Och ICA har redan minskat den kostnaden med sjävlscanningskassor och dra ner bemannade kassor till 1/3 i större butiker.
Och ICA har redan minskat den kostnaden med sjävlscanningskassor och dra ner bemannade kassor till 1/3 i större butiker.
Stoppa hatet mot kassörskor!Jamen då är det väl bättre att göra precis tvärtom mot mitt usla förslag och istället införa ännu längre öppettider.
Om de har långa öppettider och helgöppet är det antagligen inte för att de förlorar pengar på det. Motexemplet är väl småbutiker i småsamhällen där man redan har en någorlunda fast kundbas och ingen annan aktör, de verkar ofta ha kortare öppettider och stängt på söndagar.Jamen då är det väl bättre att göra precis tvärtom mot mitt usla förslag och istället införa ännu längre öppettider.
Många av dom större butikerna har 10-12% i vinst.Du läste tydligen inte vad jag skrev om du tror att pengarna ska tas ifrån marginalen.
Dessutom undrar jag var du hittat den siffran? Ica-butikerna är väl ägda av enskilda näringsidkare och inte av koncernen?
Omöjligt, det är bestäms av hyreskontraktet. I de stora shoppingcentrana med många butiker står det i hyreskontraktet när butikerna ska hålla öppet.Genom att stänga 20:00 på vardagar och 18:00 på helger, eller till och med ha stängt på söndagar
Beteendet är ju vanligtvis något som IT-avdelningen själva lagt grunden för med alla utskick om att byta lösenord och likande.Det här är bra
View attachment 512851
Jag gick själv i fällan när jag fick ett mail på jobbet från företagets dataavdelning där jag skulle bekräfta mina säkerhetsinställningar. Bara att logga in med min vanliga inloggning och password.
Vilket jag såklart gjorde. Och fick en vederbörlig avhyvling om att aldrig logga in med min inloggning och password. Oavsett avsändare. För precis så här jobbar "SKUMMISARNA".
De förfalskar avsändaren så det ser ut som någon som jag litar på och så gör jag som snäll precis vad DE(SKURKARNA) vill !
Jag har blivit otroligt mer misstänksam efter den övningen !
BRA TEST, BRA UTBILDNING !
Malmö stad lät skicka ut fejkade mejl till 3 500 anställda för att simulera en it-attack. Testet var utformat som en så kallad phishing-attack, där hackarnas mål är att komma åt inloggningsuppgifter, och de anställda uppmanades att klicka på en länk i mejlet.![]()
Över tusen anställda gick i Malmös it-fälla
Malmö stad lät skicka ut fejkade mejl till 3 500 anställda för att simulera en it-attack. Men testet fick stoppas i förtid – när hela en tredjedel av mottagarna gått i fällan, rapporterar Sydsvenskan.www.svd.se
Efter 27 timmar fick den simulerade it-attacken avbrytas. Då hade hela 32 procent av de anställda – över 1 121 personer – klickat på länken i mejlet, enligt siffror som Sydsvenskan tagit fram.
Målet vid liknande tester är att mindre än fem procent av de anställda ska gå i fällan och genomsnittet för svenska kommuner ligger på runt 15 procent, enligt tidningen.
I några samhällen häromkring så har det öppnats lite obemannade butiker.Jag har en bekant som har en obemannad butik och den verkar fungera bra trots att det finns både konsum och ica i byn.
På kvällen när de butikerna stängt så kommer folket in och köper "kvällsmys" hos honom.
Det är ett visst svinn men det inte för stort.
Det är förstås bara vad han berättar åt mig vilket inte nödvändigtvis behöver överensstämma med verkligheten.
I några samhällen häromkring så har det öppnats lite obemannade butiker.
Det har varit problem med lönsamhet och svinn. Ett tag hade dom väldigt mycket stölder det var ligor som åkte runt och nästan tömde butiken.
Vet inte om det finns några butiker kvar några lades ner och någon gick i konkurs.
Byhålan jag är från får nån gång i årtiondet ett gäng knarkare som köper ett ruckel i skogen och stjäl allt som inte är fastbultat. Alla brukar veta vem det är, och när det pågått tillräckligt länge brukar de springa in i dörrar och ramla i trappor överraskande ofta och så får byn några lugnare år tills nästa knarkarkvart sätts upp.Jag tänkte lite på det du nämner, det är ju en sak om någon ungdom stjäl en godispåse ibland men om någon går in med lastbil och tömmer hela butiken så blir det ju en ganska ordentlig ekonomisk smäll.
Jag tror bortsett från den saken att det funkar bäst i små orter där ingen vill bli känd som en tjuv. I den här kommunen bor det mindre än 2000 invånare och alla känner alla ungefär fast det passerar iofs även många resenärer av alla de slag också.
Byhålan jag är från får nån gång i årtiondet ett gäng knarkare som köper ett ruckel i skogen och stjäl allt som inte är fastbultat. Alla brukar veta vem det är, och när det pågått tillräckligt länge brukar de springa in i dörrar och ramla i trappor överraskande ofta och så får byn några lugnare år tills nästa knarkarkvart sätts upp.
Är det där sant? Känns som sådant påstås men sällan händer. Tyvärr.Byhålan jag är från får nån gång i årtiondet ett gäng knarkare som köper ett ruckel i skogen och stjäl allt som inte är fastbultat. Alla brukar veta vem det är, och när det pågått tillräckligt länge brukar de springa in i dörrar och ramla i trappor överraskande ofta och så får byn några lugnare år tills nästa knarkarkvart sätts upp.
Japp, det är sant. Nu det två år sedan senaste vändan, farsan besök av dem gården och när han gick ner och frågade dem vad de gjorde där sade de att de hyrde av ägaren.Är det där sant? Känns som sådant påstås men sällan händer. Tyvärr.
Skulle det vara vanligt skulle inte varannan håla ha ett centrum fullt av brorsor som terroriserar ursprungsbefolkningen, tror jag.
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj