Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det ett samband mellan Windows ME och det nya vårdsystemet i Västra Götaland?
Dvs en ofärdig produkt som släpps utan kontroll.
Vad jag fattat är Millenium tvärtom en mycket gammal product. Dvs ett gammal amerikanskt faktureringsprogram för amerikansk sjukvård.
Jag misstänker Västra Götalandsregionen använt en annan Oracle product Mellior tidigare.
Det "enda" Oracle gjort är
att försöka översätta programmet till svenska
försöka anpassa det till behoven i Regionen som
de nya kraven på data integritet
möjligheten skriva in och beställa provtagning
möjligheten skriva in resultat av provtagning
möjligheten skriva in diagnoser
möjligheten skriva in föreslagen behandling
möjligheten skriva ut recept
möjligheten skriva in patienten på en avdelning
möjligheten skriva ut patienten (frisk)
möjligheten skriva ut patienten (död)
möjligheten remitera patienten till annan vårdgivare
osv.
Oracle lägger nu ner Millenium i USA vad jag förstår.
Förklaringen är enkel som jag ser det. Det här programmet började antagligen skrivas på
1990-talet i ett programmeringsspråk som var poppis då. (Därav namnet Millenium=2000) Skulle inte förvåna mig att Millenium läggs ner av den enkla anledningen att det inte finns nyexaminerade som känner till det "gamla" programmeringsspråket.
Mina 25 öre.
Och sådant här går idag mycket fortare att göra i nyare programmeringsspråk som också ger ett resultat som är mer snabbarbetat för sjukvårdspersonalen än i det "programmeringsspråk" som Millenium skrevs i.
(Sjukhussekreterararna är ju avskaffade,)
dn.se
någon demonstration idag, Cosmic används tydligen av andra Regioner i Sverige.
1731602855518.png

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad jag fattat är Millenium tvärtom en mycket gammal product. Dvs ett gammal amerikanskt faktureringsprogram för amerikansk sjukvård.
Jag misstänker Västra Götalandsregionen använt en annan Oracle product Mellior tidigare.
osv.
Förklaringen är enkel som jag ser det. Det här programmet började antagligen skrivas på
1990-talet i ett programmeringsspråk som var poppis då. (Därav namnet Millenium=2000) Skulle inte förvåna mig att Millenium läggs ner av den enkla anledningen att det inte finns nyexaminerade som känner till det "gamla" programmeringsspråket.
Mina 25 öre.
Och sådant här går idag mycket fortare att göra i nyare programmeringsspråk som också ger ett resultat som är mer snabbarbetat för sjukvårdspersonalen än i det "programmeringsspråk" som Millenium skrevs i.
dn.se
View attachment 506428
AmatörITpersoner ska inte upphandla sånt här. Det ska finnas referenskunder och prestandagarantier.
På terminaltiden så demade vi för en kund, layoten på sidan fanns men ingen kod så vi satte terminalen i echo-mode och en till terminal i ett annat rum som en snubbe satt och skrev in responsen från "servern" manuellt.
Vi fick affären och kunden blev nöjd vid leveransen ett par månader senare, kodat och buggfritt.

Men det sättet att sälja program på borde ju vara utdött numera......

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
AmatörITpersoner ska inte upphandla sånt här. Det ska finnas referenskunder och prestandagarantier.
På terminaltiden så demade vi för en kund, layoten på sidan fanns men ingen kod så vi satte terminalen i echo-mode och en till terminal i ett annat rum som en snubbe satt och skrev in responsen från "servern" manuellt.
Vi fick affären och kunden blev nöjd vid leveransen ett par månader senare, kodat och buggfritt.

Sedan när har någon stat, kommun eller landsting gjort en bra upphandling?
Karolinska, Västlänken, Göteborgs spårvägar (spårvagnar), Sjöfartsverket (helikoptrar) osv i all jävla evighet.
Det är inte de vassaste knivarna i lådan som hamnar där och de är lätta att förblinda med lite "studiebesök", förhandling över en "lunch/middag" m.m.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Tveksamt, det var kanske så valet av Millenium gick till. En kollega för längesedan var med utveckla de första bankomaterna. Vid demonstrationen för SVT av bankomaten stod han själv bakom väggen och stoppade ut sedlarna för hand ......

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tveksamt, det var kanske så valet av Millenium gick till. En kollega för längesedan var med utveckla de första bankomaterna. Vid demonstrationen för SVT av bankomaten stod han själv bakom väggen och stoppade ut sedlarna för hand ......
Kent Persson?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har glömt namnet, det är ju 40 år sedan vi var kolleger i början på 1980-talet i Åkarp.
Men jag vet hur han ser ut så traffas vi på en vårtraff våren 2025 i Åkarp så frågar jag.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
osv.
Mina 25 öre.
dn.se
View attachment 506428
Programmeringsspråk på 90-talet borde väl vara c/c++, potentiellt java. Det största problemet med sådär gamla system brukar inte vara språket direkt, utan att de haft årtionden av styvmoderligt underhåll på sig att ruttna sönder fullständigt och nuförtiden mest består helt av Chestertonstaket och jakrakning.
Men om staten ger mig några tiotal miljoner och fritt val att fylla ett team så kan jag bygga ett system åt dem på 2-4 år som är bättre än alla "färdiga" lösningar som bara behöver "lite" konfiguration av några snordyra konsulter.
:hihi

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Programmeringsspråk på 90-talet borde väl vara c/c++, potentiellt java. Det största problemet med sådär gamla system brukar inte vara språket direkt, utan att de haft årtionden av styvmoderligt underhåll på sig att ruttna sönder fullständigt och nuförtiden mest består helt av Chestertonstaket och jakrakning.
Men om staten ger mig några tiotal miljoner och fritt val att fylla ett team så kan jag bygga ett system åt dem på 2-4 år som är bättre än alla "färdiga" lösningar som bara behöver "lite" konfiguration av några snordyra konsulter.
:hihi
Glöm inte Cobol! :mattias
Jag är en mästare på "Identification Division". ;)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Programspråk i all ära, men det finns ännu mer fundamentala problem med hela upplägget. Att ersätta en massa olika system i en diversifierad och enorm organisation med ett enda standardsystem som skall klara allt och där människor skall sitta centralt och definiera vad systemet skall klara för att sedan upphandla allt av en leverantör har aldrig fungerat någonstans och det finns anledningar till att man sedan länge inte utvecklar system på det sättet om man har någon slags koll. Det är systemutvecklingens motsvarighet till sovjetisk planekonomi. Det. Funkar. Inte.

Det slutar i princip alltid med att projektet blir rejält försenat, betydligt dyrare än beräknat och inte uppfyller behoven. Det hjälper inte att utbilda alla och ta in en armé av peppiga förändringsledare som skall försöka få alla i organisationen att ändra sitt "mindset" så det blir kompatibelt med systemet. Att man ändå drivit projektet på detta sättet vittnar om total inkompetens på beställarsidan.

Hörde talas om detta projekt för flera år sedan och det var redan då tydligt att det skulle sluta som det gjorde.

Hade förmodligen varit betydligt vettigare att förbättra integrationen mellan systemen och sedan successivt modernisera och byta ut bit för bit i nära samarbete med berörd verksamhet. Gissningsvis hade man gått på en del nitar med äldre "stängda" system som inte går att integrera på något vettigt sätt och då hade man fått byta ut dessa. Det är ofta här inkompetenta beställare faller i fällan att det då verkar enklare och billigare att ersätta allt med ett gemensamt system.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det slutar i princip alltid med att projektet blir rejält försenat, betydligt dyrare än beräknat och inte uppfyller behoven. Det hjälper inte att utbilda alla och ta in en armé av peppiga förändringsledare som skall försöka få alla i organisationen att ändra sitt "mindset" så det blir kompatibelt med systemet. Att man ändå drivit projektet på detta sättet vittnar om total inkompetens på beställarsidan.

Hörde talas om detta projekt för flera år sedan och det var redan då tydligt att det skulle sluta som det gjorde.
Kul att som skattebetalare i VG-region inse att ca 2500:- av mina skattepengar betalats in för att få sämre tillgänglighet till vården...........

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Några länkar till om Millenium som jag fått av en nyfiken .....
Tror jag sett att läkarna i VGR kommer vara heltidssysselsatta med att föra över journalerna i 3 år, => Patient, VAR GOD DRÖJ....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Citat:
Having used both at multiple hospitals, EPIC feels to me like a new Macbook Pro and Cerner feels like a PC running Windows ‘95.

Some of this is due to how poorly Cerner has been utilized by my hospital/how few resources are allocated to building and updating it properly, but here are some examples:
Och det är den engelska versionen .....
från
https://www.reddit.com/r/medicine/comments/f007mj

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Programspråk i all ära, men det finns ännu mer fundamentala problem med hela upplägget. Att ersätta en massa olika system i en diversifierad och enorm organisation med ett enda standardsystem som skall klara allt och där människor skall sitta centralt och definiera vad systemet skall klara för att sedan upphandla allt av en leverantör har aldrig fungerat någonstans och det finns anledningar till att man sedan länge inte utvecklar system på det sättet om man har någon slags koll. Det är systemutvecklingens motsvarighet till sovjetisk planekonomi. Det. Funkar. Inte.

Hade förmodligen varit betydligt vettigare att förbättra integrationen mellan systemen och sedan successivt modernisera och byta ut bit för bit i nära samarbete med berörd verksamhet. Gissningsvis hade man gått på en del nitar med äldre "stängda" system som inte går att integrera på något vettigt sätt och då hade man fått byta ut dessa. Det är ofta här inkompetenta beställare faller i fällan att det då verkar enklare och billigare att ersätta allt med ett gemensamt system.
Jag har jobbat i nästan ett årtionde med att byta ut gamla stordatorsystem med alla möjliga skojiga "integrationer" mellan varierande trasiga system i varierande ålder, från rent antika till nybakade.
Det är spännande hur ofta "integrationerna" är hemmapulade excelark av nån för längesedan uppsagd anställd som ingen riktigt vet hur de funkar, de bara skickar runt dem i email mellan varandra, och gör lite ändringar, så det finns inte helt sällan fler varianter av de där excelarken än det finns användare. :hihi

MEn ja, ska man modernisera är ju det första steget att se till att separera systemen så att man kan byta ut dem i en tågordning från mest kritiskt och trasiga till ganska irrelevant.
Och hitta de där systemen som står i nån städskrubb och tuffar på årtionde efter årtionde och tyst bara funkar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kul att som skattebetalare i VG-region inse att ca 2500:- av mina skattepengar betalats in för att få sämre tillgänglighet till vården...........
Du kan ju trösta dig med att du eventuellt, någon gång i framtiden, får använda Västlänken.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har jobbat i nästan ett årtionde med att byta ut gamla stordatorsystem med alla möjliga skojiga "integrationer" mellan varierande trasiga system i varierande ålder, från rent antika till nybakade.
Det är spännande hur ofta "integrationerna" är hemmapulade excelark av nån för längesedan uppsagd anställd som ingen riktigt vet hur de funkar, de bara skickar runt dem i email mellan varandra, och gör lite ändringar, så det finns inte helt sällan fler varianter av de där excelarken än det finns användare. :hihi

MEn ja, ska man modernisera är ju det första steget att se till att separera systemen så att man kan byta ut dem i en tågordning från mest kritiskt och trasiga till ganska irrelevant.
Och hitta de där systemen som står i nån städskrubb och tuffar på årtionde efter årtionde och tyst bara funkar.
Och jag har byggt integrationer sedan -98.
Du kanske bytt några av mina? ;)

Jag har fått samtal om integrationer jag glömt att jag byggt.
-"Du har byggt en integration till oss som slutat funka. Kan du fixa det?"
-"Och du är vem?"
-"Jag sitter på XXX AB och tog över efter Sten som slutade för...det måsta vara 12 år sedan nu."
Hittar sedan gammal källkod i VB6 från 15 år sedan att justera. :3freak
Tänker att det nog var bra ROI på den integrationen. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och jag har byggt integrationer sedan -98.
Du kanske bytt några av mina? ;)

Jag har fått samtal om integrationer jag glömt att jag byggt.
-"Du har byggt en integration till oss som slutat funka. Kan du fixa det?"
-"Och du är vem?"
-"Jag sitter på XXX AB och tog över efter Sten som slutade för...det måsta vara 12 år sedan nu."
Hittar sedan gammal källkod i VB6 från 15 år sedan att justera. :3freak
Tänker att det nog var bra ROI på den integrationen. :)
Haha, ingen aning. :hihi
De flesta stordatorsystem jag fått byta ut har varit gamla på riktigt dock, så 98 är för modernt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har respekt för psykisk ohälsa. Jag vet inte vad detta är men jag tycker det är oförenligt med ett publikt uppdrag i politiken. Vi kan inte ha ministrar i detta skick, vi behöver mer av alfa och mindre av detta trams.

Varför hittar alla dårar till just folkpartiet, tänk Jan Jönsson.

Efter bananskriverierna: ”Tonen kan öka stigmat”

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...