Sveriges ovanligaste MC??

Bullrathi

Autosol abuser
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Söping
Hoj
1700 Warrior
Jag har köpt en Kawazaki GPz 1100 anno 1983. Har inte hittat nån somhelst vettig info om den varesig här eller på internet.
Visst jag vet väl vad den väger å så, men vore kul att få höra lite av folk som har/har haft modellen i fråga.
Håller på med kortet fortfarande så jag har inte känt på den ordentligt än...

Skulle bli gladare än en alkis inlåst på systemet om nån svarar annat än att den är ful =)
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Edit: Lade till viktig information om ramen.



Hmmmm, -83, Det är den med lilla toppkåpan va?

Hade en -84 ett tag, den med halvkåpa. Måste faktiskt säga att den äldre är SNYGGARE men mindre praktisk.

Lite fakta som du kanske inte vet: För att få några extra hk i spisen så exprimenterade Kawa med att få ned den inre friktionen i motorn. En utav grajerna de gjorde på gpz100 motorn var att gå ned lite i dimention på kolvarna så de skulle löpa lite lättare i loppen. Visst blev några extra kusar men det hade en otrevlig bieffekt: då kolvarna är lite små så glappar de lite i loppen och med årens lopp så slår de sönder sig med med kompresionssänkning och våldsam oljekonsumtion som följd.
De brukar blåryka rätt ordentligt.
Vi hade två -84 i Locats mc och bägge fick man tanka olja och fylla på bensin. Har man tur räcker det med att byta kolvringar men har man otur så är det bara byte av kolvar, ringar och lopp som kan rädda den.

****************************************************
Den är väldigt mjuk i ramen så var försiktig i början och kolla SVINGLAGER VÄLDIGT NOGA!!!!!!!!!!! Det kan rinna in vatten i svinginfäsningen så att lagret på vänster sida rostar(!) sönder med följd att hojen VOBBLAR VÄLDIGT FARLIGT!!!!!!!!!!
Att det är just vänsterlagret beror åp att det är det håll som cykeln lutar år på sidostödet då eventuellt vatten rinner ned i just vänsterlagert.

Den ramen är rätt vobblingbenägen som den är i höga farter och med dåliga lager kan den utan att tveka ta livet av dig.
****************************************************
Finns även ett 1300cc big bore kit till den ifall man skulle vara sugen på en sådan mod. Har sett ett par utav de där rovorna i bakkerramar, ohhhhh våta dröm.

Tja vad säga mer?
Tung som f**n på bana, man får bryta ordentligt för att få den igenom essen på Gelleråsen, går att köra snabbare på bana än vad man kan tro! Snurrade upp en kille på en ZX-10 med vobbelstaketet, Det var roligt :brynad

Åkte två pers i två veckor genom Danmark med full tältpackning på den och det funkade utmärkt. Det är en bra touringhoj.

Kan återkomma ifall jag kommer på nåt mer ifall du är intresserad.
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Hemsk ledsen att låta som en domedasprofet, inser det när jag läste min egen post. Förlåt. Det var inte riktigt meningen.

Vart jag egentligen ville komma är att om hojen i bra skick så är det en riktigt gemytlig bekantskap som kommer att ge dig många fina mil. För att vara så gammal så går den riktigt bra.
 

Bullrathi

Autosol abuser
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Söping
Hoj
1700 Warrior
Toppkåpan är lagom så den går runt lyset, antar att det är den lilla då =)

Byta kolvar, ringar och lopp... du nu kommer jag få mardrömmar, kan man byta bara loppet? Är det samma som man kallar foder på bilar? Låter dyrt som satan ju!

Den har gått 6200mil och ingen av ägarna är väl nån knäskrapare direkt så man kan ju hoppas på det bästa.
tack för tipset om svinglagret, vet inte var det sitter men det gör säkert nån annan..

vad är en bakkeramar?

Tror inte ett 1300kit kommer bli aktuellt den närmaste framtiden, den skrämmer nog skiten ur mig som den är =)

Ska ringa ägaren nu på direkten å höra om den drar olja!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bullrathi skrev:
<snip>
Skulle bli gladare än en alkis inlåst på systemet om nån svarar annat än att den är ful =)
Gamla kawwor är ren hårdrock.. :rock Jag vet inte hur många gånger man tittade på Mad Max under tidiga tonåren.
Hojar som rister, skakar, ryter och ryker.. Klart manligt jämfört med moderna civiliserade maskiner.

Nållagrad vev och ett mycket nära släktskap med övriga luftkylda 1000 och 1100-kawwor gör ju att du inte lär få alltför svårt att hitta delar när du tillslut behöver dom.

Bakkerram = Ram-kit i aluminium tillverkat av holländska Nico Bakker.

Edit: Hmm, jag kanske har fel om det nära släktskapet. Något verkar ha hänt till 83 och 84 års modeller..
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Oj, förlåt. tänkte inte riktigt på att alla inte är lika förälskade i specialbyggen som jag är. :rolleyes:

Nico Bakker är en holländsk herre som bygger ramar till andra tillverkares motorer.

I slutet utav 70talet så började de japanska tillverkarna få till riktigt snabba motorer, du har en utav dom. GSX1100 är en annan.
Utvecklingen utav ramarna hängde dock inte med utan det uppstod en generation motorcyklar med mycket motor och lite chassie.
"Vobbelstaket" Snabba men med halvtaskig väghållning.

Som svar på detta så började ett antal små specialicerade verkstäder tillverka ramar till dessa motorer så att hugade spekulanter kunde köpa en halvfärdig cyckel och ta en motor från skroten för att sammanfoga dessa till en mc med prestanda som båda motormässigt och väghållningsmässigt kan konkurera med moderna hojar. :fakta

Exempel på dessa är tidigare nämnda Nico Bakker, Martin, Rickman, Egli, Bimota, Spondon.

Finns en kille här som har en Martin. :bow

Nico Bakker finns här:

http://www.bakker-framebouw.nl/siteGB/startgb.htm

Jag vet tyvärr inte om det är lösa cylinderfoder i den motorn men det vet säker någon annan här. Finns mycket samlad kunskap på forumet.
Är rätt lätt att se om den suger en massa olja; om det ryker blå rök ur avgaspiporna så är det nog dags att göra en insats. Är hojen lugnt körd utan tokvarvande så är det nog inga bekymmer men det kan vara värt att ha i bakhuvudet.
 

zaxi

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Rickman-Kawa CR, Z1300
Bullrathi skrev:
Jag har köpt en Kawazaki GPz 1100 anno 1983. Har inte hittat nån somhelst vettig info om den varesig här eller på internet.
Visst jag vet väl vad den väger å så, men vore kul att få höra lite av folk som har/har haft modellen i fråga.
Håller på med kortet fortfarande så jag har inte känt på den ordentligt än...

Skulle bli gladare än en alkis inlåst på systemet om nån svarar annat än att den är ful =)

Ägde en -83ans GPZ1100 för några år sen. Härlig båge som gick som ett skollat troll...rakt fram..rondellerna tog den med avgas skrap, speciellt med två på.

Kolla stötdämpar/sving länkaget, min var helt slut. Byte av busningar skall hjälpa. Jag körde 2 år med min hoj och det enda som blev fel var att kallstarts givaren lade av = full chok. Varvade bara 2000 rpm när den blev varm. Kopplade ur givaren som sitter i toppen ovanför insuget, och hojen gick bra igen. Varning för databoxen, som sitter i ankstjärten, det lär vara problem med den, elektroniken blir gammal. Dock hade inte jag det. 83 kom den förbättrade insprutningen, DFI, som fungerade mycket bättre :Bugar .

Motor har sitt ursprung i Z-cyklarna från -73 men i börjat av 80-talet gjordes modifieringar och serien kallades för GPZ. Motorblocken är helt annarlunda tex har gpzan andra motorfästen än Z1/Z1000. Men mycket av delarna går att återanvända. Tex passar den förnämliga toppen och cylindrarna från 83 o 84ans GPZ i Z1/Z1000. (med lite mod av motorblocken). Toppen är "Hand" gjord och har mycket snävare toleranser än en vanlig topp, används ofta till trimmade motorer. Jag hade en Z1000 med GPZ cylindrar och topp samt Norris Kammar, gick som ett troll, när trollen inte gick i motorn :huvet .


Härlig cykel att ta ut på långfärder. Lycka till med pärlan

/Peter
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Bullrathi skrev:
Jag har köpt en Kawazaki GPz 1100 anno 1983. Har inte hittat nån somhelst vettig info om den varesig här eller på internet.
Visst jag vet väl vad den väger å så, men vore kul att få höra lite av folk som har/har haft modellen i fråga.
Håller på med kortet fortfarande så jag har inte känt på den ordentligt än...

Skulle bli gladare än en alkis inlåst på systemet om nån svarar annat än att den är ful =)
2 saker.
1. gamla kawor är som någon sa rock & roll
2. tillhör inte www.sporthoj.com intenet??
:fyllisar
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Bullrathi skrev:
Jag har köpt en Kawazaki GPz 1100 anno 1983. Har inte hittat nån somhelst vettig info om den varesig här eller på internet.
Visst jag vet väl vad den väger å så, men vore kul att få höra lite av folk som har/har haft modellen i fråga.
Håller på med kortet fortfarande så jag har inte känt på den ordentligt än...

Skulle bli gladare än en alkis inlåst på systemet om nån svarar annat än att den är ful =)

lite specifikationer kan du får här http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=18288
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top