bullysmile
Killing time? time kills you!
För 1-2 timmar sen åkte det ett gäng militärer förbi mitt hus då jag bor en bit från Livgardet. Satan va kallt det såg ut men sugen vart man så hoj abstinensen ökade. Vad är det för hojar de kör?
Var det inte gamla JAWA maskiner dom hade tidigare ? har för mig det iallafall.
De har väl fått in KTM 400/450cc (ja något sånt, vet inte exakt) på vissa ställen iaf, vet inte om alla regementen fått dessa än. Det fanns 1 eller 2 såna när jag var i skövde för några år sedan iaf.
Edit: 400 verkar det vara.. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=108&equipment=204
Brukar väl dock vara grönmålade (de jag sett), plus lite extra lull-lull. Liten ruta, packväskor, handtagsvärmare etc.
De har väl fått in KTM 400/450cc (ja något sånt, vet inte exakt) på vissa ställen iaf, vet inte om alla regementen fått dessa än. Det fanns 1 eller 2 såna när jag var i skövde för några år sedan iaf.
Edit: 400 verkar det vara.. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=108&equipment=204
Brukar väl dock vara grönmålade (de jag sett), plus lite extra lull-lull. Liten ruta, packväskor, handtagsvärmare etc.
Jag trode ni snackade om det svenska försvarets hojar...
Dom kör med Ktm LC4 vet jag, tror det är 640cc.
Någon mer som var ordonnans?
Jag var trafiksoldat i Sollefteå 98-99, och vi hade också HVA258. 20hk å en liter milen Fast vi hade några hojar som var märkbart piggare än dom andra, enligt våra befäl så var det Spader Knekts gamla hojar som hade hamnat ute på förband igen.Jag var mc-ordonnans i Boden -96. Vi körde förstås Huskvarna 258, en riktig skithoj som dock var otroligt lättmekad vilket man uppskattade när det kvicksilvret kröp ner mot minus 30.
Ryktet sa att dom hade ca 50 hästar original men att några bassar körde ihjäl sig varefter dom ströp ner dom till 21,5 häst har jag för mig. Dom var urgamla redan på min tid, tror dom var från -81. Då var det snack om att försvaret skulle byta alla mot Husabergare. Ett av våra mc-befäl hade också nån testhoj från Husaberg. Tydligen blev det inget med det. Var väl i den vevan dom började skära ner ordentligt i försvaret.
Hur som helst var dom riktigt roliga att köra med skidor i snön förutom när det var snorkallt eller när renar och älgar sprang ut framför en när man låg och maxade längs nån enslig norrländsk landsväg. Maxfarten varierade något från exemplar till exemplar men min gjorde ca 115km/h. Någon lyckost hade fått en hoj som toppade 125 nån annan stackares gick bara i 105.
Det var i princip omöjligt att vurpa med dom, även när vi körde på crossbana med 30 cm snö. Måste säga att det egentligen inte fanns någon anledning för dom att gå så mycket bättre då man förmodligen hade lagt ner den betydligt oftare. Dom funkade rätt bra för vad dom var till för.
Någon mer som var ordonnans?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |