Sverige brinner! I riskzonen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vissa verkar ju redan ha konstaterat att allt är zigernarnas eller bärplockarnas fel...

3 av 4 bränder i lokaltidningen i dag var bärplockare som hade lagat mat, den fjärde och största var järnvägen.

Så lite ligger det nog i det ändå.

Smagatusk

Guest
Och där lyckades du svara på ditt eget inlägg bara för att delge alla hur du tycker om människor med annan sexuell läggning än heterosexuella i en tråd om skogsbränder...
Yeah...
:glömdet

Oj jösses... Du läste in en hel jävla drös med grejer där som jag överhuvudtaget varken har sagt eller tycker. Knappt långsökt. Skriver du frågor till melodikrysset till vardags?
Det jag menar är hur man prioriterar. Lägga kraft och tid på ett statement eller hjälpa folk i direkt fara.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oj jösses... Du läste in en hel jävla drös med grejer där som jag överhuvudtaget varken har sagt eller tycker. Knappt långsökt. Skriver du frågor till melodikrysset till vardags?
Det jag menar är hur man prioriterar. Lägga kraft och tid på ett statement eller hjälpa folk i direkt fara.
Folk kan lätt tolka en fel på nätet när man inte är tydlig och speciellt när man kombinerar det hela med emojies som accentuerar det hela.
Nä, melodikrysset känner jag inte till. Du kanske kan berätta mera...

Försvaret är ju inte till för att bekämpa bränder. Hårt, jo men de är ju till för att försvara landet från väpnade angrepp. Att delta i Pride tär nog inte på resurserna för vare sig väpnat försvar eller brandbekämpning. Även om försvaret är på tok för litet i dagsläget.
Nu är de ju väldigt engagerade i brnadbekämpning ändå, då politiska beslut lett till att vi dragit ned på räddningstjänsten, deltidsbrandmän och materiel.

I den bästa av alla världar så skulle vi ha 50 st vattensäckar till helikoptrar och en reserv med utbildade piloter/besättningar som kunde utnyttja dessa. Helst både inom det militära och civila.
Tänk er att under några dagar utbilda civila piloter i att vattenbomba och sen när det behövs ha utrustning för dem. Civila helikoptrar som kan hjälpa till finns ju. Man skulle antingen kunna beredskapsplacera dessa eller be dem att delta frivilligt. Man kan ju till och med låta helikoptrarna finansieras av reklamplats på dem om man nu tror mera på sånt. Skulle något stort svenskt företag tänka sig att bekosta, inte en ny helikopter, men kostnaden för den aktuella insatsen i utbyte mot reklamplats på helikoptern och fri nyttjanderätt för bilder på den i släckinsatsen..... Kan lätt tänka mig att det skulle funka.

Kostnaden skulle i alla fall vara lägre än att köpa in vattenbombningsplan som inte går att nyttja till annat än just vattenbombning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati