Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Fördjävla skönt med en ljus timme till på kvällen för utomhusaktiviteter när man tillhör skolungdom/skatteutsatta (dottern uppskattar att kunna rida ut i skogen efter jobbet). :tummenupp
Det är väl bara att göra som den IQbefriade kärringen och knoppa en timme till på morgonen och gå hem en timme senare från jobbet, förutsatt flextid eller medlidande kolleger (för de som inte har motarbetare). :fakta:brynad:7peta
Vad hindrar dig och dottern att rida en timme tidigare?
Jag lovar att ljuset inte påverkas av att klockan ställs om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag betalar gärna en slant för att slippa den förbenade sommartidsomställningen. Vitsen finns inte i min värld. Om man gillar att gå upp för tidigt så är det ju fritt fram att göra så utan att behöva tvinga resten av landets befolkning att göra samma sak.
Må så vara men att vägra ställa om klockan och sitta hemma och rita teckningar duger inte.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fördjävla skönt med en ljus timme till på kvällen för utomhusaktiviteter när man tillhör skolungdom/skatteutsatta (dottern uppskattar att kunna rida ut i skogen efter jobbet). :tummenupp
Det är väl bara att göra som den IQbefriade kärringen och knoppa en timme till på morgonen och gå hem en timme senare från jobbet, förutsatt flextid eller medlidande kolleger (för de som inte har motarbetare). :fakta:brynad:7peta
Åt det hållet funderar det ju inte. Ungarnas skola börjar enligt klockan och då måste man gå upp en timme för tidigt. Att njuta av ljusa kvällar får man ju göra oavsett. I Sverige är sommarkvällarna ljusa helt enkelt. Det är ju så ljust att det är ett problem att få ungarna i säng redan utan att sommartiden ställer till det ännu mer.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad hindrar dig och dottern att rida en timme tidigare?
Jag lovar att ljuset inte påverkas av att klockan ställs om.
Hon har ju ett kontorsjobb 9-17 och åker med kollektivtrafiken och kvällsljuset på vår och höst underlättar. Det är (var för min del) dessutom mer körtid på kvällsträningarna för gokart. :)

Och som jag nämnde på ett annat forum för några år sen, lätt att gnälla om sommartid men sen åker man raskt iväg på semester till en annan tidszon och tycker att det är helt ok med tidsomställningen......

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Hon har ju ett kontorsjobb 9-17 och åker med kollektivtrafiken och kvällsljuset på vår och höst underlättar. Det är (var för min del) dessutom mer körtid på kvällsträningarna för gokart. :)

Och som jag nämnde på ett annat forum för några år sen, lätt att gnälla om sommartid men sen åker man raskt iväg på semester till en annan tidszon och tycker att det är helt ok med tidsomställningen......
Då får hon ju välja ett jobb som passar med hennes hobbyer. Varför det ska påverka resten av befolkningen är oklart.
Jag semestrar helst i Europa så det är sällan någon omställning att göra.

Numera har jag inget problem med det förutom att det så inihelskotta onödigt. Tidigare hade jag svårt för omställningen och var grinig en vecka. I dagsläget är jag konstant gubbsur så det blir ingen skillnad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag håller med dig.

Det var samma sak när jag körde cross, det var i samband med tidsomställningen som brytpunkten kom och man inte längre kunde träna på vardagarna.

För min del skulle det helst få vara sommartid året runt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag har en kompis som jobbar med el och han läxade nyligen upp med med att vi inte har elbrist. När jag påpekade tidigare vintrar med extremt höga priser så menade han att det fortfarande inte var brist för då skulle vattenfall ha tvingats stänga ner vissa områden. Alltså menade han att vi inte hade brist då.

Jag antar att det kan tillämpas på exakt alla andra resurser i samhället också. Det är till exempel ingen brist på pengar, det är bara att höja räntan tills ingen vill ha dom i sin hand eller köpa nåt.

Och vi kan lägga ner hälften av alla kraftverk, det är bara att höja priset på elen tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en kompis som jobbar med el och han läxade nyligen upp med med att vi inte har elbrist. När jag påpekade tidigare vintrar med extremt höga priser så menade han att det fortfarande inte var brist för då skulle vattenfall ha tvingats stänga ner vissa områden. Alltså menade han att vi inte hade brist då.
Och vi kan lägga ner hälften av alla kraftverk, det är bara att höja priset på elen tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.
Jag antar att det kan tillämpas på exakt alla andra resurser i samhället också. Det är till exempel ingen brist på pengar, det är bara att höja räntan tills ingen vill ha dom i sin hand eller köpa nåt.
Och när priset på elen stängs , ja då stängs alla miljöförstörande fabriker, bra va !

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Och när priset på elen stängs , ja då stängs alla miljöförstörande fabriker, bra va !
Helt i linje med mp/s/c/v etc, fabriksjobb är skadligt och det ska satsas på turistguider och cafeer som sysselsättning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag föredrar tillgång på el framför semantiskt trickery.
Det han praktiserar är en direktöversättning av Orwells chokladexempel i 1984, bokstavligt talat. Skulle vilja veta hans kommentar efter att ha tvingats högläsa exemplet. Inser han ändå inte så får du väl byta ut ett antal ord.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack SD. Tack, Tack och Tack!

View attachment 512583
Citat: "En persson måste leva på ett hederligt sätt för få uppehållstillstånd"
Då blir min fråga:
Hur stor inkomst måste du deklarera i år 2025 för år 2024 för få stanna kvar i Sverige ?
I Schweiz har man den här typen av regler. Tjänar du för lite är det dags lämna Schweiz.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...