Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är förstås också sant. Själv är jag mer inne på att se över partistöd och andra mekanismer som gynnar skapandet av ”partiadel” och samtidigt göra det attraktivt för smarta människor i karriären att gå in ett tag i politiken. Jag är rädd att gör vi den tröskeln högre genom att avskaffa lönen för heltidspolitiker får vi ännu fler av de som inte borde vara i politiken att vara där. Kompetens vinner över ideologisk övertygelse i min bok.

Men vad fan vet jag. Jag ser gärna att man testar ett experiment där man avskaffar lönen till politiker för att se vad som händer.

Kan för egentligen för lite om partistöd. Men det här är ju lite märkligt rent demokratiskt. Från wikipedia.
"Statligt partistöd utbetalas till partier som är (eller nyligen har varit) representerade i Sveriges riksdag, alternativt uppnått en röstandel av 2,5 % i något av de två senaste riksdagsvalen."

Så gamla drakar gynnas och nya uppstickare missgynnas. Det är väl så det blir?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finns det någon jämförelse av partistöd i kr/invånare länder emellan?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Kan för egentligen för lite om partistöd. Men det här är ju lite märkligt rent demokratiskt. Från wikipedia.
"Statligt partistöd utbetalas till partier som är (eller nyligen har varit) representerade i Sveriges riksdag, alternativt uppnått en röstandel av 2,5 % i något av de två senaste riksdagsvalen."

Så gamla drakar gynnas och nya uppstickare missgynnas. Det är väl så det blir?
Exakt så. Systemet är designat av och optimerat för att gynna… du vet vilka.

Risken är ju även att ifall man tar bort politikerlöner, men med fortsatt uppblåsta partiorganisationer så kommer politiker istället att få lön via sina rika partier, dvs ännu mer incitament som gynnar en politikeradel och gör politiker ekonomiskt beroende av sina partier istället.

Detta tillhör det som ligger i den negativa vågskålen, liksom risken för mer korruption, ”sponsrade” politiker osv.

Fast jag ser förstås också de positiva aspekterna av att inte ha politikerlöner.

Det knepiga är att incitament är en del av ett komplext fenomen, de effekter som verkar vara de självklara när man för ett logiskt resonemang är inte nödvändigtvis de som uppstår i praktiken.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Exakt så. Systemet är designat av och optimerat för att gynna… du vet vilka.

Risken är ju även att ifall man tar bort politikerlöner, men med fortsatt uppblåsta partiorganisationer så kommer politiker istället att få lön via sina rika partier, dvs ännu mer incitament som gynnar en politikeradel och gör politiker ekonomiskt beroende av sina partier istället.
Ja antagligen. Men de är iaf helt frivilligt finansierade då.

Behöver väl inte krångla till det mer än så.
Den som vill skänka en slant till en politiker gör det och den som vill slipper.
Alla nöjda och glada.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja antagligen. Men de är iaf helt frivilligt finansierade då.

Behöver väl inte krångla till det mer än så.
Den som vill skänka en slant till en politiker gör det och den som vill slipper.
Alla nöjda och glada.
Ja, iaf i teorin, dvs om det handlar om att enskilda medborgare och liknande skänker pengar, men jag ser samtidigt att det finns en betydande risk för att andra mäktiga spelare som absolut inte bör vara inblandade i att påverka svenska val gör detta, så det är viktigt att det finns transparens kring vilka som skänker betydande belopp och även lagstiftning. Jag ser gärna att aktörer som exempelvis Saudiarabien och Ryssland hålls på flera armlängd avstånd, även om de sannolikt påverkar på ett inte obetydligt sätt redan idag och det är ytterst allvarligt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, iaf i teorin, dvs om det handlar om att enskilda medborgare och liknande skänker pengar, men jag ser samtidigt att det finns en betydande risk för att andra mäktiga spelare som absolut inte bör vara inblandade i att påverka svenska val gör detta, så det är viktigt att det finns transparens kring vilka som skänker betydande belopp och även lagstiftning. Jag ser gärna att aktörer som exempelvis Saudiarabien och Ryssland hålls på flera armlängd avstånd, även om de sannolikt påverkar på ett inte obetydligt sätt redan idag och det är ytterst allvarligt.
Transparens var ordet. Fattar inte riktigt att det inte står högre upp på pöblens kravlista gentemot politiken. Ska du styra mitt liv då ska jag veta allt allt allt om dig. Vart du köper dina strumpor, vem du fikar med, vem du smsar med, vart din brevlåda bor, vart din familj jobbar och vem som stryker dina skjortor.

Raderad medlem 51742

Guest
Transparens var ordet. Fattar inte riktigt att det inte står högre upp på pöblens kravlista gentemot politiken. Ska du styra mitt liv då ska jag veta allt allt allt om dig. Vart du köper dina strumpor, vem du fikar med, vem du smsar med, vart din brevlåda bor, vart din familj jobbar och vem som stryker dina skjortor.
Håller med på ett principiellt plan om vikten av transparens, även om exemplen du tar upp kanske är en aning tillspetsade och inte tillhör det som jag själv tror är viktigast att ha transparens kring, ifall inte syftet är att avskräcka alla från att ens överväga tanken på att bli politiker ?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Håller med på ett principiellt plan om vikten av transparens, även om exemplen du tar upp kanske är en aning tillspetsade och inte tillhör det som jag själv tror är viktigast att ha transparens kring, ifall inte syftet är att avskräcka alla från att ens överväga tanken på att bli politiker ?
Tillspetsat såklart. Men principen om att jag faktiskt hade velat veta vem du är, jag hade velat träffa dig och ta en fika för att få prata om livet, jag hade velat höra dig berätta om dig själv och din uppväxt, vem du är och vart du kommer ifrån och varför du ville bli politiker. Jag hade också velat veta vilka lik du har i garderoben, om du riskerar att hamna i jävsituationer, vilka bisysslor du har, vad du tycker är en lämplig repressalie om du slösar bort mina pengar på skit som jag inte bett om osv osv.
Ska du ha makt över mig så vill jag känna dig bättre än vad jag känner min mamma, ffa så att jag "vet" att jag inte slänger bort min röst på en idiot om jag lägger den på dig.

Nu röstar jag ju inte iofs men så hade jag velat ha det om jag öht ska gå med på att leja bort ens en knivsudd beslutsfattande om mitt liv till någon annan.
Folk blir ju hårda i magen av det här med demokrati och hur viktigt det är att gå och rösta. Så vad gör dessa personer för att sålla agnarna från vetet. Enda gången de ser och hör politikerna är på tv där de har färdiga manuskript de rapar upp likt en papegoja. Bra beslutsunderlag för den ack så viktiga rösten. Verkligen.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Tillspetsat såklart. Men principen om att jag faktiskt hade velat veta vem du är, jag hade veljat vill träffa dig och ta en fika för att få prata om livet, jag hade velat höra dig berätta om dig själv och din uppväxt, vem du är och vart du kommer ifrån och varför du ville bli politiker. Jag hade också velat veta vilka lik du har i garderoben, om du riskerar att hamna i jävsituationer, vilka bisysslor du har, vad du tycker är en lämplig repressalie om du slösar bort mina pengar på skit som jag inte bett om osv osv.
Ska du ha makt över mig så vill jag känna dig bättre än vad jag känner min mamma, ffa så att jag "vet" att jag inte slänger bort min röst på en idiot om jag lägger den på dig.

Nu röstar jag ju inte iofs men så hade jag velat ha det om jag öht ska gå med på att leja bort ens en knivsudd beslutsfattande om mitt liv till någon annan.
Folk blir ju hårda i magen av det här med demokrati och hur viktigt det är att gå och rösta. Så vad gör dessa personer för att sålla agnarna från vetet. Enda gången de ser och hör politikerna är på tv där de har färdiga manuskript de rapar upp likt en papegoja. Bra beslutsunderlag för den ack så viktiga rösten. Verkligen.
Enig, helt klart ideal som alla som är politiker borde sträva efter!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Härligt, friskola om hästskötsel, utan hästar !

Jag har för mig att vi hade en restaurangskola i Umeå som inte hade några kök också.
(friskola)
Men alla som började där fick en egen personlig laptop.

Dom kanske körde "Falukorvssteknings simulator" på den, vad vet jag...
Gamla Macbooks kunde man väl steka ägg på?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så här går det alltså till i svenska klassrum numera. Tänkt till både en och två gånger innan du ifrågasätter the värdegrund. Men nej, ingen indoktrinering pågår här.
-Strukturell diskriminering...vedertaget!
-Finns bevis?
-Löneskillnader. Vedertaget!
-?. Ja jo, men finns det bevis på att löneskillnaderna har strukturella orsaker?

Snubben verkar inte förstå att den vetenskapliga metoden i sig inte värderar, den går ut på att vara kritiskt och ifrågasätta.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ni som identifierar er som sossar/deras väljare. Vad annars? Menar såklart inte du, farbror grävling.
Du menar de som identifierar sig alltså! ;)

Jag identifierar mig som motorcyklist! Därför ska jag efter frukosten köra ca två Tammer och, förhoppningsvis, träffa andra från SportHoj som kör SportHoj! :)

Vad gäller sossar så tycker jag de har en översittarattityd där de gärna talar om vad som är "rätt" alldeles för ofta.
Det gäller förvisso många skribenter på detta forum också, men såklart inte du, Hr Fettsnok.:krama

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad gäller sossar så tycker jag de har en översittarattityd där de gärna talar om vad som är "rätt" alldeles för ofta.
Det gäller förvisso många skribenter på detta forum också, men såklart inte du, Hr Fettsnok.:krama

Det här är nog inte så konstig egentligen även om det borde vara det.
Så styrs ju vårat land rent politiskt. Man röstar på det parti man tycker har (mest) rätt och kommer de till makten så tvingar de alla andra - som tycker annorlunda - till samma rätt-standard.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det där var ju inte så snällt sagt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är nog inte så konstig egentligen även om det borde vara det.
Så styrs ju vårat land rent politiskt. Man röstar på det parti man tycker har (mest) rätt och kommer de till makten så tvingar de alla andra - som tycker annorlunda - till samma rätt-standard.
Tyvärr har du rätt och det ser inte ut som vi har en ljusning i sikte heller. :(

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Göteborg har ju sitt eget Hallandsåstunnelprojekt. Här kallat Västlänken. Nya spännande detaljer framkommer hela tiden. Här i Göteborg gäller det att bygga en tunnel i lera. Och leran är precis som vatten, lyftkraften är den undanträngda "vätskans" vikt. Så väger tunneln för lite så stiger den sakta men säkert upp mot ytan.
Kanske hänga "SLUTFÖRVARS" kopparkapslarna i wirar i tunneln för att hålla tunneln på plats. Kopparkapslarna vilar mot berget ca 200 meter ner under tunneln? Jag bara spånar.

Annat som kryper fram ur garderoben
Citat:
I båda dessa fall accepterade Trafikverket anbud som var orealistiskt låga och i det ena fallet gav konsortiebolaget AGN Haga AB ett anbud som låg en miljard under det näst lägsta budet. I konsortiet var det italienska bolaget Astaldi den ledande intressenten. Saken väckte tvivel bland byggsakkunniga, men Trafikverket menade att man hade "en miljard goda skäl till att anta anbudet".
Astaldi har varit inblandat i korruptionshärvor och misskötta byggprojekt. Uppmärksammat blev bland annat bolagets kraftverksbygge för Nalcor Energys räkning i Kanada. Astaldi fick 2013 kontrakt på hela kraftverksbygget för 1,1 miljarder dollar, men tre år senare krävde ytterligare 800 miljoner dollar. Efter diverse tvister godtog Nacor fördyringen. Efter ett tag ville Astaldi ha mer pengar. Nalcor Energy vägrade, avbröt arbetet och anlitade en ny byggentreprenör.
Astaldis historia och vad som nu uppdagas om entreprenadena i Västlänken ger en föraningen om hur turerna med Västlänken kan komma att utvecklas de närmsta åren.
slut citat
från

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här i Umeå har vi ett broprojekt...

Dom skulle så sakteliga skjuta ut den prefabricerade bron ut över pelarna, men glömde bort att bromsa, så bron skenade iväg ut över pelarna i en jävla fart.

Brobyggarna bärgade brobanan och skickade den på riktning (den hade blivit krokig av krafterna när den skenade) men dom lovar att pelarna inte tog någon skada av samm krafter, så det är bara att knuffa ut bron igen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin