Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fårket vill ju ha "vanliga människor" som sina ledare och då blir det ju en idiokrati, ledd av någon som inte ens lyckas slutföra en svetskurs.

Varje gång jag påpekat kompetensen hos landets ledare så brukar kombajaja-mupparna komma dragandes och förklara att dom minsann inte vill bli styrda av människor som gått skola istället för att arbeta.
Jag förstår mig inte på sossar, som att de har nån mental blockering, rentav radiostyrda. Det är människor med bildning och kompetens som när det kommer till politik kastar hela sin rationalitet överbord och gör sig till blinda, lallande följare. Jag förstår det inte.

Jag vill att klokare, kunnigare människor än jag styr, inte sådana jag ser på ur ett intelligensmässigt överläge.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag förstår mig inte på sossar, som att de har nån mental blockering, rentav radiostyrda. Det är människor med bildning och kompetens som när det kommer till politik kastar hela sin rationalitet överbord och gör sig till blinda, lallande följare. Jag förstår det inte.

Jag vill att klokare, kunnigare människor än jag styr, inte sådana jag ser på ur ett intelligensmässigt överläge.
I mina öron låter det som att du pratatr om hela röstboskapen.

Vart fjärde år får vi rösta på 8 olika alternativ av mlm exakt samma sak. Som att det spelar någon roll, spelet är riggat för länge sedan och folket är inte vinnarna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Beror på Citat:
För att bli politiker idag är man nära nog tvungen att gå med i ett politiskt ungdomsförbund under tonåren. Därefter måste man oavbrutet ”arbeta politiskt” och utåt vara obrottsligt lojal i alla väsentliga frågor.
slut Citat
från
https://bulletin.nu/debatt-ingen-som-astadkommit-nagot-kan-bli-svensk-politiker

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
I mina öron låter det som att du pratatr om hela röstboskapen.

Vart fjärde år får vi rösta på 8 olika alternativ av mlm exakt samma sak. Som att det spelar någon roll, spelet är riggat för länge sedan och folket är inte vinnarna.
Riktigt och vi är mycket mer socifierade än vi vill tro. Kommer på mig själv ibland och förfasas över hur mycket som fått fäste. Droppen som urholkar stenen. Ideologisk skit som kontinuerligt inpräntats från alla håll och kanter, påbörjas innan vi uppnått någon förmåga att selektera och väga. Sen sitter det där.

Även den s k oppositionen verkar anse att socialdemokratiskt synsätt och reaktionsmönster är norm.

Sverige är förlorat och det är bara en fråga om vilket tempo vi ska ha in i det mörka kaoset. När gemene man fattar att vi behöver fly kommer alla alternativ att vara stängda.

Raderad medlem 51742

Guest
Henrik med ännu en tänkvärd video.
(Den är nästan skräddarsydd för zoda tror jag. ;) )
Bra video och även om jag håller med om att det borde vara bättre med en mindre stat och att det är fruktansvärda exempel på bristande beställarkompetens och slöseri med skattepengar som tas upp tycker jag samtidigt Henrik Jönsson förenklar analysen lite väl mycket för att driva sin ideologiska tes.

Denna typ av haverier förekommer frekvent även inom näringslivet och i synnerhet i större och mer traditionella företag. Några faktorer som bidrar är:

• Bristande insikt i att systemutveckling och införande av IT-system (även standardlösningar) är komplext, inte bara tekniskt, utan även för att det i många avseenden inte går att förutse hur det kommer fungera i praktiken förrän användarna och organisationen börjar använda det. Detta leder till en övertro på användning av metoder för betydligt mer förutsägbara problem, så som att specificera och planera allt i förväg och kvalitetssäkra allt på slutet, vilket leder till extremt långa ledtider och att de "överraskningar" som oundvikligen kommer inträffa upptäcks alldeles för sent.
  • Traditionell budgetstyrning, där man i kombination med punkten ovan tenderar att blåsa upp projekten, där en stor säck pengar knyts till en stor förväntad slutleverans. När man väl bygger något kommer en massa intressenter dessutom trycka in sina önskemål vilket gör hela projektet "bloatat" och att det tar ännu längre tid och hinner gå ännu mer åt skogen innan man upptäcker problemen. Det man istället borde göra är att göra finansieringen inkrementell och knytas till små och snabba leveranser så att man snabbt kan få feedback och justera kursen.
  • "Sunc cost fallacy", dvs att när man väl investerat en massa tid och pengar i något och det dyker upp problem kommer man fortsätta att plöja ned pengar i ett projekt bortom räddning därför att det gått prestige i det och ingen vågar dra i nödbromsen eftersom man då måste förklara det som en förlorad investering.
  • Att de som beslutar saknar tillräckligt "skin in the game", dvs ett verkligt ansvar för resultatet. Detta är egentligen Henrik Jönssons huvudpoäng och det ligger i sakens natur att detta blir extra påtagligt inom offentlig sektor. Detta är dock inte bara ett problem i offentlig sektor utan är ett vanligt problem även i sämre fungerande företag. Inte ovanligt med högre chefer som saknar verklighetsförankring och där mycket av beslutsfattandet handlar om maktspel och prestige snarare än sker på rationella grunder, där de alltid tycks kunna undanglida ansvar så att det blir människorna längre ner i organisationen som får ta smällen (och naturligtvis kunder, medborgare, aktieägare, skattebetalare osv).
Sedan blir förstås konsekvenserna av problemen ovan extra allvarliga och upprörande när det handlar om förslösade skattepengar snarare än minskad lönsamhet för ett företag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra video och även om jag håller med om att det borde vara bättre med en mindre stat och att det är fruktansvärda exempel på bristande beställarkompetens och slöseri med skattepengar som tas upp tycker jag samtidigt Henrik Jönsson förenklar analysen lite väl mycket för att driva sin ideologiska tes.

Denna typ av haverier förekommer frekvent även inom näringslivet och i synnerhet i större och mer traditionella företag. Några faktorer som bidrar är:

• Bristande insikt i att systemutveckling och införande av IT-system (även standardlösningar) är komplext, inte bara tekniskt, utan även för att det i många avseenden inte går att förutse hur det kommer fungera i praktiken förrän användarna och organisationen börjar använda det. Detta leder till en övertro på användning av metoder för betydligt mer förutsägbara problem, så som att specificera och planera allt i förväg och kvalitetssäkra allt på slutet, vilket leder till extremt långa ledtider och att de "överraskningar" som oundvikligen kommer inträffa upptäcks alldeles för sent.
  • Traditionell budgetstyrning, där man i kombination med punkten ovan tenderar att blåsa upp projekten, där en stor säck pengar knyts till en stor förväntad slutleverans. När man väl bygger något kommer en massa intressenter dessutom trycka in sina önskemål vilket gör hela projektet "bloatat" och att det tar ännu längre tid och hinner gå ännu mer åt skogen innan man upptäcker problemen. Det man istället borde göra är att göra finansieringen inkrementell och knytas till små och snabba leveranser så att man snabbt kan få feedback och justera kursen.
  • "Sunc cost fallacy", dvs att när man väl investerat en massa tid och pengar i något och det dyker upp problem kommer man fortsätta att plöja ned pengar i ett projekt bortom räddning därför att det gått prestige i det och ingen vågar dra i nödbromsen eftersom man då måste förklara det som en förlorad investering.
  • Att de som beslutar saknar tillräckligt "skin in the game", dvs ett verkligt ansvar för resultatet. Detta är egentligen Henrik Jönssons huvudpoäng och det ligger i sakens natur att detta blir extra påtagligt inom offentlig sektor. Detta är dock inte bara ett problem i offentlig sektor utan är ett vanligt problem även i sämre fungerande företag. Inte ovanligt med högre chefer som saknar verklighetsförankring och där mycket av beslutsfattandet handlar om maktspel och prestige snarare än sker på rationella grunder, där de alltid tycks kunna undanglida ansvar så att det blir människorna längre ner i organisationen som får ta smällen (och naturligtvis kunder, medborgare, aktieägare, skattebetalare osv).
Sedan blir förstås konsekvenserna av problemen ovan extra allvarliga och upprörande när det handlar om förslösade skattepengar snarare än minskad lönsamhet för ett företag.
Ja, analysen om "varför" är lite ensidig.
Och bara för att man inte gillar slöseri är man inte automatiskt liberal.
(Även om jag till stor del är det. )
Jag gillar Henriks välgjorda och tänkvärda videos.
Jag håller ofta med om problem- beskrivningarna men inte alltid analysen.
Men just det är väl liberalismens akilleshäl, alla liberalister har en lite annan åsikt...
Lite som att valla katter som någon tänkare sa. :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Oj, någon som vågar tala ur "skägget" dvs Marie-Louise Karlsson (S), socialnämndens ordförande.

Ifall det är betalvägg, kort citat: "Socialnämndens ordförande, Marie-Louise Karlsson, vill ta tillbaka medborgarskapet för de nysvenska män som skadar kvinnor. "Det är en åsikt som jag står för", säger hon."

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Oj, någon som vågar tala ur "skägget" dvs Marie-Louise Karlsson (S), socialnämndens ordförande.

Ifall det är betalvägg, kort citat: "Socialnämndens ordförande, Marie-Louise Karlsson, vill ta tillbaka medborgarskapet för de nysvenska män som skadar kvinnor. "Det är en åsikt som jag står för", säger hon."

Hon kommer inte stå på valbar plats i nästa val...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Varför inte samma förfarande för alla nysvenska förövare? Och varför bara utsatta kvinnor?

Infödda puckon har vi sen urminnes och är vårt lands ansvar att hantera. Ett ansvar som ingalunda är axlat. Skaffa nya, värre problem så att de vi redan hade bleknar i jämförelse och numerär? Dålig metod, i mitt tycke.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den där bilden har valsat runt i flera medier och facebookgrupper.

Hur ”utbrott” definieras vet jag inte, ej heller vad siffrorna baseras på.

Det finns ett gäng sajter som är motsvarigheterna för vaken.se fast gällande covid-19. Där sprids allehanda uppgifter som har det gemensamt att de bygger på konspirationen att Tegnell är dum i huvudet och vill att spridningen skall öka osv osv.

Självklart beror detta på att folk är rädda och osäkra. Förmår inte skilja uppgift från uppgift, tar inte del av vederhäftig information utan utgår från sitt ”flöde” och blir såklart då lätt offer för konspirationsteorier på samma sätt som 70% av Trumpsympatisörerna tror att det var utbrett valfusk i USA.

Det är ungefär 2 miljoner ”barn” i Sverige. Om ni läst inläggen och länkarna ovan så kan ni själva bilda er en uppfattning om de obekräftade påståenden som sprids är rimliga eller inte.

Om det hade varit så att skolan är en stor smitthärd då hade det märkts ordentligt med tanke på att skolorna i Sverige varit öppna hela tiden med undantag av gymnasiet och universitet som kört på distans.

Gruppen lärare har alltså hälften så stor risk att smittas som gruppen vuxna totalt. Det är ett tiotal barn som totalt vårdats på IVA. Döda är framförallt 80+.

Tegnell har fullständigt rätt när han säger att det inte finns mycket som tyder på att barn sprider smitta i särskilt hög utsträckning. Däremot finns det som tidigare sagt mycket starka skäl att hålla skolan igång eftersom det är svårt att ta igen det man missar och för många barn är skolan det som garanterar mat för dagen, vettiga vuxna och en meningsfull fritid.

Bifogat

• Tegnell_skolan.jpg
    Tegnell_skolan.jpg
    270.6 KB · Visningar: 34

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo det är stor skillnad mellan barn och vuxna i det avseendet. De som tar studenten är vuxna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin