Sveriges kurvigaste väg? Brudfjällsvägen?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Efter att ha kört alla vägar där jag bor och sökt runt i kommunerna runtomkring så ger jag snart upp, finns det inga kurviga vägar i det här landet?

Är beredd att åka rätt långt nu för att hitta supervägar.
Ge mig förslag, kriteriet är att det ska gå att ha kul under 160-170, helst neråt 100, knät i backen är nästan ett krav.
Boende ska självklart inte finnas i bästa svängarna och hyffsat slätt ska det va.

Kan det vara Brudfjällsvägen i Dalsland? mellan Håverud och Bengtsfors kanske?
[YOUTUBE-ID]iMVbK_2FoKQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Där svänger det riktigt mycket! Och går upp och ner, du har och göra i några dagar om du vill.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I Skåne dräller det av kurviga vägar, tyvärr så är många fina krokvägar mellan Klippan & Voxtorp grusiga just nu, längre söderut finns det massor av balla sträckor, knäskrap på allmän väg känns dock lite risky.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Skåne dräller det av kurviga vägar, tyvärr så är många fina krokvägar mellan Klippan & Voxtorp grusiga just nu, längre söderut finns det massor av balla sträckor, knäskrap på allmän väg känns dock lite risky.

Jepp, såå är det!

R2, släpa dig ner så ska jag visa dig :tummenupp

Annars vill jag minnas att skaraborgsfavoriten var Laxå-Askersund. Fast den är ju inte knixig som här nere...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Risk är det jag försöker minimera, därför väldigt små kurviga vägar där man kan ha kul under vansinnesfart.
Nu går det för fort på "vanliga" 70vägar.
Men visst, jag funderar på bana igen, väg e kul men inte kul nog för riskerna.

Jepp, såå är det!

R2, släpa dig ner så ska jag visa dig :tummenupp

Annars vill jag minnas att skaraborgsfavoriten var Laxå-Askersund. Fast den är ju inte knixig som här nere...
Laxå är inte dum alls, kanske ska ta den ikväll.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Risk är det jag försöker minimera, därför väldigt små kurviga vägar där man kan ha kul under vansinnesfart.
Nu går det för fort på "vanliga" 70vägar.
Men visst, jag funderar på bana igen, väg e kul men inte kul nog för riskerna.

Laxå är inte dum alls, kanske ska ta den ikväll.

Jag kör båda gata och bana, dock har jag slutat tävla pga tappad sug, men visst är det ballt att ladda på lite på småvägar, kör dock relativt lugnt nu sedan jag bowlade i diket på favoritsträckan för två år sedan.

Laxå ring är grymt kul :yoparty

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
TYcker att vägen mot Mörköfärjan i Sthlm från Rosenhill är rätt så skön :)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Åtorpsvägen! Några km efter Laxå på E20 om man åker från Stockholm. Riktigt bra asfalt och grymma kurvor. Annars ligger min favoritväg norr om Stockholm. Mellan Hargshamn och Hallstavik. Liten väg som man har riktigt roligt på under 100km/h.

Ballhead

För feg för att vara crazy
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
Honda Blackbird. Yamaha DT125.
Åtorpsvägen! Några km efter Laxå på E20 om man åker från Stockholm. Riktigt bra asfalt och grymma kurvor. Annars ligger min favoritväg norr om Stockholm. Mellan Hargshamn och Hallstavik. Liten väg som man har riktigt roligt på under 100km/h.

En av mina bästa vägar också. Vägen heter Kustvägen ifrån Hallstavik.:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Åtorpsvägen! Några km efter Laxå på E20 om man åker från Stockholm. Riktigt bra asfalt och grymma kurvor.

Vänster norrut eller höger österut?
skulle ju gå att kombinera med tipset nedan, och så tar man laxåvägen på samma sväng.

http://www.hitta.se/Route.aspx?#6534493;1421098;Finnerödja;;Laxå;|6556014;1417435;Åtorp;;Degerfors;

Den där biten är ganska rolig på sina ställen, inte så jättelång, men har man vägarna förbi...

kanon

ce

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki zx9r -96, Husaberg 450FE -10
brudfjällsvägen är mkt fin och rolig att köra =) dalslands lek väg ;)

Håller absolut med, den har det mesta. Har man vägarna förbi måste man helt klart testa den, ta av E45 mot skållerud, kör mot håverud/dals långed och sen mot åmål när du har kört brudfjällsvägen. Då har du fått med dig lite andra bra vägar, dock inte lika kurviga:tummenupp

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Vänster norrut eller höger österut?
skulle ju gå att kombinera med tipset nedan, och så tar man laxåvägen på samma sväng.
Åker man från Sthlm tar man höger och fortsätter norrut mot Åtorp. Hittar inte så bra i området men blev guidad via Svartå kommer jag ihåg. Fanns ganska bra vägar där också. Glass i Askersund är ju också trevligt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Stöttastenvägen, kurvor, krön och ny asfalt.
vart?
En gokartbana nära dig. :tummenupp
en ny vev till kinesminin bara så
Åker man från Sthlm tar man höger och fortsätter norrut mot Åtorp. Hittar inte så bra i området men blev guidad via Svartå kommer jag ihåg. Fanns ganska bra vägar där också. Glass i Askersund är ju också trevligt.

ahaa, det är ju samma väg som MarQz tipsar om, kanon, men synd att det inte va en till bra.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati