrtälje - Gävle.....

Och en hel del till. :tummenupp

//J
 

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Ett måste är att besöka oss på smtt utanför söderhamn på en fika, havet några meter bakom klubbhuset, havsbad på andra sidan vägen och "Burken" gör väääääääääärldens goaste kaffe!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
småvägarna Helsingborg - Halmstad.
//J

Hela Halland tycker jag bjuder på fantastisk körning. Så länge man håller sig någon mil in från kusten så är i princip alla vägar otroligt roliga, och dessutom är det väldigt vackert på de flesta ställena, kuperat landskap med omväxlande tät lövskog och öppnare landskap, plus ett gäng sjöar här och där.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kan verkligen rekommendera gotland! och när du är där så kan du passa på att testa på gotlandring :D
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
finns många fina korkiga vägar här nere i småland bor själv jämte en av en mkt poulär mc väg där det alltid kommer sporthojar HD åkare m.m och kör glider förbi mkt härligt och sen är det rätt mkt lövskog oxå vilket är så fint

Vilken väg är det du pratar om då?

Håller med tidigare talare om Halland och Skåne. Halland bjuder på riktigt bra körning och skåne på lite mindre och knixigare vägar som inbjuder till rejäla nerlägg. Dalsland är ett annat himmelrike för hojåkaren med oftast väldigt bra skick på de härligt slingrande vägarna!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att ligga i Tylösand och flukta en helg är ju jävligt trevligt!
Fast inte så mycket hojåking kanske...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inga särskilda destinationer kanske, men kuperade Dalsland och Norra Värmland bjuder på många fantastiska grusvägar i orörd natur!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag säger det igen.....

Österlen.

//J
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ett måste är att besöka oss på smtt utanför söderhamn på en fika, havet några meter bakom klubbhuset, havsbad på andra sidan vägen och "Burken" gör väääääääääärldens goaste kaffe!


När besöker man er bäst?
Det låter som en given dagstur, vem tackar nej till världens goaste kaffe? :D
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Flera har skrivit Dalsland. Missa inte då inte Brudfjällsvägen. En dryg mil bara, men den svänger som tusan. Se http://www.youtube.com/watch?v=Y4mBQmOzJac&feature=player_embedded
OBS, det är inte jag som kör! Hittade filmen på "tuben".

Eller kör sträckan mellan Nössemark och Ed. 354 kurvor på 3 mil!

Alltså, jag har inte räknat kurvorna... men det sägs att de är 354. En dalslänning jag talade med sade att "det är lika många kurvor som det finns dagar på året". Räcker det som konsumentupplysning? :)
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30

Den där vägen var helt fantastisk och det är kul att någon har filmat det också, tycker tuben är full med filmer på sporthojar som brassar satan på motorväg, där dem egentligen inte hör hemma. Så det är roligt att se något annorlunda för en gång skull. :tungan

Kan det ha varit en trippel som användes i filmen?
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Flera har skrivit Dalsland. Missa inte då inte Brudfjällsvägen. En dryg mil bara, men den svänger som tusan.

Eller kör sträckan mellan Nössemark och Ed. 354 kurvor på 3 mil!

Alltså, jag har inte räknat kurvorna... men det sägs att de är 354. En dalslänning jag talade med sade att "det är lika många kurvor som det finns dagar på året". Räcker det som konsumentupplysning? :)


Brudfjället är bra, men på nössemarksvägen är det dålig beläggning på många ställen. Annars är vägen mellan Nössemark och Halden en riktig höjdare. Är iofs bara halva vägen som är svensk då...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top