Sverige idag..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det finns de jag skulle kolla. Ffa om de alltid ska ha ut något av en. Flickvän, blivande fru/sambo? You bet!
Sonen till en i bekantskapskretsen var länge tillsammans med en tjej. Det var först när dom letade efter hus och skulle ha lånelöfte av banken som han fick reda på att hon hade stora skulder pga spelmissbruk. Så vissa kan dölja det bra

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Centern utmärker sig igen....
1733584939579.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så klart är detta inte hela storyn, och även om det är det, vad hindrar kvinnan att kräva pengar av hennes sambos goda vän?

Hela historien är bara trams

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Centern utmärker sig igen....
View attachment 507390
Hörde en genomgång på Kvartal idag att nu är tre av fyra regionråd i Stockholm kriminella, Aida Rattfyllo, Center pedofil och VPK som snattar på Åhlens.

Härligt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så klart är detta inte hela storyn, och även om det är det, vad hindrar kvinnan att kräva pengar av hennes sambos goda vän?

Hela historien är bara trams
Så du har alltså fortfarande inte läst artikeln?

– Han kände ju en enorm skam där och då. Sen har vi bestämt att han får betala mig det som Kronofogden säljer bilen för. Men eftersom han har skulder så har han ju inte den bästa ekonomiska sitsen, så det får ta den tid det tar.

Äh, - mitt misstag. Jag postade uppenbarligen i fel tråd. Den här tråden går ju bara ut på att få bekräftelse på sina fördomar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hon säger att dom lagat bilen för besiktning. Det borde ju finnas inköp på delar då från ganska nyligt, hur har dessa delar betalats? Det borde ju vara den färskaste informationen som kan stödja hennes ägande av bilen.
På flashback står det att hennes hushåll rymmer många vuxna människor och fordon.

Är det normalt?

I mitt hushåll ryms bara mina fordon och min familj.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men om man nu skulle få låna ut egendom till skuldsatta personer, hur skulle fogden någonsin få något? Ska man få låna ut pengar till skuldsatta också, som de kan ha på sitt konto, så att fogden inte ta dem. Är det riktigt?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
På flashback står det att hennes hushåll rymmer många vuxna människor och fordon.

Är det normalt?

I mitt hushåll ryms bara mina fordon och min familj.

Hela historien stinker ju white trash lång väg och man får känslan att polis och fogde vet betydligt mer än det de säger till pressen.

Hon har ju haft chansen att inkomma med kvitton och andra saker som styrker att det är hon själv som äger och nyttjar bilen. Vilket hon också påstås ha gjort. Utan att lyckas övertyga fogden, som ju uppenbarligen menar att det är den skuldsatte kompisen som är den egentlige nyttjaren av bilen.

Fogden gör helt enkelt bedömningen att hon som står som ägare till bilen bara är en målvakt och tröskeln för att misstänka detta är inte alls så låg som det framställs i pressen.

Edit: Om man sedan googlar på denna historia tar det inte många sekunder innan man får bilens uppgifter via biluppgifter.se

Då inser man snabbt att det är flera hundar på begravning kring denna bil. Bilen har mycket riktigt besiktats. Men den har inte godkänts vid besiktningen. Och den har därefter ställts av. Och det är alltså i det skicket som hennes skuldsatte kompis / pojkväns kompis / knullkompis har åkt omkring med bilen…

Och gräver man ännu djupare så inser man att bilen har gått mer än tusen mil mellan den näst senaste och den senaste besiktningen, trots att den varit avställd också en del av den tiden…

Nä, det känns sannerligen som att fogden har fattat 100% rätt beslut. White trash var uttrycket…

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hela historien stinker ju white trash lång väg och man får känslan att polis och fogde vet betydligt mer än de säger till pressen.

Hon har ju uppenbarligen haft chansen att inkomma med kvitton och andra saker som styrker att det är hon själv som äger och nyttjar bilen. Och hon har så gjort, utan att lyckas övertyga fogden som ju uppenbarligen menar att det är den skuldsatte kompisen som är den egentliga nyttjaren av bilen.

Fogden gör helt enkelt bedömningen att hon är målvakt och tröskeln dit är inte så låg som det framställs i pressen.

Nej, dom skulle inte ha tagit bilen om dom inte hade rätt bra på fötterna.
Bilens värde är ju dessutom inte så högt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nej, dom skulle inte ha tagit bilen om dom inte hade rätt bra på fötterna.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är bara foliehattar, rättshaverister och människor bildade av skymningspressen som tror att kronofogden helt godtyckligt beslagtar vilken bil som helst, utan att ha läst på väldigt noggrant i förväg.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Likt er övriga anade jag ugglor i mossen i ärendet med bilen.

Vitt slödder var också min spontana tanke.

Lagändringen som ger myndigheten rätt att beslagta egendom bedömd tillhöra skuldsatta och bus med för låg inkomst relaterad till de saker denne har i besittning är bra.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag anser att de bara har lite fel vinkel.
Hårdare straff minskar inte brottsligheten men det hade i vårt specifika fall avskräckt densamma från att flytta hit och kanske till och med fått den att flytta bort igen. Kan tyvärr vara för sent för det senare.

Det sagt så avviker jag från diskussionen, jag är redan deprimerad och att gräva i detta gör mig inte mer munter. :hojbusa
Klart hårdare straff minskar antalet brott det är väl självklart?
De sitter ju inne i finkan och kan inte begå brott lika ofta

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är bara foliehattar, rättshaverister och människor bildade av skymningspressen som tror att kronofogden helt godtyckligt beslagtar vilken bil som helst, utan att ha läst på väldigt noggrant i förväg.
Om man lånar ut något av kapitalvärde till någon så bör man alltid kolla bakgrund och även skriva ett avtal. Det kan vara väldigt kort men visar vem som är ägare av det utlånade.
Obs, snackar om värdefulla saker bilar hus med mera - inte m borrmaskin till grannen

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Mjaeh, det finns exempel på när fogden varit lite väl nitiska så man ska inte utgå ifrån att allt de gör är helt resonabelt. Men överlag är de en av de mer välordnade myndigheterna. Och skulle jag gissa var det här en kombinerad operation och att fogden har haft koll ett tag på den skuldsatta, de har rätt duktiga grävare i anställning.

Vad gäller bilen, överlag så kan man faktiskt ha bil när man har skuilder hos fogden om man behöver den för att ta sig till jobbet eller söka jobb och sånt. Det kan inte vara någon dyr bil, men det går att argumentera för att ha en typisk pizzaleveransbil med tillhörande rost och spännande motorljud.

Och ska fogden göra gemensam sak med polisen såhär så är det antagligen någon som inte har helt rent mjöl i påsen, och som antagligen har en inkomst som inte är helt laglig.

Har en syster som sedan hon blev myndig (hennes livs största misstag) har varit skuldsatt. Hon har utmätning på lönen, och tycker fogden är skitelaka, men det är ju ändå hon själv som satt sig i sitsen genom att ta skaffa en hög kreditkort och maxa dem, ta ett banklån på några hundratusen för bilköp och köpa en bil för några tiotusen och sedan festa upp restten, och sedan ett blankolån när CSN drog in studiestödet för att hon inte gick på lektioner, och sedan festa upp de pengarna med... Bland annat.
Men trots att hon antagligen har miljonskulder så gör inte fogden några tillslag gemensamt med polisen mot henne, och många, många andra som henne.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mjaeh, det finns exempel på när fogden varit lite väl nitiska så man ska inte utgå ifrån att allt de gör är helt resonabelt. Men överlag är de en av de mer välordnade myndigheterna. Och skulle jag gissa var det här en kombinerad operation och att fogden har haft koll ett tag på den skuldsatta, de har rätt duktiga grävare i anställning.

Vad gäller bilen, överlag så kan man faktiskt ha bil när man har skuilder hos fogden om man behöver den för att ta sig till jobbet eller söka jobb och sånt. Det kan inte vara någon dyr bil, men det går att argumentera för att ha en typisk pizzaleveransbil med tillhörande rost och spännande motorljud.

Och ska fogden göra gemensam sak med polisen såhär så är det antagligen någon som inte har helt rent mjöl i påsen, och som antagligen har en inkomst som inte är helt laglig.

Har en syster som sedan hon blev myndig (hennes livs största misstag) har varit skuldsatt. Hon har utmätning på lönen, och tycker fogden är skitelaka, men det är ju ändå hon själv som satt sig i sitsen genom att ta skaffa en hög kreditkort och maxa dem, ta ett banklån på några hundratusen för bilköp och köpa en bil för några tiotusen och sedan festa upp restten, och sedan ett blankolån när CSN drog in studiestödet för att hon inte gick på lektioner, och sedan festa upp de pengarna med... Bland annat.
Men trots att hon antagligen har miljonskulder så gör inte fogden några tillslag gemensamt med polisen mot henne, och många, många andra som henne.
Hur förhåller man sig till ett syskon med den livsföringen? Föräldrarna?
Jag har varit sambo med en ”sån”. Det blev räfst och rättarting men sen tog jag alldeles för stort ansvar då jag inte ville ha fogden på dörren När vårt sprack körde hon på i samma anda och det blev dyrare för den nye…

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur förhåller man sig till ett syskon med den livsföringen? Föräldrarna?
Jag har varit sambo med en ”sån”. Det blev räfst och rättarting men sen tog jag alldeles för stort ansvar då jag inte ville ha fogden på dörren När vårt sprack körde hon på i samma anda och det blev dyrare för den nye…
Mina föräldrar har plöjt ner hundratusentals kronor i den infertila åkern. Min mor spenderade åratal på att hjälpa till att sanera ekonomin, men tacksamheten för hjälpen uteblev så nu har båda föräldrarna sagt att "själv göre, själv ha" som det uttrycks i Småland.
De har till och med börjat strategera över hur de ska rädda gården i arvsskiftet så att fogden inte kommer och tar den. Jag har alltid sagt att det är frukten av deras arbete, så för min del kan de sälja allt och supa upp pengarna, men far i synnerhet tycker att gården ska vara kvar i släkten.
Faktum är att startskottet för att se till att arvet inte går till fogden var att denna systern kom förbi och var förmäten över arvet hon skulle få. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men det var något i stil med att mina föräldrar kunde sälja gården och ge henne förskott på hennes arv.

Personligen har jag sett far jobba 80-timmarsveckor hela mitt liv, och tycker väl att han ska få ha sin gård kvar så han kan gå och påta lite i skogen när han är pensionär. Efter cancern så har han inte riktigt orkat med att jobba så längre, och nu orkar han knappt 40 timmarsveckor nu när han gått i pension, så det är definitivt dags att han tar och lugnar ner sig lite så han kan njuta lite av att leva, inte bara jobba och sova.

Har personligen sagt att han och mor får bo kvar i huset på gården så länge de vill om jag och bror tar över gården innan de trillar av pinn.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Mina föräldrar har plöjt ner hundratusentals kronor i den infertila åkern. Min mor spenderade åratal på att hjälpa till att sanera ekonomin, men tacksamheten för hjälpen uteblev så nu har båda föräldrarna sagt att "själv göre, själv ha" som det uttrycks i Småland.
De har till och med börjat strategera över hur de ska rädda gården i arvsskiftet så att fogden inte kommer och tar den. Jag har alltid sagt att det är frukten av deras arbete, så för min del kan de sälja allt och supa upp pengarna, men far i synnerhet tycker att gården ska vara kvar i släkten.
Faktum är att startskottet för att se till att arvet inte går till fogden var att denna systern kom förbi och var förmäten över arvet hon skulle få. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men det var något i stil med att mina föräldrar kunde sälja gården och ge henne förskott på hennes arv.

Personligen har jag sett far jobba 80-timmarsveckor hela mitt liv, och tycker väl att han ska få ha sin gård kvar så han kan gå och påta lite i skogen när han är pensionär. Efter cancern så har han inte riktigt orkat med att jobba så längre, och nu orkar han knappt 40 timmarsveckor nu när han gått i pension, så det är definitivt dags att han tar och lugnar ner sig lite så han kan njuta lite av att leva, inte bara jobba och sova.

Har personligen sagt att han och mor får bo kvar i huset på gården så länge de vill om jag och bror tar över gården innan de trillar av pinn.
Hälsa föräldrarna att jag håller med. Och båda två är väl värda en najs pension och njuta av livet med barn och barnbarn - och man behöver ju inte ge massa pengar till ungar som lever upp det på skitsaker. Det går väl till och med att göra barn arvlösa numera? De ändrade väl lagstiftningen, men jag har inte koll längre. Mina ungar får dela på det som finns kvar, för de är tacksamma även om det swishas minst en gång i veckan 😅

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag vet inte vad som är rätt smiley här för man reagerar på flera vis.
Att vara ute efter arv är något av det vidrigaste som finns.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457