Du får det att låta som att färre politiker inte är önskvärt?Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12.
Värst är ändå att vara obildbar.Det är en jäkla skillnad mellan att vara bildad och att vara utbildad.
Mängden folk som när de går ut skolan bestämmer sig för att de nu inte behöver lära sig något mer någonsin är ganska skrämmande.Värst är ändå att vara obildbar.
Jag har som grundtänk att när jag inte lär mig nåt mer är det dags att byta jobb.Mängden folk som när de går ut skolan bestämmer sig för att de nu inte behöver lära sig något mer någonsin är ganska skrämmande.
En jävla tur att rotfelet inte var svetsare. Nu blev jag kränkt
Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12.
Jag håller med.Jag har ibland önskat att det borde krävas en akademisk examen som grundkrav för en plats i riksdagen oavsett politiskt parti. Eller åtminstone ifall de ska ha en riksdagslön. Man kan förvisso inneha hög intelligens och kompetens även utan utbildning men en examen är ju ett slags kvitto på att man faktiskt besitter tillräcklig hög kapacitet för att tex ta till sig information och kunskap för få delta i beslutsfattandet.
Och så kan antalet riksdagsplatser reduceras till 99, och dom kvarvarande kan gott få en högre lön så kanske fler kompetenta lockas till jobbet.
Jag läste på lite om det där, det är ganska vanligt med en akademisk examen, tex i dans, innuitisk kultur och normkritiskt förhållningssätt påbyggnad.Jag håller med.
Men jag tror dom som skaffar sig en akademisk examen kommer välja andra karriär banor än politik tyvärr.
Därav den krassa siffran på hur många politiker vi kommer få vid krav på resultat på HS-provet.
Reducerade riksdagsplatser tror jag vi varit inne på förut och jag var nog för även då.
Visserligen sätter det väl fingret på en del områden där politisk nonchalans/inkompetens eller i en del fall ideologiskt drivet vanstyre (inte sällan av miljöskäl) lett till att förmågor viktiga inte bara för totalförsvaret utan även för en robust infrastruktur i stort har tillåtits erodera.En sak som stör mig är denna tävlan i att finna områden där Sverige inte möter NATO standard, detta kommer bli som EU om vi inte passar oss.
Vad i Grekland, Turkiet, Bulgarien och Litauen möter NATOs alla krav?
Pappa sköts ihjäl framför sin son, efter att ha sagt ifrån till ett gäng i Skärholmen när han och sonen var på väg till simhallen.
Fy fan!
Mikael, 39, död efter skjutning i Skärholmen
39-årige Mikael sköts på onsdagskvällen ihjäl i Skärholmen i södra Stockholm. Han ska ha skjutits efter att han konfronterat ett ungdomsgäng. Polisen har inlett en förundersökning om mord.www.svt.se
Ja och effekten blir ett samhälle där man håller låg profil och inte vågar göra något som ens kan antydas att på något sätt störa fel person då denne mycket väl kan vara beväpnad.Samhället börjar ju vara totalt förfallet när en vuxen inte längre ska kunna säga till åt ett ungdomsgäng utan att bli mördad.
Precis. Är det ett samhälle vi vill ha?Det påverkar inte bara de som hamnar i den direkta konfrontationen utan alla i samhället som kommer formas av den tystnad, uppgivenhet och likgiltighet som uppstår i moralens vakuum.
Deeskalerat. W O.Samhället börjar ju vara totalt förfallet när en vuxen inte längre ska kunna säga till åt ett ungdomsgäng utan att bli mördad.
Utvidga nationella insatsstyrkan med andra ord.Precis. Är det ett samhälle vi vill ha?
Lösningen är specialstyrkor, inte nödvändigtvis militära, men särskilt tränade med rätt utrustning för ändamålet. Typ Frankrikes *gendarmer*.
Eller fruktstund?Utvidga nationella insatsstyrkan med andra ord.
Sökte "france gendarmerie vs police"
"Legally, the Gendarmerie nationale ensures homeland defence and protection of the Nation's higher interests. According to the Law and the Code of Defence, Gendarmerie is part of French Armed Forces, just like Army, Navy and Air Force or the joint directorates."
Jag vill bestämt hävda att "nationens högre intresse" är folkets säkerhet.
Sen hittade jag en bild på internet, vet inte om det är just gendarmer, men den motsvarar min vision av specialstyrka som jag tidigare nämnde. Notera hjälmarna. Helt enkelt en avancerad form av kravallpoliser.
View attachment 497155
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |