Svenska soldater på Balkan har skjutit över 5000 Hundar.

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Kan man inte pröva sätta ett skott i kapten som va där nere!!!!
o :kulspruta lokalbefolknigen!!!!!!

fan va sur jag blir !!! fan så där såg min hund ut när den va valp!!!

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Men varför är det så svårt att fatta att det var nödvändigt? Alltså vi snackar smittspridande förvildade hundar! Sen är det ju inte så förvånande att Aftonhoran vill måla upp det som massdjurplågeri.

Jag hade också dragit den i svansen om det varit jag. Eller ännu hellre stoppat den i en säck direkt för att behöva ta i den så lite som möjligt.

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Det var då själva fan vad detta skulle eskalera i onödiga inlägg, ta reda på fakta innan du smutskastar svenska soldater!

Hundarna i Balkan springer efter kriget runt som herrelösa hundar och parar sig hit och dit vilket gör att det ränner omkring en väldans massa bestar som oftast inte är riktigt kloka i huvudet då de inte får den omvårdnad eller mat som svenska hundar får.
Dvs, det är snarare en liknelse av vargflockar, fast många många fler....

Invånarna i Kosovo BER de svenska soldaterna att komma och skjuta hundar!
Jag har själv stått på en post där och tyvärr fått neka föräldrar att skjuta av lite hundar som "varje dag jagar deras barn så de inte vågar gå till skolan" av den anledning att det för oss svenskar gällde stränga regler vid hundjakt.
1. Endast utsedda soldater med jägarexamen fick skjuta hundar.
2. Det uppfördes "hundjaktgrupper" som for ut och sköt av hundar där lokalbefolkningen så önskat, det handlar inte om någon slags allmän skjutning hit & dit!
3. Man tog ibland med sig lokalbefolkning med jaktlicens som fick hjälpa till.
4. Vi tog alltid hand om liken och grävde ner dem.
5. Vid nödfall (om man blev attackerad av en galen hund) kunde man skjuta den, givetvis!! Oftast räckte det dock att man mantlade vapnet, då "bestarna" kände igen detta ljud kutar de iväg, vilket är lika bra, då slipper man rengöra bössan på kvällen.

Jag tror att situatinen i den norska bataljonen har varit samma, sen har soldaterna klippt till filmen så den skall verka "tuff" vilket kan ses som korkat, och sen har ju givetvis media förvrängt det till vad de vill...

Både Norska & Svenska soldater sköter sig väldigt bra i utlandstjänst och är mycket uppskattade jämfört med många andra länder... Inga nämnda, så slipper jag ta emot kritik från eventuella ex medborgare från dessa länder..

Sist men absolut inte minst....
Hundarna där nere är BESTAR!!!!!

(& skjuta hundar som är fastkedjade var inte heller ovanligt, anledningen till detta var bland annat att folk ville att vi skulle avliva dem då de helt enkelt inte var friska i huvudet och anföll deras hussar & mattar)

- Sköt ingen hund själv, var dock med.... & fick dessutom det tråkiga följdjobbet att gräva ner dem

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Ugluk skrev:
Men varför är det så svårt att fatta att det var nödvändigt? Alltså vi snackar smittspridande förvildade hundar! Sen är det ju inte så förvånande att Aftonhoran vill måla upp det som massdjurplågeri.

Helt rätt, synd bara att Aftonbladet målar upp alla nyheter på ett sensationsartat sätt, visst säljer det tidningar men på bekostnad av trovärdighet som seriös nyhetstidning.

Sen finns det säkert en och annan hund som behandlats plågsamt men det är nog endast en mycket liten del.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Vad är felet EGENTLIGEN? Hunden får ett dödande skott och dör pangbom, de fastnar inte i div. viltdjursfällor som de ibland hinner förblöda i och plågas svårt i innan jägaren kommer och vittjar dem.
Hundarna är för många och förökar sig ständigt, de bär på sjukdomar och krämpor och säkerligen näringsbrist som gör att de aldrig någonsin kan känna sig friska.
Säkerligen finns det friska hundar också, men om de hölls nere i antal så skulle många fler vara friska.

Och att en av hundarna hade en ägare.. det säger ju endel om ägaren. Man ska inte ha hund om man låter den lufsa runt hursomhelst och varsomhelst. (särskilt inte i närheten av soldater som skjuter hundar), tycker det låter som ägaren antingen ville bli av med hunden och få pengar i fickan, eller fullständigt struntade i den.. :(

Visst är det synd att det där ska behöva ske.. men jag tycker iaf synd om hundarna och det liv de lever. De är förvisso fria.. men till vilket pris?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Advance4Stroke skrev:
(& skjuta hundar som är fastkedjade var inte heller ovanligt, anledningen till detta var bland annat att folk ville att vi skulle avliva dem då de helt enkelt inte var friska i huvudet och anföll deras hussar & mattar)

Det där säger ju också endel om hundägarnas kunskap om hundar.

Telefonräkning

Olyckligt världsmedveten
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600-02
Jag har väntat på denna artikel sedan den norska dök upp. :rolleyes:

Advance4Stroke har sagt det som behöver sägas anser jag.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Så mycket förvildade hundar är inget annat än en sanitär olägenhet för både människor och tamhundar. Rabies har vi inte i Sverige, men det är en zoonos som är högst verklig i andra länder. Den sjukdomen är inte att leka med!

Det finns inget att diskutera här!

Touring

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
i
Att skjuta valpar inför barn tycker jag inte är rätt. Annars verkar det vara helt ok!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Slutsnackat...

Filmklipp; KÄNSLIGA VARNAS.

http://kroma.vg.no/player/player.php?id=940

Frågan är när en fastbunden hund är ett hot, eller om det är så fint gjort att låta en hund ligga och sprattla medans man skjuter den på kroppen flera gånger istället för ett dödande skott i huvudet, sedan att de ö.h.t. spelar in det och redigerar det med rockmusik är motbjudande.
Nä fyfan, varsitt skott i knäskålen ska soldaterna på film som gjort detta ha.

Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Det är inga små söta rashundar som sitter fint som skjuts, det är vildhundar som ställer till en massa oreda enligt ovan.
Men som vanligt försöker pressen (AB) blåsa upp och vinkla för att smutskasta försvaret och utlandstyrkan.
Vet inte om man ska skratta eller gråta.

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Bra skrivet Advance4Stroke!

Tror inte folk fattar hur stort detta problemet är, med alla dessa hundar som springer runt där nere.

Men för den skull så ska det inte bli en lek av saken. Tycker själv att den Norska filmen var lite onödigt gjord. Killen som går fram till hunden med pistolen, är nog ingen jägare i verkliga livet. Snacka om overkill! Nä sånna personer ska inte få hålla på med sådana grejor.

//Peppe

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...