Vad söker du? Sevärdheter, utsiktspunkter, gruvor och sådant, eller roliga körvägar?
Har lite koll på västra delen som jag kan tipsa om.
Dalsland har redan nämnts. Ett bra råd - massor av kul småvägar i vacker landsbygd. Akvedukten i Håverud - jodå, men den har man sett på en kvart. Brudfjällsvägen däremot (som ligger ett par kilometer bort) är värt en omväg. Likaså sträckan Ed-Nössemark. 3 mil med nästan bara kurvor... Say no more!
Vägen dit kan du köra genom
Bohuslän. Antingen i tassemarkerna i inre delen med massa go'a vägar och fin natur. Eller längs kusten, allra längst ut, som också är fin-fin körning och många fina småsamhällen. En varning dock - i högsäsong är där myyyycket turister. Och nästan alla kör sakta... Synd att "slösa bort" en go' kurvkombination genom att hamna bakom en husbil eller en gubbe/gumma i en Toyota.
Halland har också mycket fin körning. Samma råd nu - småvägar ute i spenaten. Långt från de stora vägarna finner man vägpärlorna. Halland är inte långt, men genom att välja "rätt" vägar så har man att göra ett antal timmar. Kustvägen, då, säger någon. Nja. Halmstad-Falkenberg längs kusten är fint. Men Falkenberg och norrut är inte så spännande. Jo, det är fint att se på många håll, går tidvis nära havet. Men ganska rakt-rakt. Inte så stimulerande.
Småland då? Tycker att det blir j*kligt mycket granar så fort man lämnar Halland och kommer in i Småland. Granar och raka vägar. Men skäll gärna på mig, ni som är från Småland och påstår att jag har fel...!
Västergötland? Ge dig ut i obygden och du skall finna gott om fina hojvägar. Runt Sjuhäradsbygden (nära Borås) finns gott om fin mc-körning. Trakterna runt Falköping. Hökensås (googla!). Vägen Töreboda-Undenäs-Tived har jag snart kört 10 gånger och kör gärna 10 gånger till...
Alltså - håll dig bort från E-vägarna, leta upp småbygderna - och så kommer du att ha mycke' skoj på hojen!