Sverige idag..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jamen då är det väl bättre att göra precis tvärtom mot mitt usla förslag och istället införa ännu längre öppettider.
Om de har långa öppettider och helgöppet är det antagligen inte för att de förlorar pengar på det. Motexemplet är väl småbutiker i småsamhällen där man redan har en någorlunda fast kundbas och ingen annan aktör, de verkar ofta ha kortare öppettider och stängt på söndagar.

Och med en pytteliten vinstmarginal är det knappast mataffärernas fel att maten kostar pengar. Vill folk ha billigare mat behöver många lagar om djurhållning och odling tas bort, då kan vi nog komma ner i priser lite iaf, men i övrigt är hela kedjan för matproduktion pressad till gränsen för hur lite saker kan kosta.
I många fall är det till och med pressat så långt att lantbruk inte kan gå med vinst utan måste drivas mer som hobby, och pengarna dras in med extrajobb.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du läste tydligen inte vad jag skrev om du tror att pengarna ska tas ifrån marginalen.

Dessutom undrar jag var du hittat den siffran? Ica-butikerna är väl ägda av enskilda näringsidkare och inte av koncernen?
Många av dom större butikerna har 10-12% i vinst.
Vår lokala maxi har tagit ut i snitt 1,7milj i utdelning per månad de senaste 10 åren.

Jag har definitivt inget emot vinst men har man 50% av en marknad så funkar inte dom vanliga mekanismerna längre.

Stor aktör till liten producent.
-"Vi vet att din vara har dessa mängder av dessa ingredienser. Världsmarknadspriset på ingredienserna är dessa. Med påslag för prodkost så blir kostnaden X kronor. Du får X plus 1 kr per vara. Sedan tar vi X plus 7 kronor per vara. Vill du inte får vi annan stans. Och säljer du till samma pris åt andra gott vi annan stans."

Vad ska producenten göra?
Är detta nya i längden?
Fånigt att prata om monopol?

Ju större del av marknaden ju enklare att manipulera kunder och leverantörer.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
ICA Maxi Stenhagen Uppsala hade en omsättning på 593.000.000 kr 2023.

Vinstmarginalen var på sista raden 7% (efter sedvanlig bokföring för att minska vinsten på papperet).

Dvs ägaren till den butiken gjorde 41 miljoner 510.000 kr i vinst 2023. 10 miljoner i utdelning.

Det finns 32 icabutiker i Uppsala, utslaget på 248.000 invånare. Bara ICA Maxi Stenhagen gjorde alltså en vinst på 167kr per invånare i Uppsala kommun.

Anledningen till att det är så lönsamt att SÄLJA mat (inte att producera den) är att konkurrensen är satt ur spel på en närmast oligopolliknande marknad och att de tre stora drakarna delar upp i stort sett all produktion mellan sig och den producent som inte köper systemet blir i praktiken bojkottad.

Så länge som konsumenter fortsätter att handla där det är onödigt dyrt kommer inte något att förändras. Framförallt är det svårt att förstå hur folk klagar på matpriserna och sedan inte handlar där de får tillbaka kanske 6-8% i återbäring (dvs Kooperativt) eftersom det är samma varor till samma priser - bara det att vinsten går tillbaka till konsumenten i form av återbäring, alternativt handlar på Willys och liknande där det är samma (eller rentav bättre) varor men lägre priser.

Sedan har människor tappat kompetens i hushållning, ekonomi och matlagning och då ökar marginalerna ytterligare för handlaren.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Genom att stänga 20:00 på vardagar och 18:00 på helger, eller till och med ha stängt på söndagar
Omöjligt, det är bestäms av hyreskontraktet. I de stora shoppingcentrana med många butiker står det i hyreskontraktet när butikerna ska hålla öppet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är bra
1743936262779.png
Jag gick själv i fällan när jag fick ett mail på jobbet från företagets dataavdelning där jag skulle bekräfta mina säkerhetsinställningar. Bara att logga in med min vanliga inloggning och password.
Vilket jag såklart gjorde. Och fick en vederbörlig avhyvling om att aldrig logga in med min inloggning och password. Oavsett avsändare. För precis så här jobbar "SKUMMISARNA".
De förfalskar avsändaren så det ser ut som någon som jag litar på och så gör jag som snäll precis vad DE(SKURKARNA) vill ! :huvet
Jag har blivit otroligt mer misstänksam efter den övningen !
BRA TEST, BRA UTBILDNING !
Malmö stad lät skicka ut fejkade mejl till 3 500 anställda för att simulera en it-attack. Testet var utformat som en så kallad phishing-attack, där hackarnas mål är att komma åt inloggningsuppgifter, och de anställda uppmanades att klicka på en länk i mejlet.
Efter 27 timmar fick den simulerade it-attacken avbrytas. Då hade hela 32 procent av de anställda – över 1 121 personer – klickat på länken i mejlet, enligt siffror som Sydsvenskan tagit fram.
Målet vid liknande tester är att mindre än fem procent av de anställda ska gå i fällan och genomsnittet för svenska kommuner ligger på runt 15 procent, enligt tidningen.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Snatterier förekommer nog i hela landet. I Stockholm är det stora problem, lite värre nu. Självscanningskassor har stängts. Kött låses in i kylskåp. ”Tryck på knappen så kommer vi.”
Stöldbegärliga produkter flyttas närmare kassan. Eller bakom kassan.
För några år sedan i en Ica-butik på vischan norr om Uppsala. Jag frågade i kassan efter snabbkaffe, har ni det här i kassan?
Kassörskan svarade Nä med tonfallet du är från Stockholm och jag jobbar och bor här.
Ok, tack då sa jag väl och letade upp kaffehyllan. Skönt att de inte har problem med snatterier här.
Det är ju också satt i system att fylla kundvagn och bara dra ut. Vill butikspersonalen riskera livet för butikens varor? Nä.
Fyll en korg med det bästa köttet och dra. Sälj till restaurangen du har en deal med.
Stoppa jackan och byxorna fulla med kött och betala för ett paket cigg.
Snatta för att du är hungrig och saknar pengar.
Snatta för att du är polis. Poliser åker inte fast. Inte partiledare heller.
Ta fyra wienerbröd men scanna en fralla. Ingen kollar ju.
Var en arg snickare och scanna lite bara.
En affär i Sundbyberg som jag känner till väl ligger precis vid tunnelbaneingången. Snattare plockar på sig och drar ner i tunnelbanan. Personalen har svårt att haka på. Vad ska de göra. Paret som äger affären jobbar inte alltid, de är lite mer måna om att stävja snatterier än deras personal. Vad kan en ung tjej göra mot tre 20-åriga killar? Lämna kassan och butiken och kung fua lite?

En ICA-butiksägare i Hökarängen jobbade 69-70 timmar i veckan för att få butiken att gå runt. Han har ingen villa med sjötomt på Värmdö, ingen Ferrari-samling heller.

Helt obemannade butiker har haft stora problem med stora och återkommande stölder. Trist. Annars gillar jag gårdsförsäljning ute vid vägen där man förr la kontanter i en låda. Man kunde också förse sig med växel tillbaka om man inte hade jämna pengar.
Nu kan man swisha istället.

Smitning på mackarna var vanligt förr. Det sas att med en smitning så rök vinsten den dagen. Då räknade man nog endast bensin och diesel. Kul att driva mack då. Bättre idag.

Jag åkte till Willys i Sköndal för att handla. Det var bilkö från Örbyleden/Tyresövägen in till parkeringen. Jag smet förbi och åkte vidare. Palla köer. Kollade Hemköp men åkte förbi. Mysåkte lite och hamnade på Lidl i Fagersjö. Ingen kö trots att kaffepriserna ska gå upp rejält nästa vecka. Jag skulle inte handla så mycket så tre paket kaffe fick det bli. Jäla hushållsekonom jag blev nu då.
Lite störande med P-skiva bara. Gillar mina tre butiker där det inte behövs. Två är lite dyrare och en har otrevlig personal.
Att det blev åtta mil idag när jag skulle handla lite gör inget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det här är bra
View attachment 512851
Jag gick själv i fällan när jag fick ett mail på jobbet från företagets dataavdelning där jag skulle bekräfta mina säkerhetsinställningar. Bara att logga in med min vanliga inloggning och password.
Vilket jag såklart gjorde. Och fick en vederbörlig avhyvling om att aldrig logga in med min inloggning och password. Oavsett avsändare. För precis så här jobbar "SKUMMISARNA".
De förfalskar avsändaren så det ser ut som någon som jag litar på och så gör jag som snäll precis vad DE(SKURKARNA) vill ! :huvet
Jag har blivit otroligt mer misstänksam efter den övningen !
BRA TEST, BRA UTBILDNING !
Malmö stad lät skicka ut fejkade mejl till 3 500 anställda för att simulera en it-attack. Testet var utformat som en så kallad phishing-attack, där hackarnas mål är att komma åt inloggningsuppgifter, och de anställda uppmanades att klicka på en länk i mejlet.
Efter 27 timmar fick den simulerade it-attacken avbrytas. Då hade hela 32 procent av de anställda – över 1 121 personer – klickat på länken i mejlet, enligt siffror som Sydsvenskan tagit fram.
Målet vid liknande tester är att mindre än fem procent av de anställda ska gå i fällan och genomsnittet för svenska kommuner ligger på runt 15 procent, enligt tidningen.
Beteendet är ju vanligtvis något som IT-avdelningen själva lagt grunden för med alla utskick om att byta lösenord och likande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en bekant som har en obemannad butik och den verkar fungera bra trots att det finns både konsum och ica i byn.
På kvällen när de butikerna stängt så kommer folket in och köper "kvällsmys" hos honom.
Det är ett visst svinn men det inte för stort.

Det är förstås bara vad han berättar åt mig vilket inte nödvändigtvis behöver överensstämma med verkligheten.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en bekant som har en obemannad butik och den verkar fungera bra trots att det finns både konsum och ica i byn.
På kvällen när de butikerna stängt så kommer folket in och köper "kvällsmys" hos honom.
Det är ett visst svinn men det inte för stort.

Det är förstås bara vad han berättar åt mig vilket inte nödvändigtvis behöver överensstämma med verkligheten.
I några samhällen häromkring så har det öppnats lite obemannade butiker.
Det har varit problem med lönsamhet och svinn. Ett tag hade dom väldigt mycket stölder det var ligor som åkte runt och nästan tömde butiken.
Vet inte om det finns några butiker kvar några lades ner och någon gick i konkurs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I några samhällen häromkring så har det öppnats lite obemannade butiker.
Det har varit problem med lönsamhet och svinn. Ett tag hade dom väldigt mycket stölder det var ligor som åkte runt och nästan tömde butiken.
Vet inte om det finns några butiker kvar några lades ner och någon gick i konkurs.

Jag tänkte lite på det du nämner, det är ju en sak om någon ungdom stjäl en godispåse ibland men om någon går in med lastbil och tömmer hela butiken så blir det ju en ganska ordentlig ekonomisk smäll.

Jag tror bortsett från den saken att det funkar bäst i små orter där ingen vill bli känd som en tjuv. I den här kommunen bor det mindre än 2000 invånare och alla känner alla ungefär fast det passerar iofs även många resenärer av alla de slag också.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tänkte lite på det du nämner, det är ju en sak om någon ungdom stjäl en godispåse ibland men om någon går in med lastbil och tömmer hela butiken så blir det ju en ganska ordentlig ekonomisk smäll.

Jag tror bortsett från den saken att det funkar bäst i små orter där ingen vill bli känd som en tjuv. I den här kommunen bor det mindre än 2000 invånare och alla känner alla ungefär fast det passerar iofs även många resenärer av alla de slag också.
Byhålan jag är från får nån gång i årtiondet ett gäng knarkare som köper ett ruckel i skogen och stjäl allt som inte är fastbultat. Alla brukar veta vem det är, och när det pågått tillräckligt länge brukar de springa in i dörrar och ramla i trappor överraskande ofta och så får byn några lugnare år tills nästa knarkarkvart sätts upp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Byhålan jag är från får nån gång i årtiondet ett gäng knarkare som köper ett ruckel i skogen och stjäl allt som inte är fastbultat. Alla brukar veta vem det är, och när det pågått tillräckligt länge brukar de springa in i dörrar och ramla i trappor överraskande ofta och så får byn några lugnare år tills nästa knarkarkvart sätts upp.

Vi hade lite strul här i byn men jag klarade mig, antagligen för att jag bor i andra änden av byn och dom orkade väl inte gå så långt.
Men det slutade med att först körde den värsta av gänget ihjäl sig med nån minicross i en by längre bort där han själv bodde och nåt år senare eldade han som bodde i byn helt enkelt upp sitt hus.

Finns ytterligare ett nedgånget där det bott några liknande individer men det verkar som att dom gav upp när det inte längre fanns ström eller vatten i huset pga obetalda räkningar. Så det huset står tomt nu.

Men det finns många nedgångna hus här som man vet aldrig när någon ny stjärna kommer på att dom får en billig bostad där.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coop har inte samma priser, de är mycket dyrare än tex Lidl.

Oroande när teorier om planekonomi får spridas oemotsagda.

Av den totala kostnaden för en matkasse är merparten inte vinster till handlaren, kan vara bra att påminna sig om.
Är det där sant? Känns som sådant påstås men sällan händer. Tyvärr.

Skulle det vara vanligt skulle inte varannan håla ha ett centrum fullt av brorsor som terroriserar ursprungsbefolkningen, tror jag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är det där sant? Känns som sådant påstås men sällan händer. Tyvärr.

Skulle det vara vanligt skulle inte varannan håla ha ett centrum fullt av brorsor som terroriserar ursprungsbefolkningen, tror jag.
Japp, det är sant. Nu det två år sedan senaste vändan, farsan besök av dem gården och när han gick ner och frågade dem vad de gjorde där sade de att de hyrde av ägaren.

Och de flesta dör ju inte, de bara flyttar vidare till nästa byhåla.

Last edited:
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen