Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
C satsar i tunnelbanan. :rofl
Jag är så innerligt äcklad av honom. Fatta att vara en vuxen man, förtroendevald politiker, gå på filminspelning och sedan sätta sig och runka framför ett barn på tåget.

Släng honom från Västerbron, kasta med hans avskräde till kollegor och pedofilkompisar också.

Detta är vad vi får med Pride, vulgärliberalism och allt vad våra politiker trycker i halsen på oss.

Kulturkrig är vad det är.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Demirok är heligt förbannad

Det brukar ju sällan vara bra om man vill undvika att nita någon och få en misshandelsdom emot sig...

Jag är så innerligt äcklad av honom. Fatta att vara en vuxen man, förtroendevald politiker, gå på filminspelning och sedan sätta sig och runka framför ett barn på tåget.

Detta parti är ett av de mindre i riksdagen men ändå grovt överrepresenterat med avslöjanden om avvikande sexualiteter, pedofiler och folk som blottar sig och onanerar öppet. Progressiva storstadsmänniskor, som någon sa lite tidigare i tråden...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tänk på att ta kreditupplysning om du lånar ut din bil till en kompis för om denne har skulder och fastnar i en poliskontroll kan kronofogden mäta ut bilen och sälja den på auktion utan att du har något att säga till om.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk på att ta kreditupplysning om du lånar ut din bil till en kompis för om denne har skulder och fastnar i en poliskontroll kan kronofogden mäta ut bilen och sälja den på auktion utan att du har något att säga till om.

Om jag inte minns fel så handlar det om långvarig utlåning, inte över dagen, som den lagen gäller. Jag kan inte läsa artikeln för att den är bakom en betalvägg.
Och den lagen finns eftersom att folk som satt i system att vara skuldsatta låter bekanta stå som ägare till dyra prylar som de själva sedan är huvudsakliga brukare av.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Om jag inte minns fel så handlar det om långvarig utlåning, inte över dagen, som den lagen gäller. Jag kan inte läsa artikeln för att den är bakom en betalvägg.
Och den lagen finns eftersom att folk som satt i system att vara skuldsatta låter bekanta stå som ägare till dyra prylar som de själva sedan är huvudsakliga brukare av.
I det här fallet handlade det om en tjej som lånade ut sin bil till en kompis ett tag eftersom han höll på och flytta och hon inte behövde den just då. En gammal vän som i grunden verkade vara en bra person, ingen kriminalitet eller så, och hon hade ingen anledning att misstänka att han var skuldsatt. Sen stoppades han i en vanlig poliskontroll som de gjorde tillsammans med kronofogden.

Nu måste hon överklaga genom att gå till tingsrätten och bevisa att kompisen inte haft bilen i besittning, men då kommer bilen redan vara såld på auktion så den kommer hon inte att få tillbaka.

Kanske inte riktigt var för dessa situationer som lagen var tänkt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hörde också detta på radion. Det är just för att få bort trenden med "målvakter" osv. Grovt skuldsatta personer ska inte kunna anävnda sig av 'hederliga' för att fortsätta verka för en dekaderande ekonomi, detta gäller på alla nivåer i samhället.

Det är helt klart läge för en revolution av nåt slag, rötan har grott sig in i nog dom flesta ledande positioner, kolla bara på skandalfrekvensen här i Botkyrka.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
I det här fallet handlade det om en tjej som lånade ut sin bil till en kompis ett tag eftersom han höll på och flytta och hon inte behövde den just då. En gammal vän som i grunden verkade vara en bra person, ingen kriminalitet eller så, och hon hade ingen anledning att misstänka att han var skuldsatt. Sen stoppades han i en vanlig poliskontroll som de gjorde tillsammans med kronofogden.

Nu måste hon överklaga genom att gå till tingsrätten och bevisa att kompisen inte haft bilen i besittning, men då kommer bilen redan vara såld på auktion så den kommer hon inte att få tillbaka.

Det är väl som vanligt att lagar som tallar på äganderätten alltid kommer drabba oskyldiga.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är väl som vanligt att lagar som tallar på äganderätten alltid kommer drabba oskyldiga.
Ja, det är ju därför det blir så principiellt förkastligt i det här fallet. Att staten kan konfiskera en persons egendom på det sättet när denne är helt oskyldig och det inte finns något uppsåt. Visar på hur svag äganderätten är i Sverige.

Men det innebär ju i praktiken att man aldrig kan låna ut en bil till någon annat än för ett specifikt och avgränsat ärende (som enkelt kan bevisas) ifall man skall vara på den säkra sidan. Alternativt att man har för vana att göra regelbundna kreditupplysningar på sina vänner (som kanske inte är vänner längre efter det).

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Såvitt jag begriper har hon haft bilen avställd och ställt på den för att sälja och just då lånade hon ut den.
Jag misstänker att det är väldigt snarlika historier när mannen med guldkedjan har lånat sin fetters RS4.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, det är ju därför det blir så principiellt förkastligt i det här fallet. Att staten kan konfiskera en persons egendom på det sättet när denne är helt oskyldig och det inte finns något uppsåt. Visar på hur svag äganderätten är i Sverige.

Men det innebär ju i praktiken att man aldrig kan låna ut en bil till någon annat än för ett specifikt och avgränsat ärende (som enkelt kan bevisas) ifall man skall vara på den säkra sidan. Alternativt att man har för vana att göra regelbundna kreditupplysningar på sina vänner (som kanske inte är vänner längre efter det).
Jo, jag tycker äganderätten är en av grundpelarna i ett öppet och fritt samhälle. Staten ska inte ha någon rätt alls att sno folks prylar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, jag tycker äganderätten är en av grundpelarna i ett öppet och fritt samhälle. Staten ska inte ha någon rätt alls att sno folks prylar.

Vår egen stat och framförallt Europaöverstaten under ledning av Urusla Ursula bevisar ju om och om igen att de är beredda att strunta i äganderätten. Oavsett om vi diskuterar veteranbilar eller skog.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Hur ska man då hantera individer som inte gör rätt för sig?
Det är naturligtvis ett stort problem som det inte finns en snabb och enkel lösning på, snarare ett tecken på att man från samhällets sida under lång tid inte gjort tillräckligt för att förebygga och motverka en sådan utveckling.

Givetvis kan det vara ett effektivt verktyg att komma åt kriminella på det sättet, men det blir samtidigt helt fel för mig när man gör det genom att staten kan ge sig på en individ som i sammanhanget är helt oskyldig. Ser man på frågor rent utilitaristiskt går det ju alltid att motivera ingrepp mot individer för samhällets bästa, oavsett om denne gjort något fel eller inte.

Det finns ju minst två grundläggande principiella fel i detta. Förutom äganderätten som sätts ur spel även att det i princip blir bilägaren som får bevisbördan för att förhindra att staten konfiskerar dennes egendom.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det finns ju minst två grundläggande principiella fel i detta. Förutom äganderätten som sätts ur spel även att det i princip blir bilägaren som får bevisbördan för att förhindra att staten konfiskerar dennes egendom.
Men skulle man då inte bara kunna anmäla sin bil .. stulen? Då blir den ju upphittad och förhoppningsvis också återförd till ägaren?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men skulle man då inte bara kunna anmäla sin bil .. stulen? Då blir den ju upphittad och förhoppningsvis också återförd till ägaren?
Tror jag skall använda samma knep för att försöka få tillbaka alla skattepengar staten stulit av mig genom åren och slösat bort på dumheter :hihi

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tror jag skall använda samma knep för att försöka få tillbaka alla skattepengar staten stulit av mig genom åren och slösat bort på dumheter :hihi
Det förstås. Du skulle ju kunna låta bli att betala in skatten, nu har du ju redan betalat.

Men här tar dom ju din bil, en del av ditt hem och till stor del ditt levnadsvilkor. Donera din vänstra njure istället .. se vad dom säger 😁

Nä, jag lånar nog aldrig ut min bil eller annat fordon. Fan heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Detta parti är ett av de mindre i riksdagen men ändå grovt överrepresenterat med avslöjanden om avvikande sexualiteter, pedofiler och folk som blottar sig och onanerar öppet. Progressiva storstadsmänniskor, som någon sa lite tidigare i tråden...
Helt klart är det så att de som har konservativa värderingar söker sig till konservativa miljöer och vice versa.
Om man tycker sexualitet är fri, kön kan man välja själv, biologi är inte viktigt, alla har rätt att leva, se ut och bete sig hur de vill, no shit någon vill runka på tåget.

Centerpartiet har valt sin extremt vulgärliberala väg, så klart finns då utrymme för all möjlig dynga.

Det här är vad woke leder till.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...