Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar inte stämma som ni säger så länge grov oaktsamhet inte föreligger, vilket inget tyder på att det gör vad jag hört.

@Kratoz
Så är det.
Men det är åas nästan per automatik grov oaktsamhet om man är skyldig så mycket.
Sånt borde man fånga upp mycket tidigare.
Om man nu inte har pengar att betala med, vilket man hade.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Styrelsen blir personligt ansvariga om det inte drar i handbromsen när halva aktiekapitalet är förbrukat. Exakt vad det innebär för för Northvolt vet jag inte.
För ett bolag med stort kapital kan ju aktiekapitalet skrivas ner men sen är ju även kassaflödet ett bekymmer för om räkningar och skatter inte kan betalas in kommer ju någon att begära bolaget i konkurs. Skatteverket brukar väl vara väldigt snabba på den bollen och dom står ju alltid först i kö hos kronkalle.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det verkar inte stämma som ni säger så länge grov oaktsamhet inte föreligger, vilket inget tyder på att det gör vad jag hört.

@Kratoz
Nu ställde du ju frågan som om det vore ett faktum ;)

Det blir inte så att man automatiskt blir direkt betalningsskyldig, men i praktiken kan det bli så i förlängningen och då har det varit några steg på vägen - exempelvis att företaget får en skatteskuld som går till utmätning som det inte finns täckning för eller att man förbrukat mer än hälften av aktiekapitalet och då inte omedelbart upprättat en kontrollbalansräkning och utifrån vad som då framkommer upprättar extra stämma och ansöker om likvidation. Gäller under förutsättning att man varit försumlig.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fångade upp lite från tv-nyheterna ang. Nobelpriset i ekonomi. Bla sas det att länder med dålig ekonomi saknar väl fungerande demokrati och respekt för äganderätten.
Kanske därför EU i allmänhet o Sverige i synnerhet börjar halka efter
Kan ingen forska på varför Afrika är omöjligt att lyfta ur ekonomisk misär?

🤐
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med storleken på aktiekapitalet är ju lite intressant.

Tar man tex Northvolt så består ju aktiekapitalet bla av en stor maskinpark och fastigheter som bokförts till ett visst värde för att skrivas av på X antal år.

Om fordringsägare begär bolaget i konkurs och allt det där ska säljas så är det det ju däremot inte alls säkert att kronofogden lyckas sälja allt det där till bokfört värde, det är rent av sannolikt att försäljningsbeloppet blir väldigt långt under bokfört värde.

Maskinerna är antagligen svårsålda och vem ska köpa alla dessa lokaler i lilla Skellefteå samtidigt som flera andra företag runt Northvolt också går i konkurs? Det lär ju uppstå ett extremt stort överutbud av lokaler. Dessutom nybyggda sådana.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
vem ska köpa alla dessa lokaler i lilla Skellefteå samtidigt som flera andra företag runt Northvolt också går i konkurs? Det lär ju uppstå ett extremt stort överutbud av lokaler. Dessutom nybyggda sådana.

Inomhus motorpark?
Maskinerna kan man ställa ut på bakgården eller använda som hinder.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan ingen forska på varför Afrika är omöjligt att lyfta ur ekonomisk misär?

🤐
Det jag sett när jag jobbat därnere är lathet (värmen påverkar, men vissa jobbar ändå) att få en burgare på McDonalds i RSA brukar ta en halvtimme. Att man inte återvänder till jobbet förrän lönen är slut - därav löneutbetalning varannan vecka eller tätare.
Dåligt skolsystem i många länder, stölder överallt så de med pengar låser in sig i gated communities - allt det där leder till "vi o dom".
Ett land jag varit i som sticker ut åt rätt håll är Botswana, men de har aldrig varit koloniserade (var brittiskt protektorat). Hittade världens nu (troligen) största diamantfyndighet strax efter att britterna drog sig tillbaka (lustigt sammanträffande). Verkar ha en regering som inte är så korrupt (plats 39 av 180, plats 38 innehas av Spanien).
Men jag tror att kolonisationen kan vara en orsak till att de övriga släpar efter
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan ingen forska på varför Afrika är omöjligt att lyfta ur ekonomisk misär?

🤐
Den förklaring jag fick i Sydafrika 1977 av en vit lantbrukare är det ansvar en rik afrikansk man har för släkten.
Lantbrukaren hade gett sina lantarbetare jord att själva bruka. Dom fick låna gårdens maskiner och givetvis började dom dra in pengar när dom sålde skörden och kunde höja sin ekonomiska standard. Vad som då hände var att deras släktingar dök upp och ville att den nyrike delade med sig av sina rikedomar på traditionellt afrikanskt vis. Resultatet var att dom fick arbeta mera , drog in mer pengar men sedan var dom tvungna dela med sig till fattigare släktingar. Resultat mer arbete, samma standard.
Så dom hade lämnat tillbaka jorden till den vite lantbrukaren.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den förklaring jag fick i Sydafrika 1977 av en vit lantbrukare är det ansvar en rik afrikansk man har för släkten.
Lantbrukaren hade gett sina lantarbetare jord att själva bruka. Dom fick låna gårdens maskiner och givetvis började dom dra in pengar när dom sålde skörden och kunde höja sin ekonomiska standard. Vad som då hände var att deras släktingar dök upp och ville att den nyrike delade med sig av sina rikedomar på traditionellt afrikanskt vis. Resultatet var att dom fick arbeta mera , drog in mer pengar men sedan var dom tvungna dela med sig till fattigare släktingar. Resultat mer arbete, samma standard.
Så dom hade lämnat tillbaka jorden till den vite lantbrukaren.
Det är ungefär samma tänk som miljöpartiet o vänstern har när de vill frakta hit alla halta o lytta från andra världsdelar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det jag sett när jag jobbat därnere är lathet (värmen påverkar, men vissa jobbar ändå) att få en burgare på McDonalds i RSA brukar ta en halvtimme. Att man inte återvänder till jobbet förrän lönen är slut - därav löneutbetalning varannan vecka eller tätare.
Dåligt skolsystem i många länder, stölder överallt så de med pengar låser in sig i gated communities - allt det där leder till "vi o dom".
Ett land jag varit i som sticker ut åt rätt håll är Botswana, men de har aldrig varit koloniserade (var brittiskt protektorat). Hittade världens nu (troligen) största diamantfyndighet strax efter att britterna drog sig tillbaka (lustigt sammanträffande). Verkar ha en regering som inte är så korrupt (plats 39 av 180, plats 38 innehas av Spanien).
Men jag tror att kolonisationen kan vara en orsak till att de övriga släpar efter
Tycker det är svårt att skylla på kolonisation, det drabbade många länder som lyft sig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top