Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Var ordonnans -84 körde 258:an tyckte en del var ganska slitna redan då, hur skall de inte vara nu .
Men måste säga hållbart skit
Köra med skidor var ju hur kul som helst i stort sett bara hålla pluggen hela tiden .
Och så gick det att burna med dom, fast man fick ta en burk vapenfett till hjälp
Vill även minnas att någon sprängde lådan vid ett sådant tillfälle
Skulle gissa att det var fjädrarna till centrifugalkopplingen för dom brukade ryka på 258orna fram tills dom började shimsa bort glappet i dom. Därefter gick dom aldrig sönder. Och -84 tror jag inte dom hade börjat shimsa ännu....
Det skulle inte förvåna mig om försvaret fortfarande har nya 258or här och där i mobföråden. Jag lumpade vintern -89-90 på A8 i Boden och fick först ut ett riktigt lik till hoj. Men efter nån månad fick vi som hade sämst hojar ut nästan helt nya hojar och då blev det roligare. Jag fixade mig dessutom ett par dubbdäck till min. Fick ju lätta på min privata plånbok men det var det värt. Både dubbdäck och skidor är en snabb kombination på vintern.
Militärens vinterregler sa max 50km/h under vintertid men av någon anledning så var det liksom accepterat att vi MC-ordonanser bröt mot den regeln.
Det framgår även av några komentarer jag kommer ihåg från befälen:
"Det må vara att du kör fort på raksträckorna men du kan väl åtminstone köra sakta i kurvorna?"
Eller när en av traktorförarna ängsligt frågade kompanichefen om det skulle ta lång tid för TSM att åka och handla ny hydraulslang så svarade kompanichefen:
"Inte om jag känner TSM rätt!"
Alla övriga fordonsförarna kunde få en bonus med lite prylar om dom inte körde sönder så mycket under tjänstgöringstiden och med hänvisning till den bonusen så sa mitt motorbefäl:
"Du ska vara dj-it glad att du inte har nån bonus för då hade du fått betala för att slippa härifrån!"
Sen några år senare träffade jag min MC-plutonchef när jag åkte privat MC och efter att han hälsat granskade han min hoj och frågade med ett flin:
"Vad har du nu för hoj som du håller på att köra sönder?"
Na, vadå köra sönder frågade jag och får svaret:
"Ja, fy f-n när vi fick tillbaka din 258! Den var ju heeelt slut!"
(Då var den väl uppe i ca 600mil)