Svenskar på väg in i GP-cirkusen??

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Första dagen i Sepang till ända,

Kul att se likeheter med klubbracing:

Sepang1_small.jpg
Inskrivningen ser ut som på Knudan!

Sen var det dags att gå igenom beräkningarna. Kul att kunna verifiera att de valt rätt sving för banan. Undrar om de bytt om jag sagt att det var fel??

Efer lång genomgång med Josh Hook som kör i stället för Aegerter så vandrade vi runt banan för att se live vad vi sett i datorn. Josh har aldrig kört på banan, imponerande att tävla på den nivån efter bara några ynka träningspass på en så lång bana med flera blinda kurvor. Vi fick hålla undan när Rossi kom farande på en moppe!!

Sepang10_small.jpg
GRYMT att han ger sig ut på moppen för att få all bantid som går att få. (GP-hojen får inte användas på torsdagar)

Medan förarna tävlar runt banan på moppar (Sant! De kan nog bara tävla) så skruvar mekarna med hojarna och åker damsadel i depån:

Sepang4_small.jpg


I morgon börjar träningen, ska bli kul att få facit på simuleringarna.

/Henrik
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Riktigt, riktigt kul att få lägesrapportering och ögonvittnesskildring ur ett svenskt perspektiv med allt vad det innebär av relaterande till svensk klubbracing m.m...:D

Grattis till att ni skapat er en nisch i Moto GP-cirkusen och tack som tusan för att du delar med dig till oss här hemma framför TV-apparaterna Henrik!!:tummenupp
MVH Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jättekul att ni tagit er in i finrummet Henrik! Bra gjort!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Klart man blir imponerad men ikväll får du vara avundsjuk, vi har säsongsavslutning på Glorias med arrangörsteamet i Sydskanes Emse! Hoppas du är tillbaka i gänget snart igen!

Ha kul på Sepang och gläns ihop med stjärnorna!
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Tusan vad häftigt!!
bodde några år i Kuala Lumpur och körde många bandagar på Sepang. Såg några gp-kval men jobbade samtliga racedagar :(
Nu önskar jag att jag var kvar och kunde hylla er med en stor flagga från läktaren!
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Tack ska ni ha för feedbacken!

I dag var det träning på riktiga motorcyklar
Sepang Dag2_3_small.jpg

Plus en av helgens höjdpunkter:
Sepang Dag2_6_small.jpg
Line up för dagens viktigaste, däcksteknikernas race med däcksvagnen.

/Henrik
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bilden visar en jämförelse mellan Technomags GPS-logg och en rent teoretisk beräkning. GPS-spåret har använts att lägga det simulerade spåret på, inga andra indata från körningen. Simuleringen är gjord på platt bana, den blir såklart bättre om man har ett hum om hur kurvorna är bankade och om det finns backar och krön. Det som imponerar på mig är hur duktiga dessa förare är, det finns inga döda moment, finns det en bråkdel av en sekund att ge fullgas på så gör dom det, med rätt växel i dessutom. De kör ju som datorer!

Mycket imponerande med en så bra matchning mellan modell och experiment! Kan du avslöja ungefär vilken friktionskoefficient som ni antar? I MotoGP vet man ju att de lutar ca 60-65 grader, vilket skulle ge en friktionskoefficient på ca 2.0 för att klara centripetalkraften, stämmer det? :)
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Mycket imponerande med en så bra matchning mellan modell och experiment! Kan du avslöja ungefär vilken friktionskoefficient som ni antar? I MotoGP vet man ju att de lutar ca 60-65 grader, vilket skulle ge en friktionskoefficient på ca 2.0 för att klara centripetalkraften, stämmer det? :)

Friktionen är tangens lutningsvinkeln så nästan två stämmer för de mest extrema vinklarna man ser från GP. Men sedan får man nog ta bort banans bankning från lutningsvinkeln innan man räknar. Det är lutningen mellan motorcykelns tyngdpunkt (med förare) och underlaget precis när det släpper som ger friktionskoefficienten.

Men, matar man in alla fysikaliska parametrar precis som dom är i verkligheten så kommer programmet alltid att vara snabbare än en verklig förare. Förarna gör ju alltid små misstag medan datorn tar motorcykeln till den fysikaliska gränsen i varje punkt. I grafen så är friktionskoefficienten minskad tills varvtiden stämmer. Sedan stämmer allt annat också!

Just nu i Sepang så räknar jag med ca 1,3 i friktion för Moto2 och då stämmer varvtiderna spot on. För MotoGP måste jag gå upp i friktionskoefficient för att få varvtiderna att stämma. De har uppenbarligen bätre däck.

Det är mycket enklare att få beräkningarna att matcha loggarna för elitförare än för vanliga dödliga. Programmet visar ju vad som är möjligt och de riktigt duktiga är nära det i sin körstil.

/Henrik
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
I dag var det träning och kval.

Spenderade lite tid i depån och försökte dra paraleller till klubbracingen hemma.

Washing small.jpg
Svårt att hitta likheter när kåporna tvättas mellan varje pass

Balancing small.jpg
Balanseringsbocken i Bridgestonetältet var i alla fall bekant. Enkelt ÄR bra!

Gridgirls small.jpg
Men det här kändes lite ovant...

Rossi small.jpg
Ute på banan körde de hoj, men det har ni säkert redan sett


/Henrik
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bilden visar en jämförelse mellan Technomags GPS-logg och en rent teoretisk beräkning. GPS-spåret har använts att lägga det simulerade spåret på, inga andra indata från körningen. Simuleringen är gjord på platt bana, den blir såklart bättre om man har ett hum om hur kurvorna är bankade och om det finns backar och krön. Det som imponerar på mig är hur duktiga dessa förare är, det finns inga döda moment, finns det en bråkdel av en sekund att ge fullgas på så gör dom det, med rätt växel i dessutom. De kör ju som datorer!

View attachment 420260


/Henrik

Det skulle vara kul att se samma bild för Joshua Hook under dagens övningar. Fyra sekunder off pace mot en snarlik cykel indikerar ju att det finns ett visst utrymme till förbättring...?
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Hej,

Jag kan inte lägga ut Technomags loggar från en bana de tävlar på. Loggen sedan tidigare är från en test på en bana som inte ingår i serien.

Men för att visa hur det kan stämma för en sämre förare så har jag gjort en jämförelse mellan programmet och en ren nybörjare på en Supermono på Gelleråsen. Aprilia RS250 med otrimmad KTM 690-motor. Det var hans tredje bandag och han har inte kört gata innan så detta visar extremen åt andra hållet. Här tar det 0,7s att få i en växel på rakan, det motsvarar nästan 32 meter på rull när sexan ska i, går det att simulera detta så går allt!

GPS-loggen är den svarta grafen. Nollpunkten är i Ejes. Grön, röd och lila är FLC med olika parametersättning.

Gelleråsen Supermono V.S. FLC.jpg

För att få det att matcha var jag tvungen att både gå ned i friktion till superlåga 0,66 och ta bort 1500 rpm på topp i programmet. Gröna kurvan.

Beräkningen kommer alltid att utnyttja de fysikaliska begränsningarna fullt ut överallt, så matchar man parametrarna till hyfsad överensstämmelse så syns det var det finns mer att ge. Det är tydligt att föraren tar det lugnt i de snabba kurvorna (ligger under beräknad graf) och tar igen det i de långsamma (ligger över beräkningen). Så utan att använda mer av naturlagarna kan han öka rejält i de snabba böjarna.

Om han skulle dra ut hojen på alla växlarna så skulle det mest ge effekt på långrakan. Röd graf, bara 0,4s snabbare trots att det går betydligt fortare på rakan. Det kan vänta tills han köpt en egen hoj!

Ökas friktionen till 0,75 så hamnar beräkningen fortfarande under GPS-loggen i de långsamma böjarna. Varvtiden blir 6,4s bättre. Det är här det finns tid att ta utan att ta större risk att trilla än han redan gör i de långsamma kurvorna. Kul med nybörjare att det finns sådana kliv att ta, men principen är densamma även om det handlar om enstaka tiondelar.

Det som inte går att matcha är att programmet inte har några döda moment. Vid 1800 meter ger programmet gas mellan höger och vänster i esset. Nybörjaren går på rull och förbereder nästa böj. Vid 1660 meter tvekar han i 20 meter innan han bromsar inför esset, programmet ger full gas fram till full broms.

Det gick ju att få fram nyttig info till en nybörjare också!

Med tanke på hur bra det stämmer för riktigt duktiga förare så går det enkelt att jämföra sin egen körning med hur proffsen hade kört också på våra banor där de aldrig har varit.

Knappar man in verkliga begränsningar så blir varvtiden betydligt snabbare än banrekordet på vilken bana som helst. Vilket är ganska självklart, att en förare skulle få till det helt perfekt runt hela banan är ungefär lika sannolikt som att en golfare skulle göra 18 hole in one på rad.
Men, det går att se hur ett sådant varv skulle se ut!


/Henrik
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej,

Jag kan inte lägga ut Technomags loggar från en bana de tävlar på. Loggen sedan tidigare är från en test på en bana som inte ingår i serien.

Men för att visa hur det kan stämma för en sämre förare så har jag gjort en jämförelse mellan programmet och en ren nybörjare på en Supermono på Gelleråsen. Aprilia RS250 med otrimmad KTM 690-motor. Det var hans tredje bandag och han har inte kört gata innan så detta visar extremen åt andra hållet. Här tar det 0,7s att få i en växel på rakan, det motsvarar nästan 32 meter på rull när sexan ska i, går det att simulera detta så går allt!

GPS-loggen är den svarta grafen. Nollpunkten är i Ejes. Grön, röd och lila är FLC med olika parametersättning.

View attachment 424706

För att få det att matcha var jag tvungen att både gå ned i friktion till superlåga 0,66 och ta bort 1500 rpm på topp i programmet. Gröna kurvan.

Beräkningen kommer alltid att utnyttja de fysikaliska begränsningarna fullt ut överallt, så matchar man parametrarna till hyfsad överensstämmelse så syns det var det finns mer att ge. Det är tydligt att föraren tar det lugnt i de snabba kurvorna (ligger under beräknad graf) och tar igen det i de långsamma (ligger över beräkningen). Så utan att använda mer av naturlagarna kan han öka rejält i de snabba böjarna.

Om han skulle dra ut hojen på alla växlarna så skulle det mest ge effekt på långrakan. Röd graf, bara 0,4s snabbare trots att det går betydligt fortare på rakan. Det kan vänta tills han köpt en egen hoj!

Ökas friktionen till 0,75 så hamnar beräkningen fortfarande under GPS-loggen i de långsamma böjarna. Varvtiden blir 6,4s bättre. Det är här det finns tid att ta utan att ta större risk att trilla än han redan gör i de långsamma kurvorna. Kul med nybörjare att det finns sådana kliv att ta, men principen är densamma även om det handlar om enstaka tiondelar.

Det som inte går att matcha är att programmet inte har några döda moment. Vid 1800 meter ger programmet gas mellan höger och vänster i esset. Nybörjaren går på rull och förbereder nästa böj. Vid 1660 meter tvekar han i 20 meter innan han bromsar inför esset, programmet ger full gas fram till full broms.

Det gick ju att få fram nyttig info till en nybörjare också!

Med tanke på hur bra det stämmer för riktigt duktiga förare så går det enkelt att jämföra sin egen körning med hur proffsen hade kört också på våra banor där de aldrig har varit.

Knappar man in verkliga begränsningar så blir varvtiden betydligt snabbare än banrekordet på vilken bana som helst. Vilket är ganska självklart, att en förare skulle få till det helt perfekt runt hela banan är ungefär lika sannolikt som att en golfare skulle göra 18 hole in one på rad.
Men, det går att se hur ett sådant varv skulle se ut!


/Henrik

FIFAN!!!:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Svinintressant.
Jag skulle gärna köpa lite guidning av dig någon gång för att få hjälp att mota bort en del hjärnspöken.
Om jag har råd vill säga.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sjukt imponerande kombination av riktigt bra data och lättanalyserat. :Bugar
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Svinintressant.
Jag skulle gärna köpa lite guidning av dig någon gång för att få hjälp att mota bort en del hjärnspöken.
Om jag har råd vill säga.

Tack! Jag blir tårögd..

Programmet kostar mindre än en uppsättning däck och sedan kan vem som helst som gillar att pilla lite med data göra sina egna analyser av vilken förare som helst på vilken bana som helst.

Har du problem med att få fram det du behöver ur programmet så hjälper vi dig.

Köp!

/Henrik
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top