Sveriges förluster - Folk som jobbar svart

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
2109009 Hoho, har du lyssnat på någon idol nu igen? Kolla vart pengarna går istället.
"polis och brandkår" :rofl Den var bra. :tummenupp

Kan inte du berätta istället? Det är så fascinerande att lyssna på dina sagor :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
2109021 Kan inte du berätta istället? Det är så fascinerande att lyssna på dina sagor :)
Jag länkade för typ en vecka sedan, har du redan glömt?

GuW skrev:
2109019 Ja fyfan för demokrati!
Ett sånt jävla kommunistpåfund, solklart kommer det här jävla skitsystemet att kollapsa när man ger en röst vardera till alla medborgare...

Nä, flytta du till någon fin diktatur någonstans så stannar jag på det här otroligt snabbsjunkande skeppet
Fel tråd, i den här är det skatt och svartarbete, tror du inbillar dig att det är någon demokratitråd eller liknande, vilket är fel. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Markus skrev:
2109043 Jag länkade för typ en vecka sedan, har du redan glömt?

Fel tråd, i den här är det skatt och svartarbete, tror du inbillar dig att det är någon demokratitråd eller liknande, vilket är fel. :)

Inlägget jag dissade inehöll dock kritik mot demokrati, eftersom majoriteten hade röstat fram det pack som styrde skutan eller hur du nu hade lindat in det...

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
2109043 Jag länkade för typ en vecka sedan, har du redan glömt?
Ja, det måste ha försvunnit i det allmäna bruset från ECCs PR-avdelning.

Nej precis, är man rik nog behöver man ingen demokrati ju :banana

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Markus skrev:
2108902 Tror inte det påverkar negativt ett dugg, snarare positivt - det underminerar viljan hos resten av befolkningen att göda detta system, och ju snarare systemet kollapsar - desto bättre. :)

Varfor paverkar uteblivna statskasseintakter inte oss negativt? Att "systemet" skulle kollapsa ar val ocksa lite naivt - Manga av de som har bristande skattebetalningsvilja har ocksa svart att mygla aven om de skulle vilja (mojligheterna for loneslavar ar valdigt begransade jmf med egenforetagares). Att inte betala skatt ar kass.

Jag tycker dock att det skulle vara intressant att reformera skattesystemet radikalt och infora en "plattskatt" i Sverige. For att astadkomma marginaleffekter kan man ocksa ha ett generost grundavdrag.

Fordelarna ar uppenbara: Enkelheten och transparensen, Hogre incitament for personer som vill jobba satan utan att drabbas av 57% marginalskatt, storre skattebetalningsvilja, Mindre admin och darmed lagre transaktionskostnader etc. etc.

Nackdelarnna skulle val vara att medelinkomsttagare kan fa ett hogre totalt skattetryck (naturligtvis beroende pa grundavdragets storlek).

/Liberal

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
GuW skrev:
2109099 Inlägget jag dissade inehöll dock kritik mot demokrati, eftersom majoriteten hade röstat fram det pack som styrde skutan eller hur du nu hade lindat in det...

Kritik och kritik, det vet jag inte. Snarare ett konstaterande att de som styr landet inte skulle ha en chans att göra det om det inte vore för att de skapat ett berg av bidragsberoende kött.

Coola Ola skrev:
2109137 Ja, det måste ha försvunnit i det allmäna bruset från ECCs PR-avdelning.

Jag har bett dem dämpa bruset.

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
2109554 de som styr landet inte skulle ha en chans att göra det om det inte vore för att de skapat ett berg av bidragsberoende kött.

Det där är ett vanligt argument hos er högerspöken, att en majoritet av sossarnas röster kommer från bidragstagare. Visserligen är det ju så att en lögn som uttalas tillräckligt högt och tillräckligt ofta till slut blir nån sorts (halv)sanning men det hade varit intressant att nån gång se siffror som underbygger det resonmanget. Jag är skeptisk...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
2110087 Det där är ett vanligt argument hos er högerspöken, att en majoritet av sossarnas röster kommer från bidragstagare. Visserligen är det ju så att en lögn som uttalas tillräckligt högt och tillräckligt ofta till slut blir nån sorts (halv)sanning men det hade varit intressant att nån gång se siffror som underbygger det resonmanget. Jag är skeptisk...

Vilka hefftia superlativ ni i Osynliga Partiet använder er av, "spöken" och "lögn". :lol

Vilka tror du alla bidragstagare röstar på? Och det är fan inte få, det kan jag lova dig. :mattias

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
NoicE skrev:
2109483 Eftersom du jobbar med en rackare som ALDRIG har jobbat vitt ...kanske? :4skrika

Jag håller med.. inte så vanligt att man har kollegor som jobbar svart och en själv helt supervitt... tror inte det

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
Alex 6R skrev:
2110248 Jag håller med.. inte så vanligt att man har kollegor som jobbar svart och en själv helt supervitt... tror inte det

men? en annan av åkeriets inlejda chaufförer har inget hår på huvet?!fast jag har hela huvet fullt?

vad har jag med hans inkomst att göra?

den här gubben jobbar som kock på en resturang,jag serverade där,,gör det att jag automatiskt jobbade svart?.... nej?! eller? :7peta

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Markus skrev:
2110148 Vilka hefftia superlativ ni i Osynliga Partiet använder er av, "spöken" och "lögn". :lol

Vilka tror du alla bidragstagare röstar på? Och det är fan inte få, det kan jag lova dig. :mattias

HA verkar ju vara nöjda med sossarna med tanke på hur många av deras medlemmar som är förtidspensionerade pga depression. De tvingar väl resten av pensionärerna att rösta rött. :rolleyes:
Varför såga av den gren man sitter på?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
2108902 Tror inte det påverkar negativt ett dugg, snarare positivt - det underminerar viljan hos resten av befolkningen att göda detta system, och ju snarare systemet kollapsar - desto bättre. :)
Trots bristerna, så går det inte att sticka under stolen med att vi har ett av världens mest utvecklade välfärdssystem. De som fubbar med skatt snyltar givetvis på kollektivet och kan ur det perspektivet jämställas med bidragsfuskare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
2110383 Trots bristerna, så går det inte att sticka under stolen med att vi har ett av världens mest utvecklade välfärdssystem. De som fubbar med skatt snyltar givetvis på kollektivet och kan ur det perspektivet jämställas med bidragsfuskare.

Att ett system är väl utvecklat är ingen garant för någon kvalietet, what so ever.
Kina har världens mest välutvecklade statsapparat för avrättningar, imponerad?
Och att utebliven intäkt är samma sak som onödig utgift är samma sak låter anmärkningsvärt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
att utebliven intäkt är samma sak som onödig utgift är samma sak låter anmärkningsvärt
Bidragsfusk --> ökade kostnader för offentlig sektor --> övriga beskattas hårdare som kompensation

Skattefusk --> minskade intäkter för offentlig sektor --> övriga beskattas hårdare som kompensation

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
2110431 Bidragsfusk --> ökade kostnader för offentlig sektor --> övriga beskattas hårdare som kompensation

Skattefusk --> minskade intäkter för offentlig sektor --> övriga beskattas hårdare som kompensation

Din slutsats förutsätter att skattetrycket minskar eftersom utgifterna är stabila - historien visar att du har helt fel och att din teori tyvärr inte håller. Men just som teori skulle den kunna stämma.
Dessutom är inte alla orsaker att likställa trots att verkan är den samma.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
2110439 Din slutsats förutsätter att skattetrycket minskar eftersom utgifterna är stabila - historien visar att du har helt fel och att din teori tyvärr inte håller. Men just som teori skulle den kunna stämma.
Dessutom är inte alla orsaker att likställa trots att verkan är den samma.
Hade vi inte haft något skatte- eller bidragsfusk så hade skatterna kunnat vara lägre. Det är en brist med systemet; man kan komma undan med fiffel förhållandevis lätt.

Red: Alternativt hade större resurser kunnat läggas på vård, skola osv. Ställ upp ekvationen som du vill. Den som inte betalar skatt snyltar likt förbenat på kollektivet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
2110499 Hade vi inte haft något skatte- eller bidragsfusk så hade skatterna kunnat vara lägre. Det är en brist med systemet; man kan komma undan med fiffel förhållandevis lätt.

Red: Alternativt hade större resurser kunnat läggas på vård, skola osv. Ställ upp ekvationen som du vill. Den som inte betalar skatt snyltar likt förbenat på kollektivet.

Min poäng är den du är inne på nu: oavsett om folk betalar 100% eller 90% av vad de borde betala så kan du ge dig på att procentsatserna kommer vara de samma, vi är världsmästare i ineffektivitet och blir det pengar över så sänker man inte skatten - man startar någon ny kostsam verksamhet, behövs det ingen just då över huvud taget så drar man igång en myndighet så att fler Parti-funktionärer kan få sig ett direktörsjobb.
Om det faktiskt vore så att större betalningsbenägenhet ledde till lägre skatter så skulle jag förespråka noggranhet vid deklarationen, som det är nu kan jag bara gratulera de få som kan skaffa sig sin motsvarighet till Partifunktionärernas fallskärmar och lökjobb - tyvärr är jag inte en av dem.

Och att påstå att man snyltar för att man inte bidrar är inte korrekt, fortfarande. Om du tar en tusing av mig så snyltar du på mig, om du låter bli att ge mig en så snyltar du inte på mig.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Om du tar en tusing av mig så snyltar du på mig, om du låter bli att ge mig en så snyltar du inte på mig.
Som icke-skattebetalare utnyttjar du troligen "kostsamma verksamheter" i stil med upprätthållande av infrastruktur, vård osv. - verksamheter som andra betalar med sina tusingar.

Summa kardemumma: Du snyltar på andra :hej

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...