Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det inslag jag tog del av handlade om ett bygge vid någon motorväg i Jönköping, jag hörde ungefär halva inslaget.
Det var diesel stölder ur maskiner som diskuterades.

Trots att dom lagt en 1.5 ton tung bombmatta över, det är det inslaget vi också pratar om.

Om inte det räcker så är det nog bara förståtsminering kvar, eller bevakning dygnet runt. Sen kunde man ju tycka att samhället skulle ha lite friare regler för Svensson som vill försvara sin egendom.

Nu har du ju inte ens rätt till att envarsingripa om straffet för brottet inte inkluderar fängelse. Då kanske det blir du själv som blir straffad och tjuven går fri.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trots att dom lagt en 1.5 ton tung bombmatta över, det är det inslaget vi också pratar om.

Om inte det räcker så är det nog bara förståtsminering kvar, eller bevakning dygnet runt. Sen kunde man ju tycka att samhället skulle ha lite friare regler för Svensson som vill försvara sin egendom.

Nu har du ju inte ens rätt till att envarsingripa om straffet för brottet inte inkluderar fängelse. Då kanske det blir du själv som blir straffad och tjuven går fri.

Ahh, ja, då hade dom ju gjort lite mer än att låsa tanklocket....

Hur ska man veta om det ingår fängelse i straffskalan, ska man stå med lagboken, miniräknaren och räkna hur många liter dom slangar så man vet att det övergår till fängelse i straffskalan?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Är det så med envarsingripande?

Måste vara fängelse i skalan?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om jag säger det och du inte tror mig så föreslår jag att du googlar istället för att be om svar från samma källa ytterligare en gång.
Om den tesen skulle gälla kunde forumet stänga ner direkt.

Men för att återgå till ämnet då så är grov stöld belagt med fängelse så då kanske folk ändå borde börja ta tag i sin egendom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om den tesen skulle gälla kunde forumet stänga ner direkt.

Men för att återgå till ämnet då så är grov stöld belagt med fängelse så då kanske folk ändå borde börja ta tag i sin egendom.

Grov stöld verkar vara över 200kkr, så det är väl en halvfull tankbil.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, den som inte tar egenansvar får skylla sig själv när han blir drabbad och den som tar egenansvar blir straffad ifall han är dum nog att informera samhället om vad han gjort.

Man börjar vara förvånad över att inte fler tjuvar och banditer rapporteras som försvunna i det här landet. Men det kommer väl...
Är det kanske så, att det egentligen inte är någon som saknar dem?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det kanske så, att det egentligen inte är någon som saknar dem?

Även de värsta personerna du kan tänka dig brukar bli saknade av någon.

Här i krokarna är det en tjomme som bland annat var med och rånmördade en äldre man, de skar hälsenorna av honom och tände på huset som avslutning.
För några år sedan försvann han, tillsammans med ett lass droger och bara bilen hittades.

99.9999% av de som visste vem han var utropade väl "Äntligen!" men hans syster samt hans flickvän eller om det var exflickvän med barn verkar ha saknat honom och säkert ytterligare någon. Trots att världen egentligen blev en gnutta bättre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om brottet redan begåtts så måste det vara fängelse för att ha rätt att göra envarsgripande. Tar man någon på bar gärning så spelar inte straffskalan in, väl?
Så trodde jag också.

Omöjligt att veta om brott kommer bedömas som grova också, misshandel, skadegörelse, stöld är väl typiska sådana brott som man kan tänkas bevittna men som är omöjligt att bedöma på plats.

Gummiparagraf. ?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

Här i krokarna är det en tjomme som bland annat var med och rånmördade en äldre man, de skar hälsenorna av honom och tände på huset som avslutning.
För några år sedan försvann han, tillsammans med ett lass droger och bara bilen hittades.

99.9999% av de som visste vem han var utropade väl "Äntligen!" men hans syster samt hans flickvän eller om det var exflickvän med barn verkar ha saknat honom och säkert ytterligare någon. Trots att världen egentligen blev en gnutta bättre.
Berätta mer!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag misstänkte att det var det där du syftade på.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så trodde jag också.

Omöjligt att veta om brott kommer bedömas som grova också, misshandel, skadegörelse, stöld är väl typiska sådana brott som man kan tänkas bevittna men som är omöjligt att bedöma på plats.

Gummiparagraf. ?
Det finns reglerat i RB 24:7. Hjälpte en polare igenom ordningsvaktsutbildning för ett par veckor sedan.

Envarsgripande får endast göras om brottet har fängelse i straffskalan samt att man måste ta förövaren på bar gärning eller på flyende fot.

Försvarligt våld får användas. PL 10. Om du själv hamnar i en nödvärnssituation får du använda våld som är ej uppenbart oförsvarligt. Brb 24:1.

Ringa stöld, ringa misshandel och ringa skadegörelse har fängelse i straffskalan. Bara att gripa på.

Sen är åklagaren i vissa fall på tjuvens sida. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w48LA/tog-fast-dieseltjuven--nu-frikanns-de
Visst, gripandet var inte på bar gärning men tjuven flydde utomlands och slapp straff. Kvar blev hjältarna som blev åtalade. En jäkla tur att de inte dömdes.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Darwinismen har bannemig misslyckats fatalt om en sådan får ligga.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nästan så man saknar ord.

Tur det finns alternatuva skyddsfirmor där ute att vända sig till.
Hade han inte haft kamera med inspelning på hade sannolikt poliserna gått fria och mannen dömts för olaga hot. Riktigt vidrigt beteende av poliser som borde fått ännu längre straff.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
S öppnar upp för kärnkraft.
Knappt man tror vad man skriver. :3freak
Länk från aftonblaskan.

Valfläsk.

Dom har haft 8 år på sig att göra det, men har inte gjort ett skit, nu håller man den här presskonferensen en vecka innan man går på semester, mitt i en valrörelse, när äntligen miljöpartiet trillar ut så att man inte behöver köpa deras lojalitet längre...

Och dom har ju inte lovat någonting än, dom har ju bara "öppnat upp för samtal om".
Löften kommer först efter valet.... Kanske.... Beroende på....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024