Svenska militärens hojar

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
För 1-2 timmar sen åkte det ett gäng militärer förbi mitt hus då jag bor en bit från Livgardet. Satan va kallt det såg ut:3freak men sugen vart man så hoj abstinensen ökade. Vad är det för hojar de kör?

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
vet inte hundra vad dom har nu, men jag tror dom har kvar Hva258a som jag körde i lumpen för 7-8 år sen.

20 hästars 2-taktare med automat och centrifugalkoppling

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tror inte de var 2-taktare då de lät som 4-takt när de puttrade förbi!

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
De har väl fått in KTM 400/450cc (ja något sånt, vet inte exakt) på vissa ställen iaf, vet inte om alla regementen fått dessa än. Det fanns 1 eller 2 såna när jag var i skövde för några år sedan iaf.

Edit: 400 verkar det vara.. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=108&equipment=204
Brukar väl dock vara grönmålade (de jag sett), plus lite extra lull-lull. Liten ruta, packväskor, handtagsvärmare etc.

Last edited:

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Stämmer att de e KTMmaskinerna som rullar på gardet. dom kom "nya" runt 2006.

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
Var det inte gamla JAWA maskiner dom hade tidigare ? har för mig det iallafall.

Dessa var väl ännu äldre än huskvarnorna som användes? När jag låg inne 2005-2006 användes huskvarnan (258) som Torpalasse pratade om. Det fanns en eller två KTM'er också, men dessa användes inte mer än vid uppkörningen vill jag minnas. Varför vet jag inte då jag inte var en av de som fick köra mc på min pluton. Dock så såg huskvarnan ganska rolig ut att köra på vintern, trots kylan :).

Bifogat

• IMG_0871.jpg
    IMG_0871.jpg
    65.7 KB · Visningar: 4,415

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
De har väl fått in KTM 400/450cc (ja något sånt, vet inte exakt) på vissa ställen iaf, vet inte om alla regementen fått dessa än. Det fanns 1 eller 2 såna när jag var i skövde för några år sedan iaf.

Edit: 400 verkar det vara.. http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=108&equipment=204
Brukar väl dock vara grönmålade (de jag sett), plus lite extra lull-lull. Liten ruta, packväskor, handtagsvärmare etc.

låter som en bra beskrivning av deras hojar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:rofl Jag trode ni snackade om det svenska försvarets hojar...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Var på öppethus på Försvarsmaktens Halmstadskolor härom året, där visades div. fordon upp. Vill minnas att där fanns en DIESEL MC! Tror att det var en KTM som testades av FM. Någon som vet mer om detta?

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
:rofl Jag trode ni snackade om det svenska försvarets hojar...

Haha ja du har rätt ju, va klantigt av mig. Jag la aldrig märke till att det var finska försvarets sida. Eftersom sidan var på svenska så tänkte jag aldrig att det stod .fi :huvet. Men, svenska försvaret kör samma hoj har jag för mig. Den ser då likadan ut, iaf för mig som inte är hemma på ktm-modellerna.

Dom kör med Ktm LC4 vet jag, tror det är 640cc.

Den som kom när jag låg inne var på 4xx vill jag minnas.

Enligt ett inlägg på forumet på soldf.com:
"Den modell av KTM som Försvarsmakten har köpt in är inte en ersättare till 258:an egentligen då det är en jättetung landsvägshoj och inte en smidig enduro... 258:an är till för ordonnanser och 409:an (KTM) är till för MP och Movcon."
Vilket tyder på att den ligger på 400cc.
Bifogat är den enda bild jag fick med ktm'en som fanns på movcon i skövde. Det visar ju inte allt men lite grann iaf :)

Bifogat

• P1020091.jpg
    P1020091.jpg
    60.5 KB · Visningar: 727

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
Vet att de har fått in ktm hojar men de som jag har sett har bara varit yamaha dt 50 liknade hojar som även låter och går som en moppe

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag var mc-ordonnans i Boden -96. Vi körde förstås Huskvarna 258, en riktig skithoj som dock var otroligt lättmekad vilket man uppskattade när det kvicksilvret kröp ner mot minus 30.

Ryktet sa att dom hade ca 50 hästar original men att några bassar körde ihjäl sig varefter dom ströp ner dom till 21,5 häst har jag för mig. Dom var urgamla redan på min tid, tror dom var från -81. Då var det snack om att försvaret skulle byta alla mot Husabergare. Ett av våra mc-befäl hade också nån testhoj från Husaberg. Tydligen blev det inget med det. Var väl i den vevan dom började skära ner ordentligt i försvaret.

Hur som helst var dom riktigt roliga att köra med skidor i snön förutom när det var snorkallt eller när renar och älgar sprang ut framför en när man låg och maxade längs nån enslig norrländsk landsväg. Maxfarten varierade något från exemplar till exemplar men min gjorde ca 115km/h. Någon lyckost hade fått en hoj som toppade 125 nån annan stackares gick bara i 105.

Det var i princip omöjligt att vurpa med dom, även när vi körde på crossbana med 30 cm snö. Måste säga att det egentligen inte fanns någon anledning för dom att gå så mycket bättre då man förmodligen hade lagt ner den betydligt oftare. Dom funkade rätt bra för vad dom var till för.

Någon mer som var ordonnans?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns historiken rätt så började det med Monark-Albin.
albin.jpg

Dessa motorer såldes ut billigt (vilket fick Nisse Hedlund att använda dessa som grund för sina motorer trots att det var ett ganska odugligt utgångsmaterial
Nils_Hedlund.jpg
) och ersattes med Jawa 257.
jawa257.jpg

Ingen av dessa modeller var lämplig egentligen.
Kravspecifikation sattes ihop.
En omfattande.
Bästa prototypen som kom in var nog egentligen Hägglunds hoj.
xm74.jpg

Men Husqvarna 258 (nerstrypt med automatväxel) var en mer lättmekad konstruktion
ImageVaultHandler.aspx

Dessa hojjar är fortfarande en av de lämpligaste ordonanscyklarna.
Mer effekt och bättre terrängegenskaper skulle bara ge mer skador..
KTM uppfyller inte kraven.
Ersättaren (om den kommer) måste vara en diesel, emedan man strävar efter att klara sig med ett bränsle till hela vagnparken.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var mc-ordonnans i Boden -96. Vi körde förstås Huskvarna 258, en riktig skithoj som dock var otroligt lättmekad vilket man uppskattade när det kvicksilvret kröp ner mot minus 30.

Ryktet sa att dom hade ca 50 hästar original men att några bassar körde ihjäl sig varefter dom ströp ner dom till 21,5 häst har jag för mig. Dom var urgamla redan på min tid, tror dom var från -81. Då var det snack om att försvaret skulle byta alla mot Husabergare. Ett av våra mc-befäl hade också nån testhoj från Husaberg. Tydligen blev det inget med det. Var väl i den vevan dom började skära ner ordentligt i försvaret.

Hur som helst var dom riktigt roliga att köra med skidor i snön förutom när det var snorkallt eller när renar och älgar sprang ut framför en när man låg och maxade längs nån enslig norrländsk landsväg. Maxfarten varierade något från exemplar till exemplar men min gjorde ca 115km/h. Någon lyckost hade fått en hoj som toppade 125 nån annan stackares gick bara i 105.

Det var i princip omöjligt att vurpa med dom, även när vi körde på crossbana med 30 cm snö. Måste säga att det egentligen inte fanns någon anledning för dom att gå så mycket bättre då man förmodligen hade lagt ner den betydligt oftare. Dom funkade rätt bra för vad dom var till för.

Någon mer som var ordonnans?
Jag var trafiksoldat i Sollefteå 98-99, och vi hade också HVA258. 20hk å en liter milen :hihi Fast vi hade några hojar som var märkbart piggare än dom andra, enligt våra befäl så var det Spader Knekts gamla hojar som hade hamnat ute på förband igen.
Vi hade ett tag tre andra hojar också, för utprovning. En Honda, en Cagiva å en till, minns inte vad det var bara :va Nu kör väl iaf uppvisningsgruppen Husaberg?
Och det gick alldeles utmärkt att vurpa med det där skrotet, jag spräckte en fotled (framhjulssläpp, en jävligt halkig rot låg på fel ställe), och en kille fick en sten i ansiktet från hojen framför :( Alla som körde hoj skrev minst en skadeanmälan :hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024