Sverigen smidigaste MC-förare?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är väl inte så konstigt att dom inte cashar upp för utrustning.. Det är ju ett yrke där man förmodligen inte blir långvarig i snitt och utrustningen är inte bara dyr utan även anpassad till varje förare.. Vilket ju innebär att dom står för den om man bara stannar i 2 år..


Naturligtvis är det en kostnadsfråga OCH en prioriteringsfråga för man kan väl anta att företaget drivs i vinstsyfte och skall man betala de anställdas skyddskläder (vilket man gör på många andra arbetsplatser ÄVEN om den är så gott som personlig) minskar ju vinsten!

Nåväl, man är tydlig med vad som gäller innan anställningen börjar och det är bra! Så ingen kan med rätta påstå att de har blivit lurade eller trodde annat! Sedan kan ju var och en tycka vad man vill om det, och det gör vi ju säkert allihop. Vissa är för och andra emot och några bryr sig inte! :D

Mvh!
// Niklas
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Naturligtvis är det en kostnadsfråga OCH en prioriteringsfråga för man kan väl anta att företaget drivs i vinstsyfte och skall man betala de anställdas skyddskläder (vilket man gör på många andra arbetsplatser ÄVEN om den är så gott som personlig) minskar ju vinsten!

Nåväl, man är tydlig med vad som gäller innan anställningen börjar och det är bra! Så ingen kan med rätta påstå att de har blivit lurade eller trodde annat! Sedan kan ju var och en tycka vad man vill om det, och det gör vi ju säkert allihop. Vissa är för och andra emot och några bryr sig inte! :D

Mvh!
// Niklas

Jo men som sagt.. dom står ju för kostnaden om man jobbar 2 år och man får ligga ute med kostnaden. Är ju lite skillnad i pengar från ett par jobbar byxor och stål skor.. Håller med om att företaget givetvis ska stå för det men kan förstå att dom har valt den lösningen då det handlar om många tusenlappar.. Slutar föraren efter några veckor ( vilket jag kan tänka mig är vanligt om man inte vet vad man ger sig in på ) så blir det ju en saftig förlust för företaget!
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Självklart är detta reklam! Direktreklam dessutom!

Vem bryr sig? Tja, du som läser kanske och jag som skriver. För även om man inte har erfarenhet av yrket som sådant innebär inte det att man SAKNAR kunskap/erfarenhet av mc-körning i tät trafik eller kan sätta sig in i rollen med allt från soliga härliga sommardagar till stressiga regniga mörka höst/vinterdagar och vilka risker som ligger i kombinationen oskyddad trafikant & stress likväl vilka förtjänster i form av upplevelser som de härliga stunderna med all sannolikhet också kan ge!

Vad jag reagerar mot är trådskaparens ovilja att presentera allt annat än just fördelarna. Det är näst intill vilseledande reklam men bara näst intill!!!

Att sedan arbetsgivaren i just detta fallet inte står för skyddsutrustning som heter duga är svagt. Finns inte en arbetsgivare inom verkstadsindustrin i Sverige som kräver att arbetstagarna själva skall köpa erfoderlig skyddsutrustning. Men det har naturligtvis att göra med att i deras fall är det lag det är det inte på skyddsutrustning för mc förutom hjälmkrav!

Att sedan förblindad leva i tron att det är matcho yrke och spela på att det är tufft sätter en stämpel att "leva upp till" som rimmar illa med riskmedvetenhet/trafiksäkerhet mm. Så ordet "mes" om någon som inte håller med kommer väl knappast som en blixt från en klar himmel kan jag tänka!

Nä, det finns riskfylda yrken med näst intill samma biverkningar som ger bra mycket mer betalt än 30 000kr/mån (oljeindustrin) där man har råd att betala för de risker yrkesutövarna löper både direkt i yrket men också biverkningar av den (så som förstörda leder/reumatism pga. kyla/väta).

Inte heller är det rätt att jämföra en yrkeskörning med fritid. Under fritiden väljer föraren NÄR, VART och hur långa körpass dvs. HELT utan stress.

Men det är klart, jag är ju en mes (antar jag?) för med mina dryga 45 000mil på landsväg i europa saknar jag ju erfarenhet att kunna göra en relevant bedömning av riskerna med körningen i yrket som mcbud!

// Niklas
P.S Jag har inget emot varken företaget som sådant eller yrket "mc-bud" men jag tycker man dels skall avdramatisera attityden i marknadsföringen (matcho/tuff) eftersom det inte är förenligt med den ansvarstagande yrkesrollen som yrkeschaufför. Men också att man tydligt skall göra klart för arbetstagarna de långsiktiga riskerna med förstörda leder mm (olyckor är en sak det förstår alla som läser & söker). Fast vem söker jobbet då? Jo, de som är matcho/tuffa men som inte måste skryta med det!

Förstår inte hur du kan säga att det inte är tufft/matcho!? för det är precis vad det är, och jag är ganska säker på att "arbetsgivaren" i detta fallet INTE syftar på att vara tuff/matcho gentemot medtrafikanterna utan att under alla förhållanden oavsett väder klara av körningen/arbetet och vara ett bra ansikte utåt för företaget.. vet inte vad DU tycker men personligen tycker jag det är ganska TUFFT att lyckas hålla en hoj upprätt en hel vinter utan skador och likn. Har du inte ändrat uppfattning om det JAG tycker är ett klockrent yrke så är du mer än välkommen att sitta i min box i vinter så kan vi till våren diskutera vad som är tufft och inte! :hej
Mvh Matte (stolt mcbud)
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förstår inte hur du kan säga att det inte är tufft/matcho!? för det är precis vad det är, och jag är ganska säker på att "arbetsgivaren" i detta fallet INTE syftar på att vara tuff/matcho gentemot medtrafikanterna utan att under alla förhållanden oavsett väder klara av körningen/arbetet och vara ett bra ansikte utåt för företaget.. vet inte vad DU tycker men personligen tycker jag det är ganska TUFFT att lyckas hålla en hoj upprätt en hel vinter utan skador och likn. Har du inte ändrat uppfattning om det JAG tycker är ett klockrent yrke så är du mer än välkommen att sitta i min box i vinter så kan vi till våren diskutera vad som är tufft och inte! :hej
Mvh Matte (stolt mcbud)


Du skall med rätta vara stolt över ditt yrke! Vad jag reagerade mot var marknadsföringen, inte de som jobbar!

Att vi sedan kanske har olika uppfattning om vilket/vilka ord som passar bäst för olika saker är väl irrelevant. Jag skulle snarare vilja kalla det en bedrift att vara stolt över eftersom det är till stor del skicklighet som håller dig på hjulen. Vi (motorcyklister) får dock aldrig glömma att vi också har en gnutta tur med i bagaget (gäller naturligtvis mig med) som klarar oss undan olyckor där några av våra medmänniskor råkar väldigt illa ut! En ödmjuk inställning kommer man långt med!

Tufft för mig är att våga stå upp för en åsikt eller försvara den lilla människan när en stor massa försöker trycka på. Att försvara mobbaren typ!

Att köra en hel vinter utan en vurpa är starkt gjort och som jag skrev en bedrift och till stor del skicklighet!:tummenupp

Jag håller tummarna för dig att du klarar dig undan div. ledproblem när du blir äldre pga. nedkylda händer/fötter/fotleder mm. för det ÄR en uppenbar risk med ett sådant yrke!

Japp, jag har också kört längre sträckor under rätt långa perioder när det varit kallt (bra bit under nollstrecket). När jag var "ung & dum" nu är jag bara dum! :yoparty Så vi kan ju hålla tummarna för varandra!? :D

För övrigt är alla milen på landsväg utan vurpor (som tur är) medan tävlingshojen har fått sig en och annan flygtur (nåja inte mer än totalt 4 gånger sedan 1987 så jag har helt enkelt flax :tummenupp ). Blir liksom billigare att hålla sig på hjulen! :D

Mvh!
// Niklas
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller tummarna för dig att du klarar dig undan div. ledproblem när du blir äldre pga. nedkylda händer/fötter/fotleder mm. för det ÄR en uppenbar risk med ett sådant yrke!

Fast ÅAS kör folk snöskoter hela dagar när det är betydligt kallare än så, så varför skulle det vara värre att köra motorcykel?

Det finns kläder till allt!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag kan tänka mig och jobba som mcbud ifall jag fick köra en CB1000R och firman stod för kläder och allt. Och lite bättre lön. Sen att det är vinter o massa skit bryr jag mig inte om.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fast ÅAS kör folk snöskoter hela dagar när det är betydligt kallare än så, så varför skulle det vara värre att köra motorcykel?

Det finns kläder till allt!

Det är snarlikt! Men få kör mc med tummvantar och få kör (vill köra) mc med så stora klumpiga välisolerade kängor som man KAN ha när man kör skoter.

Varför?
Tumgas samt inga reglage som manövreras med fötterna på en skoter!

Att sedan många de fakto KÖR skoter med crosskängor är en annan femma. Men jag gissar att flertalet skoterförare hellre kör med ex. Nokias vinterstövlar eller andra bra vinterskor mer lämpade för vinter än mc-körning (klämrisk mm.).

Mvh!
// Niklas
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
...Eller så skiter bara alla i att skriva saker som "jag skulle sökt men..." eller "det äj jättefajligt att schöra motorsykkel"

Så blir det ju en bra tråd, där INTRESSERADE skriver..


Varje år ( sen -03 ) kommer dessa trådar om mcbudkörning, och lika säkert kommer ett tiotal skriva "jag skulle sökt men..."

Frågar ngn om borr på en Nimbus -65 skriver jag inget, för jag tillför inget. Enkelt.

Nu ska jag iaf ut och köra motorcykel:)

tror det är typ 18 eller 48 :va


:D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top